Jak wynika z najnowszego raportu zleconego przez firmę Ford, samochody dostawcze przyczyniły się w 2021 roku do wypracowania w europejskiej gospodarce produktu o szacunkowej wartości 786 mld euro. Ten wkład przekroczył PKB zasobnej w ropę i gaz Norwegii (407,7 mld euro) i prawie dorównał PKB słynącej z bankowości i dóbr luksusowych Szwajcarii (802,8 mld euro).
Niemcy największym rynkiem
Według raportu, w którym zbadano wkład gospodarczy przedsiębiorstw, które wykorzystują samochody dostawcze, Niemcy były w 2021 r. największym w Europie rynkiem firm osiągających dochód dzięki samochodom dostawczym, o wypracowanej przez nie wartości 206 mld euro. W ciągu ostatnich trzech lat samochody takie wniosły do gospodarki Niemiec ponad 200 mld euro.
Podatki od białych vanów
Raport wykazał również (w związku z odchodzeniem firm od aut dostawczych napędzanych silnikami Diesla na rzecz samochodów elektrycznych), że operatorzy pojazdów użytkowych na głównych rynkach europejskich w 2021 r. odprowadzili do kasy publicznej z tytułu opłaty paliwowej prawie 15,3 mld euro. W Wielkiej Brytanii, gdzie obowiązywały najwyższe obciążenia fiskalne w cenie paliwa, właściciele samochodów dostawczych odprowadzili do budżetu 5,4 mld euro (4,7 mld funtów), co stanowiło prawie jedną piątą wszystkich wpływów z tytułu opłaty paliwowej.
Czytaj też:
Nowy dostawczak Forda ma zmienić sposób transportu w małych firmach