Będą dopłaty do leasingu aut elektrycznych. Ruszył nabór

Będą dopłaty do leasingu aut elektrycznych. Ruszył nabór

Samochody elektryczne
Samochody elektryczne Źródło: Volkswagen, IBRM Samar
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór na banki zainteresowane dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych i wodorowych.

Program „Mój elektryk” przewiduje, że z bezzwrotnego dofinansowania do zakupu/leasingu samochodów napędzanych energią elektryczną lub wodorem będą mogły korzystać – obok osób fizycznych – także przedsiębiorstwa, samorządy i instytucje. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu.

Wsparcie dla przedsiębiorców

– Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Pieniądze trafią do banków, a potem leasingobiorców

NFOŚiGW udostępni bankom uczestniczącym w realizacji programu „Mój elektryk” środki finansowe, które banki będą przekazywały korzystającym z leasingu, przede wszystkim firmom, na dopłaty do opłat ustalonych w umowach leasingowych. W ramach naboru, który ruszy 2 sierpnia tego roku i będzie trwał cztery tygodnie, NFOŚiGW oczekuje na zgłoszenia banków, które zadeklarują gotowość operacyjnego uruchomienia systemu dystrybucji dopłat do leasingu najpóźniej w ciągu 90 dni od podpisania umowy z NFOŚiGW. Banki będą zobowiązane do podjęcia współpracy z każdą zainteresowaną firmą leasingową, która zgłosi takie zainteresowanie na każdym etapie wdrażania programu „Mój elektryk”.

Jak mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW, „wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały – w imieniu NFOŚiGW – decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu 20 dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową”.

Dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji

Z puli środków otrzymanych z NFOŚiGW banki będą mogły udzielać firmom i instytucjom dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji wyłącznie na samochody zeroemisyjne, które są fabrycznie nowe, których cena nie będzie wyższa niż określona w programie. Wnioskować będzie można o dofinansowanie leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii: M1, N1 lub L1e-L7e. Kwoty i intensywności wsparcia zostały określone w programie priorytetowym „Mój elektryk” i są uzależnione od rodzaju pojazdu oraz deklarowanego przebiegu.

Przypomnijmy, że od 12 lipca trwa już w NFOŚiGW nabór wniosków osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupu elektryka Planowany okres udzielania dotacji beneficjentom w tej edycji programu ma się zakończyć 30 czerwca 2026 r.

Czytaj też:
Samochody elektryczne będą tańsze w zakupie od spalinowych. Kiedy?

Źródło: NFOŚiGW, IBRM Samar