Parlament Europejski przyjął nowe regulacje dotyczące baterii. Dotyczą także elektryków

Parlament Europejski przyjął nowe regulacje dotyczące baterii. Dotyczą także elektryków

Ładowanie auta elektrycznego
Ładowanie auta elektrycznego Źródło: Volkswagen
Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami wszystkich typów baterii sprzedawanych w UE.

Przy 587 głosach za, 9 przeciw i 20 wstrzymujących się, posłowie poparli porozumienie osiągnięte z Radą UE w sprawie przeglądu unijnych przepisów dotyczących nowych i zużytych baterii. Jak poinformowano, nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze i obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.

Kluczowe rozwiązania przewidziane w rozporządzeniu to m.in.:

  • Obowiązkowa deklaracja śladu węglowego i etykieta dla akumulatorów trakcyjnych pojazdów elektrycznych (EV), akumulatorów lekkich środków transportu (LMT) (np. do skuterów elektrycznych i rowerów) oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh;
  • Projektowanie przenośnych baterii w urządzeniach w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić;
  • Cyfrowy „paszport” dla baterii LMT, baterii przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh i baterii do pojazdów elektrycznych;
  • Bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów: dla baterii przenośnych – 45 proc. do 2023 roku, 63 proc. do 2027 r. i 73 proc. do 2030 r.; dla baterii małogabarytowych – 51 proc. do 2028 r. i 61 proc. do 2031 r;
  • Minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii: lit – 50 proc. do 2027 r. i 80 proc. do 2031 r.; kobalt, miedź, ołów i nikiel – 90 proc. do 2027 r. i 95 proc. do 2031 r;
  • Minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich do wykorzystania w nowych bateriach: osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia – 16 proc. dla kobaltu, 85 proc. dla ołowiu, 6 proc. dla litu i 6 proc. dla niklu; 13 lat po wejściu w życie: 26 proc. dla kobaltu, 85 proc. dla ołowiu, 12 proc. dla litu i 15 proc. dla niklu.

– Po raz pierwszy mamy przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, które obejmują cały cykl życia produktu. Podejście to jest dobre zarówno dla środowiska, jak i gospodarki. Uzgodniliśmy środki, które przyniosą znaczne korzyści konsumentom: baterie będą dobrze funkcjonować, będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do usunięcia. Naszym ogólnym celem jest zbudowanie silniejszego przemysłu recyklingu w UE, w szczególności w odniesieniu do litu oraz konkurencyjnego sektora przemysłowego jako całości, co ma kluczowe znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach dla transformacji energetycznej i strategicznej autonomii naszego kontynentu. Środki te mogą stać się punktem odniesienia dla całego globalnego rynku baterii – powiedział poseł sprawozdawca PE Achille Variati.

Kolejne kroki

Po ostatecznym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym, Rada UE będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.

Kontekst

W grudniu 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie nowych i zużytych baterii. Wniosek ma na celu wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zmniejszenie wpływu na środowisko i społeczeństwo na wszystkich etapach cyklu życia baterii. Inicjatywa ta jest ściśle powiązana z Europejskim Zielonym Ładem, planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym i nową strategią przemysłową.

Czytaj też:
Promocja na hybrydowe Lexusy. Rata może być niższa o 510 zł
Czytaj też:
Nowe, elektryczne Volvo EX30: nawet 428 KM. Znamy już polskie ceny
Czytaj też:
Rekord zasięgu auta elektrycznego. Pobił go dostawczak z Polski

Źródło: Parlament Europejski