Przekładnia współpracuje z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 litra zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach.
Potrzeba więcej Yarisów i Yarisów Cross
W pierwszej połowie roku sprzedaż Yarisa, najpopularniejszego modelu Toyoty w Europie, stanowiła ponad jedną piątą (21,1 proc.) wszystkich samochodów koncernu. W tym samym czasie w Polsce Yaris to aż 36,2 proc. wszystkich sprzedanych Toyot. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021 („European Car of the Year”). Napędy hybrydowe trafiają również do Toyoty Yaris Cross, czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszyła we Francji w lipcu 2021 roku.
300 pracowników więcej w zakładach
W ramach inwestycji w obie linie produkcyjne przekładni hybrydowych Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład odlewni o 1700 m2 oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze, linię produkcji silników elektrycznych MG1 oraz linię montażu. Dodatkowo pod koniec roku w Wałbrzychu uruchomiona zostanie kolejna linia silników hybrydowych TNGA 1,5 litra. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu zatrudnił dodatkowo ponad 300 pracowników.
– Pomimo zawirowań na rynku spowodowanych pandemią, ograniczoną dostępnością półprzewodników i czasowym wstrzymaniem produkcji samochodów udało nam się uruchomić nową linię – mówi Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Do 2025 roku 90 proc. hybryd
To piąty z pakietu sześciu projektów hybrydowych uruchamianych w polskich fabrykach na przestrzeni lat 2018-2021. Po uruchomieniu wszystkich projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będą trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.
Najnowsze inwestycje TMMP stanową kluczowy element strategii Toyoty która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.
Czytaj też:
Polski bestseller w Pieninach. Pierwsza jazda nową Toyotą Yaris Cross
Fabryka Toyoty