Okręt flagowy marki z gwiazdą po liftingu. Nowa Klasa S

Okręt flagowy marki z gwiazdą po liftingu. Nowa Klasa S

Mercedes-Benz Klasy S 2024
Mercedes-Benz Klasy S 2024 Źródło:Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Klasy S gruntownie zmodernizował swój okręt flagowy, czyli Klasę S. Co nowego w limuzynie? Więcej, niżby się można było spodziewać po określeniu facelifting.

Najnowsze warianty auta można już zamawiać. Do wyboru są dwa nowe lakiery nadwozia: srebrny verde metalik oraz aksamitny brąz metalik. Wyposażenie standardowe uzupełniają komfortowe przednie zagłówki z dodatkowymi poduszkami. Mercedes-Benz dokonał też dalszej optymalizacji interfejsu systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ofertę strumieniowego przesyłania wideo poszerza najnowocześniejsza usługa RIDEVU od Sony Pictures Entertainment (SPE). Na żądanie użytkownicy mogą strumieniowo odbierać treści SPE bezpośrednio w Klasie S.

Wraz z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC – Automatic Lane Change) Mercedes-Benz także w Europie oferuje teraz kolejny stopień rozwoju systemów wspomagających na poziomie 2 SAE. Funkcja ta jest dostępna na drogach o infrastrukturze zbliżonej do autostradowej (na przykład ze strukturalnym oddzieleniem jezdni) i należy do fabrycznej specyfikacji Klasy S z roku modelowego 2024.

Pancerny model również zaktualizowany

Mercedes-Benz Klasy S 2024

Wszystkie aktualizacje dotyczą także opancerzonej wersji luksusowego modelu – S 680 Guard 4Matic. Klasa ochrony VPAM VR10 dla całego samochodu sprawia, że spełnia on najwyższy poziom testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto cechuje się wyjątkową odpornością w razie eksplozji.

Mercedes-Benz poszerza swoją ofertę strumieniowego przesyłania wideo poprzez integrację najnowocześniejszej usługi RIDEVU firmy Sony Pictures Entertainment (SPE). RIDEVU zapewnia klientom dostęp do różnorodnej oferty wideorozrywki bezpośrednio w samochodzie. Pozwala przy tym użytkownikom na sterowanie i korzystanie z funkcji zaprojektowanych specjalnie do użytku w aucie. Umożliwiają one wygodne przesyłanie strumieniowe treści SPE na żądanie. RIDEVU obejmuje wyselekcjonowaną bibliotekę filmów.

Jeśli chodzi o interfejs użytkownika MBUX: sugestie dotyczące wspomagania parkowania są teraz zlokalizowane w menu w bardziej intuicyjnej formie. Usługa wstępnej instalacji cyfrowego klucza do samochodu Mercedes me, która jest już dostępna w Europie, będzie w przyszłości oferowana także w USA i Kanadzie. Z preinstalacji będzie można korzystać na kompatybilnych urządzeniach opartych na systemie Android.

Kolejną nowością w Klasie S jest przypomnienie o obecności pasażerów. Może to zwrócić uwagę na osoby, które pozostały z tyłu pojazdu, zwłaszcza dzieci. Funkcja aktywuje się i dezaktywuje automatycznie po otwarciu tylnych drzwi na dłuższy czas, przy założeniu, że do samochodu weszły osoby i znajdują się one na jednym z tylnych siedzeń.

Automatyczna zmiana pasa ruchu

Mercedes-Benz Klasy S 2024

Wraz z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC – Automatic Lane Change) Mercedes-Benz także w Europie oferuje teraz kolejny stopień rozwoju systemów wspomagających na poziomie 2 SAE. Automatyczna zmiana pasa ruchu stanowi element Aktywnego asystenta monitorowania odległości Distronic z Aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, samochód może sam zainicjować zmianę pasa ruchu. Gdy radar rozpozna wystarczającą ilość wolnej przestrzeni i wykryje oznaczenia pasa ruchu, może w pełni automatycznie wyprzedzić poprzedzający pojazd, który porusza się wolniej. Warunkiem jest droga przypominająca autostradę, z co najmniej dwoma pasami ruchu i ograniczeniem prędkości, oraz egzemplarz Klasy S wyposażony w nawigację MBUX. Do przeprowadzenia automatycznej zmiany pasa ruchu system nie wymaga dalszej interwencji kierowcy. Odpowiedzialność za kontrolę nad pojazdem pozostaje jednak po stronie kierowcy, dlatego przez cały czas musi on monitorować proces zmiany pasa ruchu. Mercedes-Benz oferuje już automatyczną zmianę pasa ruchu ALC w niektórych swoich modelach w USA i Kanadzie.

