Elektryki są konkurencyjne cenowo niemal w całej Europie. Ale nie w Polsce

Elektryki są konkurencyjne cenowo niemal w całej Europie. Ale nie w Polsce

Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywane
Baterie w Kii będą ponownie wykorzystywaneŹródło:Kia
Analizę całkowitych kosztów posiadania i utrzymania aut z różnymi typami napędów w 22 krajach europejskich opracowała firma LeasePlan. Wynika z niej, że w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z autami spalinowymi. Wyjątkiem są Polska i Czechy, gdzie za elektryka nadal trzeba zapłacić więcej.

Analiza Car Cost Index 2022, przygotowana przez firmę LeasePlan, to siódma edycja analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. W raporcie przedstawiono uśrednione koszty użytkowania aut przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg 30 000 km. Pierwszy Car Cost Index zbadał 11 pojazdów elektrycznych, podczas gdy tegoroczna edycja obejmuje już 33 modele. W analizie pod uwagę wzięto czynniki wpływające na TCO m.in. koszty finansowania, ładowania lub paliwa, ubezpieczenia, serwisu i napraw oraz opon. Koszt zakupu odpowiada cenom katalogowym z salonów dealerskich bez rabatów.

Elektryki coraz tańsze

Jak wynika z analizy, samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne cenowo. Już teraz ich średni miesięczny koszt TCO jest porównywalny z kosztem aut o innych napędach w większości krajów europejskich. Według raportu Car Cost Index 2022 mimo inflacji i szybkiego tempa wzrostu cen energii i paliwa w Europie koszty energii w przypadku samochodów elektrycznych pozostają nadal znacznie niższe. – Niskie koszty utrzymania stanowią koronny argument przy podejmowaniu decyzji o wyborze elektryka. Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15 proc. całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23 proc. i 28 proc. – mówi Rogier Klop, dyrektor zarządzający LeasePlan Polska.

Europa stawia na elektryki

Z raportu wynika również, że samochody elektryczne w niemal każdym segmencie i kraju europejskim są obecnie w tej samej cenie lub tańsze pod względem TCO. W popularnym segmencie C, D oraz segmencie D premium samochody elektryczne są konkurencyjne cenowo w 18 z 22 badanych krajów europejskich. W segmencie B samochody elektryczne kosztują porównywalnie podobnie co ich spalinowe odpowiedniki w 9 z 22 krajów: Francji, Szwajcarii, Portugalii, Irlandii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Grecji. – Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica pomiędzy średnim miesięcznym kosztem TCO samochodu spalinowego, a elektryka w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D 28 euro (ok. 130 zł). Rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk" staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. A w 95 proc. naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach, które – tak jak w przypadku naszej firmy – są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie – mówi Rogier Klop.

W Polsce elektrykiem (prawie) najtaniej

Car Cost Index 2022 pokazuje także średni miesięczny koszt użytkowania samochodu, który jest bardzo zróżnicowany w całej Europie. Pod uwagę wzięto samochody z salonów dealerskich bez podziału na poszczególne segmenty, w tym małe samochody od 80 tys. zł aż po auta, za które trzeba zapłacić więcej niż 300 tys. zł. Najwięcej płacą kierowcy ze Szwajcarii (1 313 euro), Norwegii (1 249 euro) i Holandii (1 166 euro), a najmniej w Grecji (905 euro). W Polsce średni miesięczny koszt użytkowania samochodu wyniósł 927 euro (ok. 4 350 zł), co plasuje kraj na drugim miejscu w rankingu obejmującym 22 kraje tuż po najtańszej Grecji.

Czytaj też:
Koniec dominacji Volkswagena Golfa. Po 14 latach oddał koszulkę lidera Peugeotowi
Czytaj też:
BMW pokaże mecz na ekranie. Kierowcy będą mieli co robić podczas ładowania