Seat: reaktywacja. Nie tylko Cupra będzie się liczyć

Seat: reaktywacja. Nie tylko Cupra będzie się liczyć

Seat Arona FR
Seat Arona FRŹródło:Seat
Hiszpański Seat należy do Grupy Volkswagen. Pewien czas temu firma postawiła na rozwój marki Cupra, która odniosła w Europie spektakularny sukces, kosztem Seata właśnie. Teraz dowiadujemy się, że Seat nie został zapomniany, a plany wobec podstawowej marki są ambitne.

Seat zorganizował konferencję, na której poinformowano o planach firmy, do której należą dwie marki: Cupra i Seat, a która sama jest częścią Grupy Volkswagen. Jeszcze jakiś czas temu głośno mówiło się o zdecydowanym postawieniu na markę Cupra i niejasnych losach Seata, któremu w kuluarowych rozmowach miała grozić nawet likwidacja.

Cupra była priorytetem

Widoczne ograniczenie roli Seata względem Cupry było nawet przedmiotem rozmowy z szefem, dyrektorem generalnym marek Seat i Cupra Wayne'em Griffithsem. Podczas konferencji prasowej podsumowującej 2022 rok, stwierdził on, że Cupra podbiła Europę, w związku z czym siły zostały przerzucone właśnie na nią. – W obliczu nieustających problemów związanych z brakiem półprzewodników i innych części samochodowych podjęliśmy strategiczną decyzję o nadaniu priorytetu produkcji modeli Cupry. Oczywiście wpłynęło to na liczbę dostarczonych przez nas pojazdów Seata, było jednak niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności całej firmie – mówił wówczas Wayne Griffiths.

Okazuje się, że pogłoski o śmierci Seata były przedwczesne. Zmieniło się otoczenie biznesowe. Skończyły się problemy z półprzewodnikami, a napierające na Europę marki chiński sprawiły, że producenci ze Starego Kontynentu życzliwiej patrzą na marki produkujące tańsze auta (a takim producentem, w odróżnieniu do Cupry, jest Seat). – Chcemy przywrócić blask marce Seat. W planach mamy utrzymanie dwucyfrowego wzrostu z ubiegłego roku dzięki wprowadzeniu nowych inwestycji i odświeżeniu gamy modelowej. Weryfikujemy również możliwości marki w związku z nadchodzącą erą elektryfikacji. Zapewniam, że najlepsze jeszcze przed nami – powiedział Wayne Griffiths, podsumowując rok 2023.

Seat będzie ważnym graczem

Na tegorocznej konferencji wynikowej za 2023 rok padły inne ważne słowa: „marka Seat będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu rentowności firmy Seat S.A”. Seat chce wprowadzić na rynek samochody hybrydowe typu plug-in i o niskim zużyciu paliwa w całej marce. Nie zamierza przestawać produkować auta spalinowe, aż dotąd, jak to będzie możliwe. Modele Arona i Ibiza czeka lifting w 2025 roku, a w nadchodzących miesiącach marka wprowadzi na rynek nową wersję Leona. Odświeżeniu zostanie poddany również model Ateca.

Cupra rusza za ocean

Cała firma zamierza uczynić 2024 rok kluczowym, jeśli chodzi o ofensywę produktową. Na rynku ma pojawić się Cupra Tavascan, drugi w pełni elektryczny model marki oraz model Terramar, hybrydowy SUV. Marka Cupra zapowiedziała również nowe wersje swoich flagowych modeli Leon i Formentor, które mają zostać zaprezentowane w nadchodzących tygodniach. Do 2030 r. Cupra wejdzie na rynek amerykański. – Pod koniec obecnej dekady wejdziemy z marką Cupra na rynek amerykański, gdzie w pierwszej kolejności wprowadzimy na rynek Formentora w wersji z napędem bateryjnym i większego elektrycznego SUV-a. Produkcja samochodów będzie odbywać się w fabrykach Grupy Volkswagen zlokalizowanych w regionie Ameryki Północnej, w tym w Meksyku. Wprowadzenie naszej marki do Stanów Zjednoczonych odbędzie się poprzez nowy model dystrybucji – powiedział Wayne Griffiths.

Doskonałe wyniki finansowe

Na koniec dodajmy, że w 2023 roku firma Seat SA osiągnęła rekordowy zysk operacyjny w wysokości 625 mln euro. To wzrost względem 2022 roku o 592 mln euro (33 mln euro w 2022 r.). Wynik ten oznacza poprawę rentowności sprzedaży przedsiębiorstwa o 4,1 punktu procentowego (z 0,3 proc. do 4,4 proc.). Roczne obroty osiągnęły historyczny poziom 14,33 mld euro – to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2022 r. (10,941 mld euro).

Czytaj też:
Te auta Grupy Volkswagen pojawią się u dealerów w 2024 roku. Nowości ma być ponad 30
Czytaj też:
Rekordy barcelońskiej marki w Polsce. Cupra robiła bank
Czytaj też:
Nowa wersja Cupry Born. Jest znacznie szybsza i mocniejsza

Opracował:
Źródło: Seat, Cupra