Nowy Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Kabriolet dołącza do roadstera SL jako drugi otwarty model Mercedes-AMG o wysokich osiągach. Wyposażenie standardowe auta to m.in. układy Aircap lub Airscarf (dla całorocznej eksploatacji). Sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3,0 l osiąga moc 449 KM; wspomaga go tradycyjna turbosprężarka oraz dodatkowa sprężarka elektryczna. Maksymalny moment obrotowy wynosi 560 Nm (600 Nm w trybie overboost, przez maksymalnie 10 sekund). Zintegrowany rozrusznikoalternator na krótko zapewnia dodatkowe 23 KM mocy oraz 205 Nm momentu obrotowego. Zasila on również 48-woltową instalację elektryczną. Specyfikacja techniczna nowego modelu obejmuje także przekładnię AMG Speedshift TCT 9G, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4Matic+ oraz aktywną tylną oś skrętną.
Wygląd zewnętrzny: poszerzone przednie i tylne nadkola
Design nadwozia definiują liczne elementy charakterystyczne dla wydania AMG, na czele z osłoną chłodnicy. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są reflektory Digital Light, z funkcją projekcji lub bez. Akcentują one wygląd samochodu za sprawą elips świateł do jazdy dziennej i niebieskiego podświetlenia u podstawy modułów oświetlenia. Wzornictwo przedniego pasa dopełniają duży centralny wlot powietrza, który razem z osłoną chłodnicy wpisuje się w kształt litery A, oraz zewnętrzne wloty – każdy z dwiema poziomymi listwami.
Strukturę profilu tworzą uformowane krawędzie, łączące się z poszerzonymi przednimi i tylnymi nadkolami oraz szeroko rozstawionymi kołami (+58 mm z przodu, +75 mm z tyłu w porównaniu z modelem Mercedes-Benz) – standardowo z felgami o średnicy 19 cali. Na życzenie nabywcy mają do wyboru również opcjonalne felgi o średnicy 20 cali.
Muskularny tył charakteryzuje się dwuczęściowymi lampami LED z trójwymiarowymi kloszami. Te ostatnie łączy ciemnoczerwony element dekoracyjny. Są również okrągłe, podwójne końcówki układu wydechowego. Listwa spoilera na pokrywie bagażnika jest lakierowana na odcień nadwozia, ale w ramach pakietu stylistycznego AMG występuje także w kolorze czarnym.
Opcjonalny pakiet stylistyczny AMG obejmuje szereg akcentów dla CLE 53, w tym prowadnice powietrza na zderzakach oraz panel dyfuzora pomiędzy końcówkami wydechu. Dodatkową personalizację na życzenie umożliwiają dwa inne pakiety: AMG Night i AMG Carbon.
Wnętrze ze specjalnymi widokami
W kabinie dominuje wolnostojący, cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 12,3 cala oraz centralny 11,9-calowy ekran w pionowym formacie. Ten ostatni jest zorientowany na kierowcę i oferuje funkcję regulacji pochylenia w zakresie od 15 do 40 stopni, aby zapobiec niepożądanym refleksom podczas jazdy z otwartym dachem. Jest też opcjonalne dynamiczne nastrojowe oświetlenie w 64 kolorach. Świetlne pasy biegną od kokpitu przez drzwi i tylne panele boczne aż za tylne siedzenia. Górna część deski rozdzielczej, górne sekcje drzwi i panel miękkiego dachu mają wykończenie o wyglądzie czarnej skóry nappa, a wokół otwartej części kabiny biegnie chromowana listwa.
Aby zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się tapicerki i wnętrza fotele pokrywa specjalna powłoka, która odbija promieniowanie słoneczne w zakresie bliskiej podczerwieni. Przy bezpośrednim nasłonecznieniu temperatura skóry jest do 12 stopni niższa niż w przypadku braku powłoki.
Są siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami, obszyte mieszanką skóry syntetycznej Artico i czarnej mikrofibry Microcut ze specyficzną grafiką AMG oraz kontrastowymi czerwonymi przeszyciami. Do tego są również czerwone pasy bezpieczeństwa i elementy ozdobne z włókna węglowego o wysokim połysku. Na życzenie dostępne są liczne opcje tapicerki ze skóry oraz skóry nappa; w przypadku tej ostatniej fotele wyróżnia emblemat AMG wytłoczony na przednich zagłówkach.
Opcjonalnie oferowane są fotele AMG Performance, z mocniejszym podparciem bocznym. Pionowe otwory w ich oparciach poprawiają wentylację. W przypadku tapicerki ze skóry nappa siedzenia te dodatkowo zwracają uwagę kontrastowymi akcentami.
Kierowca ma do wyboru kilka stylów graficznych zestawu wskaźników: Classic, Sport i Supersport. Ekskluzywny dla modeli Mercedes-AMG styl Supersport obejmuje okrągły centralny obrotomierz oraz poziome wskaźniki. Menu AMG oferuje szereg specjalnych widoków, takich jak dane silnika, wskaźnik aktualnego biegu, tzw. rozgrzewka, przeciążenie czy pomiar czasu. Specyficzne menu AMG ma także interfejs centralnego ekranu – są tu na przykład matryca trybów jazdy czy podgląd danych telemetrycznych.
