Nowy Nissan X-Trail debiutuje w Polsce. Pod maską zaskakujące napędy

Nowy Nissan X-Trail debiutuje w Polsce. Pod maską zaskakujące napędy

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail Źródło: Nissan
Czwarta generacja modelu X-Trail właśnie wchodzi na polski rynek, pierwsze egzemplarze trafiają właśnie do klientów.

Nowy X-Trail jest dostępny w wersji 5- oraz 7-miejscowej. Powstał na nowej płycie podłogowej Aliansu (Nissan-Renault-Mitsubishi) – CMF-C.

Do kluczowych elementów wpływających na aerodynamikę należą aktywna przesłona wlotu powietrza do komory silnika, specjalny kształt przedniego słupka, osłony podwozia sterujące przepływem powietrza pod samochodem oraz wloty powietrza z przodu, które kierują strumień powietrza na boki pojazdu. Nowy X-Trail jest dostępny w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.

Nissan X-Trail

Napęd e-POWER

Nowy X-Trail jest drugim europejskim modelem Nissana, który został wyposażony w układ napędowy e‑POWER. To rozwiązanie w zakresie elektryfikacji oferowane jest tylko przez Nissana.

W skład układu e-POWER w nowym modelu X-Trail wchodzi zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW, akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, generator prądu oraz falownik. Ten napęd powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Moc układu napędowego wynosi do 150 kW (204 KM).

Nissan X-Trail

Cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.

Podczas ruszania samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym kierujący nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych układów hybrydowych.

Nissan X-Trail

Układ e-4ORCE

System e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana. Litera „e” w e-4ORCE oznacza, że układ został zaprojektowany specjalnie do współpracy ze zelektryfikowanymi napędami Nissana. Dlatego oferowany będzie również w 100 proc. elektrycznym Nissanie Ariya.

Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła.

Nissan X-Trail

Dzięki niemal natychmiastowemu przekazywaniu mocy na koła, w zależności od aktualnie panujących warunków, kierowca i pasażerowie nie mają świadomości, że system aktywnie poprawia trakcję i kontrolę. System pracuje nawet w pozornie łagodnych warunkach.

Układ e-4ORCE precyzyjnie kontroluje zadany kierunek poruszania się na niemal każdej nawierzchni, nie wymagając od kierującego zmiany stylu jazdy czy interwencji. Podczas pokonywania zakrętów na ośnieżonych drogach samochód trzyma się założonego toru jazdy dzięki wyjątkowej precyzji silnika elektrycznego, właściwemu rozłożeniu siły napędowej i odpowiedniej kontroli działania hamulców.

Nissan X-Trail

System e-Pedal Step

Biorąc pod uwagę, że zwykle około 70 proc. czasu jazdy odbywa się w obszarach miejskich i podmiejskich, Nissan opracował zupełnie nowe rozwiązanie umożliwiające prowadzenie samochodu z użyciem jednego pedału – technologię e-Pedal Step. Została ona stworzona z myślą o wyeliminowaniu konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas jazdy po mieście. System e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.

Układ e-Pedal Step wymaga aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Uruchomienie trybu nie ma wpływu na charakterystykę pedału gazu – jego działanie nie zmienia się. Po zmniejszeniu nacisku na pedał przyspieszenia system e-Pedal Step zaczyna hamować z opóźnieniem do 0,2 g, które wystarcza, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwalnia aż do osiągnięcia prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się całkowicie.

Nissan X-Trail

Układ miękkiej hybrydy

Klienci najczęściej wybierają Nissana X-Trail w odmianie z napędem e-POWER, ale samochód jest również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane są w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany jest wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic.

Układ napędowy wyposażony został również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy. System ten zapewnia dostarczenie dodatkowej siły napędowej, dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”, co zmniejsza zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2.

Nissan X-Trail

Udoskonalony system wspomagania prowadzenia ProPILOT Assist

ProPILOT Assist z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT Assist jest również w stanie samoczynnie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

X-Trail w Polsce

W Polsce klienci mają do wyboru dwa warianty wersji wyposażenia standardowego: N‑Connecta i Tekna. Pierwsza z nich oferuje między innymi system multimedialny NissanConnect z 12,3” ekranem dotykowym, trójstrefową automatyczną klimatyzację, inteligentny system kamer 360°, cyfrowe zegary TFT 12,3”, światła przednie FULL LED z czujnikiem zmierzchu, przyciemniane szyby z tyłu, relingi dachowe oraz 18” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

W wyposażeniu standardowym odmiany Tekna system ProPILOT Assist z Navi-Link, wyświetlacz przezierny Head-Up 10,8”, inteligentny asystent automatycznego parkowania ProPILOT Park (w wersjach z napędem e-POWER), elektryczne i bezdotykowe sterowanie klapy bagażnika, przednie światła przeciwmgielne LED, system audio BOSE oraz 19” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

Czytaj też:
Czesi zrobili... supersamochód. Ma 700 KM, waży mniej niż tonę, a nazywa się Praga Bohema
Czytaj też:
Zupełnie inny i dwa razy ładniejszy. W Polsce zadebiutował nowy Mitsubishi ASX

Źródło: Nissan