Paliwa są drogie, to wiemy. A co z ich jakością na stacjach w Polsce?

Paliwa są drogie, to wiemy. A co z ich jakością na stacjach w Polsce?

Stacja benzynowa
Stacja benzynowa
Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,72 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie mniej niż w 2020 roku (1,88 proc.). Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego.

Inspekcja Handlowa kontroluje kilka rodzajów paliw ciekłych dostępnych na rynku. Należą do nich olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa. Pierwsze kontrole, które prowadzone były w 2003 roku ujawniły, że wymogów jakościowych nie spełnia aż 30 proc. pobieranych próbek. W kolejnych latach nieprawidłowości zmniejszały się, a przedsiębiorcy z większą dbałością zaczęli podchodzić do paliw, które sprzedają. Jak podkreślono w komunikacie IH, nie bez znaczenia był wymiar kar za wprowadzanie do obrotu paliwa niezgodnego z prawem. Sprawiło to, że od 2016 roku poziom nieprawidłowości utrzymuje się poniżej 4 proc.

Inspektorzy Inspekcji Handlowej pobrali w 2021 r. łącznie do badań 1565 próbek paliw ciekłych, w tym 779 próbek benzyn i 786 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 27 próbek paliw ciekłych (22 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,72 proc. zbadanych próbek.

Podział na województwa

Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Najwięcej nieprawidłowości podczas losowych kontroli stacji paliw stwierdzono w województwach: kujawsko-pomorskim (3,17 proc.), warmińsko-mazurskim (2,22 proc.) i pomorskim (1,59 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od policji czy kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwie śląskim (14,58 proc.), opolskim (14,29 proc.), warmińsko-mazurskim (11,54 proc.) oraz kujawsko-pomorskim (10 proc.).

W ramach kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy pobrali 345 próbek i zakwestionowali tylko jedną z nich (0,34 proc.). Nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni. Kontrola jakości lekkiego oleju opałowego przebiegła pomyślnie – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu (podobnie jak w latach 2013-2020).

Inspekcja Handlowa wydała 6 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw niespełniających norm oraz przekazała do Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 23 przypadków naruszenia warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi i przepisów prawa energetycznego. URE może nałożyć karę pieniężną na tych przedsiębiorców, którzy naruszają warunki koncesji, sprzedając paliwa niewłaściwej jakości.

Kary i postępowania administracyjne

IH przekazała również 23 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych miejscowo prokurator rejonowych. Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości – grzywnę w wysokości do 1 mln zł lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Inspektorzy przekazali również wyniki kontroli odpowiednim służbom – Krajowej Administracji Skarbowej oraz policji. Prezes UOKiK wszczął 14 postępowań administracyjnych (w tym 5 dot. kontroli przeprowadzonych w 2020 r.) i wydał 15 decyzji (w tym 6 dot. kontroli z 2020 r.). Ponadto w maju i czerwcu 2021 r. przedstawił Komisji Europejskiej i Radzie Ministrów raporty dotyczące jakości paliw w Polsce w 2020 r.

Czytaj też:
Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Oto 7 cennych i popłatnych rad

Źródło: UOKiK, IBRM Samar