Wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński podpisał decyzję pozwalającą na rozpoczęcie inwestycji. Jej wartość to 110 milionów złotych. Obwodnica licząca 6,5 km będzie pierwszą, która powstanie na Mazowszu w ramach rządowego programu.
„To kluczowa inwestycja z perspektywy lokalnej społeczności. Jej realizacja pozwoli wyprowadzić ruch kołowy z centrum miasta, znacznie podniesie bezpieczeństwo, a także sprawi, że hałas spowodowany ruchem zostanie przeniesiony poza miasto” – powiedział w siedzibie Starostwa Powiatowego w Lipsku Tobiasz Bocheński.
Trasa o długości 6,4 km poprowadzona będzie z północy na południe, po zachodniej Lipska (woj. mazowieckie). Początek obwodnicy planowany jest na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754, koniec od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Po wybudowaniu nowej drogi poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, nastąpi odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększy się przepustowość dróg w Lipsku.
Ekspresowy termin zakończenia inwestycji
Zakończenie prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r. Przygotowanie i realizacja są finansowane z budżetu państwa oraz Krajowego Funduszu Drogowego. Wykonawcą drogowej inwestycji jest firma Budimex.
Saperzy i archeolodzy w terenie
Budowa obwodnicy Lipska realizowana jest w systemie Projektuj i buduj i została podzielona na cztery części. Prace rozpoczną się od wytyczenia granic pasa drogowego, następnie teren zostanie rozpoznany przez saperów i archeologów. Kolejnym krokiem będzie wycinka drzew i krzewów oraz zdjęcie humusu, czyli pierwszej warstwy ziemi. Ostatni etap inwestycji to roboty ziemne (wykopy i nasypy) jak i przebudowa kolizji z urządzeniami obcymi.
Aż dziewięć obwodnic na Mazowszu
Program budowy 100 obwodnic, przewidziany na lata 2020-2030, zakłada wyprowadzenie z dziewięciu miast w województwie mazowieckim ruch tranzytowy. Dwie obwodnice, Lipska i Pułtuska, są już w realizacji. W przypadku tej drugiej roboty rozpoczną się w II połowie 2023 r. i zakończą w I kwartale 2025 r. Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Czytaj też:
Jazda w tunelu. Co wolno, a czego nie wolno robić?Czytaj też:
Będzie produkowany w Tychach. Czy stanie się bestsellerem?