Standardem jest teraz centralny wyświetlacz OLED, podobnie jak zestaw MBUX Entertainment Plus. Oprócz usług strumieniowego przesyłania muzyki i radia internetowego system MBUX oferuje także strumieniowe przesyłanie wideo za pośrednictwem YouTube’a oraz RIDEVU. Pakiet personalizacji obejmuje angażujące minigry, takie jak Sudoku, klimatyczne tryby dostosowujące ustawienia wnętrza i wyświetlacze do wybranych motywów oraz rozszerzone funkcje projekcji dla egzemplarzy z reflektorami Digital Light.

Opancerzona wersja ze zintegrowaną koncepcją ochrony

Wszystkie aktualizacje dotyczą także opancerzonej wersji luksusowego modelu – S 680 Guard 4Matic. Napędza ją silnik V12 (M279) o mocy 450 kW (612 KM). Klasa ochrony VPAM VR10 sprawia, że S 680 GUARD spełnia najwyższy poziom testów balistycznych dla pojazdów cywilnych w strefach przezroczystych i nieprzezroczystych, zgodnie z obowiązującymi przepisami VPAM (stowarzyszenie centrów testowych materiałów

i konstrukcji odpornych na ataki) dla ERV (pojazdy odporne na wybuchy) i BRV (pojazdy kuloodporne). Klasa S Guard uzyskała trzy z trzech gwiazdek w teście ERV z udziałem biozgodnego manekina (ang. biofidelic).

Zintegrowany system ochrony (iPS) obejmuje dedykowane nadwozie wykonane z elementów ochronnych. Zewnętrzna warstwa (aluminiowa) służy jako designerska powłoka i zapewnia dyskretny wygląd. Oprócz opancerzenia system iPS obejmuje zmiany w podwoziu, silniku oraz skrzyni biegów.

Najważniejsze cechy aktualnej generacji Klasy S w skrócie

  • Drive Pilot – pierwszy na świecie system na poziomie 3 SAE z ważną międzynarodową homologacją dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy. W określonych warunkach Drive Pilot przejmuje zadanie dynamicznego prowadzenia pojazdu; kierowca może wtedy zaangażować się w wykonywanie określonych czynności pobocznych. Drive Pilot jest dostępny dla Klasy S w Niemczech od maja 2022 roku, a w amerykańskich stanach Kalifornia i Nevada – od jesieni 2023 roku.
  • Technologia oświetleniowa Digital Light (opcja) – każdy reflektor korzysta z modułu świetlnego z kilkoma niezwykle mocnymi diodami LED, których światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. Digital Light umożliwia między innymi prezentowanie (projektowanie) oznaczeń pomocniczych lub symboli ostrzegawczych na nawierzchni przed autem.
  • Skrętna tylna oś (opcja) zmniejsza promień skrętu Klasy S o dwa metry. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 10 stopni.
  • Aktywne zawieszenie E-Active Body Control (opcja) może indywidualnie regulować siłę sprężyn i amortyzatorów dla każdego koła, przeciwdziałając w ten sposób nie tylko pionowym ruchom nadwozia, ale także nurkowaniu i przysiadaniu. W połączeniu
  • z systemem Road Surface Scan i funkcją pokonywania zakrętów Curve zawieszenie E-Active Body Control zapewnia większy poziom komfortu. W przypadku nieuchronnego uderzenia w bok może również unieść nadwozie Klasy S w ciągu kilku dziesiątych sekundy (funkcja Pre-Safe Impulse), zmniejszając obciążenie wywierane na podróżujących.
  • W 2021 r. w Klasie S swoją premierę miała czwarta generacja napędu hybrydowego. Kierowcy mogą teraz pokonywać większość codziennych podróży, korzystając wyłącznie z trybu elektrycznego.
  • Aktywne nastrojowe oświetlenie (opcja) liczy około 250 diod LED, zapewniając dodatkowy poziom oświetlenia otoczenia. Jest zintegrowane z systemami wspomagającymi prowadzenie i może wizualnie wspierać emitowane przez nie ostrzeżenia.
  • Poduszka powietrzna w pasie bezpieczeństwa (ang. beltbag). Ten nadmuchiwany pas bezpieczeństwa może zmniejszyć obciążenie wywierane na klatkę piersiową pasażerów w przypadku silnego zderzenia czołowego.

Czytaj też:
Nowy elektryczny Mercedes-Benz Klasy G. Napęd auta w szczegółach
Czytaj też:
Nowy Mercedes-Benz CLE Kabriolet już w Polsce. Znamy ceny i wersje
Czytaj też:
Gelenda XXI wieku. Elektryczny Mercedes-Benz G 580

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz