Druga generacja też daje frajdę. Japońskie coupe w rękach kierowcy rajdowego

Druga generacja też daje frajdę. Japońskie coupe w rękach kierowcy rajdowego

Subaru BRZ 2. generacji
Subaru BRZ 2. generacji Źródło:Subaru
Wiosną tego roku w salonach Subaru pojawiła się druga generacja sportowego BRZ. Wiemy, ile ma koni mechanicznych oraz jak jeździ. Znamy także jego ceny i wyposażenie.

BRZ to japoński samochód sportowy budowany wspólnie z firmą Toyota przez Subaru będące marką koncernu FHI, który po części jest własnością Toyoty. BRZ ma bliźniaczą konstrukcję do Toyoty GR 86. Pierwszą generację modelu po raz pierwszy zaprezentowano pod koniec 2012 roku. Teraz do polskich salonów wjechał model drugiej generacji. Podobnie jak w przypadku bliźniaczego GR 86 będzie dostępny w ograniczonej liczbie sztuk.

Dziś rzadkość: silnik nie ma turbiny

BRZ z 2023 roku jest napędzany 2,4-litrowym (wolnossącym) silnikiem Subaru. Jednostkę typu bokser o mocy 234 KM połączono z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub sześciobiegowym "automatem" mającym funkcję manualnej zmiany przełożeń za pośrednictwem łopatek umieszczonych na kierownicy. Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylne koła, co wraz z seryjnym mechanizmem różnicowy, o zwiększonym tarciu (Torsen), sprawia, że BRZ jest świetnym autem stworzonym do sportowej jazdy. Wersja z manualną przekładnią rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s i może jechać z prędkością maksymalną 226 km/h. BRZ z „automatem” jest nieco wolniejszy, odpowiednio: 6,9 s i 216 km/h. Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 200 km/h.

W sam raz do jazdy bokiem

Nisko osadzony środek ciężkości auta (prześwit 13 cm, leżący silnik przeciwsobny), niewielka masa własna (1275 km), dopracowane zawieszenie o sportowej charakterystyce, precyzyjny układ kierowniczy oraz tylny napęd wyposażony w blokadę mechanizmu różnicowego sprawiają, że BRZ świetnie trzyma się drogi, a jazda z nim jest niepowtarzalna. Mimo braku doładowania reakcja na gaz jest natychmiastowa. Kierowca nie zawraca sobie głowy wyborem trybów jazdy. Dodatkowe emocje zapewnia specyficzne brzmienie silnika typu bokser, wzmacniane rasowym dźwiękiem pochodzącym z głośników. BRZ dzięki oponom Michelin Pilot Sport 4S mocno trzyma się asfaltu, ale w rękach sprawnego kierowcy, po dezaktywacji systemu ESP, daje się też świetnie kontrolować podczas jazdy bokiem. Z resztą obejrzyjcie film, jak radzi sobie ten model na Torze Kielce, gdy za jego kierownicą siedzi kierowca rajdowy Wojtek Chuchała.

Czuć wyścigowe emocje

Jak przystało na coupe także jego wnętrze utrzymane jest w sportowym stylu. Kokpit zaprojektowany tak, aby przypominał kultowy silnik bokser. Ma 7-calowy cyfrowy panel wskaźników, który wyświetla obrotomierz z przodu i pośrodku oraz informacje o pojeździe po obu stronach. Po lewej stronie obrotomierza znajduje się programowalny ekran, który może wyświetlać informacje o natężeniu prądu, temperaturę płynu chłodzącego lub Lateral-G. Po wybraniu trybu Track Mode obrotomierz przełącza się z tradycyjnego okrągłego kształtu na liniowy wykres.

Sportowe przednie fotele modelu BRZ są doskonale wyprofilowane i mają funkcję podgrzewania. Kierownica pokryta skórą zawiera przełączniki sterowania systemem audio, tempomatem i Bluetooth. Materiał przypominający nubuk zdobi osłonę deski rozdzielczej i wykończenie drzwi. Kabina ma czarną tapicerkę z kontrastującymi czerwonymi przeszyciami znajdującymi się na oparciach przednich foteli, kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca postojowego.

Nowoczesne mulitimedia

Zestaw multimedialny w nowym BRZ składa się z 8-calowego wyświetlacza i systemu informacyjno-rozrywkowego Subaru Starlink Multimedia Plus. To element standardowy i zawiera interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, łączność Bluetooth z zestawem głośnomówiącym i strumieniowe przesyłanie dźwięku oraz kamerę cofania.

Kolejna generacja Subaru EyeSight

Modele BRZ wyposażone w automatyczną skrzynię biegów wyposażone są w znany z innych modeli Subaru system wspomagania kierowcy EyeSight. Układ obejmuje tempomat adaptacyjny, system hamowania przedkolizyjnego, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz ostrzeganie o niekontrolowanym ruszaniu z miejsca. Opcja automatycznej skrzyni biegów dodaje również funkcję asystenta świateł drogowych.

Bogate wyposażenie

Lista wyposażenia Sport (bazowe) obejmuje m.in.: wentylowane tarcze hamulcowe obu osi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, dostęp bezkluczykowy, reflektory LED (światła mijania i drogowe) z automatyczną regulacją wysokości, kontrolę stabilności pojazdu, 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze ciemnoszarym, dwustrefową automatyczną klimatyzację, asystenta ruszania pod górę, elektryczną blokadę drzwi wlewu paliwa, elektryczne szyby z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem, schowek w tylnej konsoli środkowej z dwoma portami USB.

Tani nie jest, ale jest bonus

Klienci Subaru w Polsce za podstawowy wariant BRZ ze skrzynią manualną zapłacą 42 900 euro (190 480 zł). Droższa o 3000 euro jest odmiana ES z automatyczną przekładnią. Jedyną opcją w BRZ jest możliwość zakupu lakieru metalicznego za 400 euro. Ale na przyszłych właścicieli tego modelu czeka jeszcze niespodzianka – bezpłatne szkolenie w Szkole Jazdy Subaru. BRZ jest objęty 3-letnią gwarancją mechaniczną ograniczoną przebiegiem 100 tys. km. Klienci za dopłatą mogą ją przedłużyć do 150 000 km lub do 5 lat.

Czytaj też:
Najbardziej „odjechany” van świata? Pojedzie na legendarnym Pikes Peak
Czytaj też:
Niesamowity rekord szwedzkiego hiperauta. 0-400-0 km/h w mniej niż 30 sekund

Galeria:
Subaru BRZ
Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Subaru