Strefy Czystego Transportu w Polsce. Wszystko, co warto wiedzieć

Strefy Czystego Transportu w Polsce. Wszystko, co warto wiedzieć

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w Warszawie Źródło: Unsplash
Strefy Czystego Transportu to kontrowersyjny temat, który antagonizuje społeczność polskich zmotoryzowanych. Pierwsza SCT miała powstać w Krakowie latem 2024 roku, druga zaś w Warszawie. Daty się zmieniły, ale plany wciąż są aktualne. Na co powinni się szykować polscy kierowcy?

Zacznijmy od podstaw. Strefa Czystego Transportu (SCT), to wydzielony obszar, w którym poruszać będą się mogły wyłącznie pojazdy, spełniające określone normy emisji spalin, tzw. normy Euro, powiązane z datą produkcji pojazdu. W europejskich miastach jest już ponad 320 Stref Czystego Transportu, w Polsce aktualnie nie ma żadnej. Już wkrótce się to zmieni i nie zanosi się, by na przeszkodzie stanęło cokolwiek (tak, jak w przypadku krakowskiej SCT, opóźnić jej wprowadzenie mogą wyłącznie sprawy proceduralne).

Jakie auta mogą wjechać do Strefy Czystego Transportu?

Napęd pojazdu nie będzie miał żadnego znaczenia w świetle wymogów SCT, najważniejszym warunkiem jest spełnienie określonej normy emisji spalin przez silnik. Oznacza to, że wjadą do niej zarówno kierujący samochodami z silnikiem Diesla, benzynowym, LPG, hybrydowym, elektrycznym i wodorowym.

Właściciele nowoczesnych pojazdów absolutnie nie będą mieli powodów do zmartwień w kwestii Stref Czystego Transportu. Zakaz wjazdu w pierwszych etapach SCT obejmie w głównej mierze samochody produkowane jeszcze w latach 90 XX wieku, które wciąż pozostają aktywne na polskich drogach. Właściciele takich pojazdów obecnie mają już rozterki, związane z wprowadzeniem nowego rodzaju paliwa E10, którego tankowanie w dłuższej mierze może źle wpłynąć na silnik ich auta. – Może się zatem okazać, że zmiana samochodu na nowszy, będzie dla nich kwestią czasu, niekoniecznie wymuszoną przez wprowadzenie Stref Czystego Transportu – informuje Julia Langa z Autoplac.pl.

Restrykcje Stref Czystego Transportu dopuszczają wyjątki, które ustalane będą indywidualnie przez władze miasta.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie miała być pierwsza

Krakowska Strefa Czystego Transportu wzbudziła wiele kontrowersji wśród kierowców. Mimo głosów sprzeciwu, jeszcze do niedawna miała zostać wprowadzona. Aktualnie jej status się zmienił – 11 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę krakowskich radnych, na mocy której, od lipca 2024 roku w Krakowie miała zacząć obowiązywać Strefa Czystego Transportu.

Powodem tej decyzji było niejasne określenie granic samej SCT oraz zbyt duża ingerencja w prawa i wolności obywateli, które wynikają z konstytucji. Wprowadzenie SCT w Krakowie utrudniłoby funkcjonowanie mieszkańcom i przyjezdnym, na których wymuszona zostałaby konieczność zakupu auta z silnikiem o niższej emisji spalin. Radni z Krakowa nie rezygnują jednak z pomysłu, ale na ten moment nie planują składania apelacji. W planach jest utworzenie nowego projektu, po wyborach samorządowych, które zaplanowano na wiosnę 2024 roku.

Przesunięcie w czasie utworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie pozwoli mieszkańcom miasta lepiej przygotować się do nadchodzących zmian. Wymiana samochodu na model o niższej emisji spalin, spełniający normy, które narzuca Strefa, jeszcze do niedawna nie była prostym i tanim przedsięwzięciem. Zwłaszcza w okresie odbudowywania się rynku po pandemii Covid-19.

Czy inne polskie miasta będą miały Strefę Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu miała pojawić się w tym roku nie tylko w Krakowie, ale również w Warszawie. Jej obszar miałby obejmować całe Śródmieście oraz fragmenty centralnych dzielnic miasta. Zakaz wjazdu do centrum dla starszych pojazdów ma być wprowadzany stopniowo, pierwszy etap spowodowałby wyeliminowanie około 2 proc. zarejestrowanych, pojazdów, które dziś poruszają się po centrum stolicy.

Wdrożenie pierwszego etapu Strefy Czystego Transportu w Warszawie zaplanowano na lipiec 2024 roku. Gdy do tego dojdzie, samochody benzynowe z silnikami Euro 2, wyprodukowane do 1997 roku, nie będą mogły wjeżdżać w jej obszar. Kolejne etapy SCT mają być wdrażane co 2 lata, aż do 2032 roku.

Kolejnym miastem, które rozważa wdrożenie SCT jest Wrocław, którego władze planują objąć strefą około 6 proc. powierzchni całkowitej miasta, w centralnej części. Kierowcy z Poznania, Łodzi, Katowic i Trójmiasta na razie mogą odetchnąć, bowiem w tych miastach plan utworzenia Stref Czystego Transportu jest jeszcze w fazie analizy.

Czytaj też:
Warszawa wprowadza strefę czystego transportu. Już od lipca tymi samochodami nie wjedziesz do centrum
Czytaj też:
Kraków chce Strefy Czystego Transportu. Protest przeciwko niej został odrzucony
Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu w Krakowie nie wystartuje w terminie. Sąd unieważnił uchwałę

Opracował:
Źródło: Yanosik