Przełomowy napęd 4x4 w Lexusie. Zadebiutuje w nowym RX-ie

Przełomowy napęd 4x4 w Lexusie. Zadebiutuje w nowym RX-ie

Lexus RX500h
Lexus RX500h Źródło: Lexus
Lexus opracował zupełnie nowy system Direct4. Rozwiązanie stworzono z myślą o całej gamie samochodów elektrycznych na baterie oraz autach hybrydowych następnej generacji.

Direct4 Lexusa wykorzystuje układ e-Axle i odpowiada za płynny rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednim a tylnym silnikiem elektrycznym oraz przekazuje go na koła. Jego działanie jest dostosowane do warunków na drodze. Zachowanie auta wyposażonego w Direct4 jest przewidywalne, a układ pozwala na lepszą jazdęnie tylko na prostej, ale też w zakrętach. Zastosowanie układu pozwala też na utrzymanie komfortu i ciszy, czyli kluczowych charakterystyk układów jezdnych Lexusa.

Direct4 w nowym Lexusie RX 500h

Układ Direct4 zostanie premierowo zastosowany w 5 generacji Lexusa RX w najmocniejszej wersji RX 500h. W modelu po raz pierwszy połączono turbodoładowany, benzynowy silnik, 6-biegową skrzynię automatyczną z układem hybrydowym. Łączna moc układu wynosi 371 KM.

Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW (109 KM) i kompaktowej konstrukcji. W jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (ECU). Niewielkie rozmiary układu pozwoliły zachować przestronność kabiny i bagażnika.

System Direct4 odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu mocy na poszczególne koła. Inteligentny system dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze. Jego działanie jest precyzyjniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek układu mechanicznego.

Direct4 w autach elektrycznych

System Direct4 pasuje również do aut elektrycznych. Jego działanie w tym typie napędu opiera się na czujnikach modułu ECU, które zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły jakie działają na samochód. Na podstawie tych danych obliczany jest wymagany moment obrotowy przekazywany na każdą z osi, przy zapewnieniu maksymalnej przyczepności. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami może być realizowany w zakresie od 0 do 100 proc. lub od 100 do 0 proc. w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego. Direct4 poprawia również precyzję pracy układu kierowniczego. Pierwszym w pełni elektrycznym autem Lexusa z systemem Direct4 będzie Lexus RZ 450e.

Czytaj też:
Lexus płynie na fali mody na hybrydy. Sprzedaż w górę, w Polsce i Europie

Źródło: TCE