Rzędowy 6-cylindrowy silnik z miękką hybrydą
Nowy CLE 53 4Matic+ wykorzystuje udoskonaloną wersję 3,0-litrowego rzędowego silnika o 6 cylindrach (oznaczenie M256) z turbodoładowaniem. Najnowsze wydanie tej jednostki – M256M – cechuje się przede wszystkim zoptymalizowanymi komorami spalania z przeprojektowanymi otworami dolotowymi i wylotowymi. Zakres zmian obejmuje także nowe pierścienie tłokowe, zmodyfikowany układ wtrysku oraz nową turbosprężarkę o zwiększonym ciśnieniu doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara). Skutkuje to wyższym maksymalnym momentem obrotowym, który teraz wynosi 560 Nm w trybie ciągłej pracy oraz 600 Nm w trybie overboost (przez maksymalnie 10 sekund).
Zamawiając opcjonalny pakiet kierowcy AMG, elektroniczne ograniczenie prędkości maksymalnej do 250 km/h można podnieść do 270 km/h. Układ hamulcowy AMG został zaprojektowany z uwzględnieniem mocy i osiągów CLE 53 4MATIC+. Zaopatrzono go w perforowane i wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 370 x 36 mm oraz 4-tłoczkowe stałe zaciski z napisem AMG z przodu i wewnętrznie wentylowane tarcze 360 x 26 mm z 1-tłoczkowymi pływającymi zaciskami z tyłu.
Skrzynia biegów AMG Speedshift TCT 9G
Rzędowy silnik o pojemności 3,0 l współpracuje z przekładnią AMG Speedshift TCT 9G, która charakteryzuje się krótkimi czasami zmiany przełożeń, szybką reakcją, funkcją podwójnego wysprzęglania i możliwością dokonywania wielokrotnej redukcji. Skrzynia natychmiastowo zmienia biegi na wyższy lub niższy, a w trybie jazdy Sport+ oraz w programie ręcznego doboru biegów jej reakcja staje się szczególnie czuła. Manualną zmianę przełożeń umożliwiają galwanizowane manetki do zmiany biegów, umieszczone za kierownicą.
Zmiana charakterystyki: AMG Dynamic Select
Pięć trybów jazdy AMG Dynamic Select – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual – pozwala kierowcy wpływać na charakterystykę samochodu. Ich rozpiętość sięga od komfortowego podróżowania po wysoce dynamikę. Tryby jazdy modyfikują szereg ważnych parametrów, takich jak reakcje silnika, skrzynia biegów, zawieszenia i układu kierowniczego. AMG Dynamic Select pozwala też bezpośrednio przejść do trybu ręcznej zmiany biegów oraz indywidualnie wybrać charakterystykę pracy zawieszenia.
Z trybami jazdy AMG Dynamic Select zintegrowano system kontroli prowadzenia AMG DYNAMICS, z trzema poziomami do wyboru: Basic, Advanced i Pro. Wpływają one na strategie sterowania ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy) i/lub napędu na wszystkie koła. Zakres działania AMG Dynamic Select waha się od stabilnej do bardzo dynamicznej charakterystyki.
Niezależne zawieszenie AMG Ride Control
CLE 53 4Matic+ Kabriolet korzysta z zawieszenia AMG Ride Control ze stalowymi sprężynami, opracowanego w Affalterbach z myślą o neutralnym pokonywaniu zakrętów i przyczepności. To zawieszenie to sportowe zestrojenie amortyzatorów i adaptacyjna regulacja tłumienia. W amortyzatorach zastosowano osobne zawory odpowiedzialne za fazy ugięcia i odbicia. Ponadto charakterystykę tłumienia można trzystopniowo regulować (tryby Comfort, Sport i Sport+).
Parametryczny układ kierowniczy AMG i standardowa tylna oś skrętna
W aucie jest parametryczny układ kierowniczy z trzema trybami pracy – zależnie od wybranego programu jazdy. Przy wyższych prędkościach jazdy – zwłaszcza w ustawieniach zawieszenia Sport i Sport+ – układ zapewnia kierowcy znacznie więcej informacji zwrotnych.
Standardowa specyfikacja obejmuje skrętną tylną oś. Do prędkości 100 km/h (wartość zmienna w zależności od ustawienia AMG Dynamics) tylne koła wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich, maksymalnie o 2,5 stopnia. To wirtualnie skraca rozstaw osi. Przy prędkościach powyżej 100 km/h (zależnie od ustawienia AMG Dynamics) tylne koła skręcają się równolegle do przednich – maksymalnie o 0,7 stopnia.
Jeśli chodzi o dach, to jego poszycie jest dostępne w kolorach: czarnym, czerwonym i szarym. Dach to wielowarstwowa konstrukcja z obszerną izolacją. Dach otwiera się i zamyka w ciągu 20 sekund, na postoju lub podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Po raz pierwszy jego sterowanie jest w pełni elektryczne. Montowana w standardzie całkowicie elektryczna przegroda oddziela złożony dach od reszty bagażnika. Bagażnik ma pojemność 385 litrów (295 litrów przy otwartym dachu). W razie potrzeby można go powiększyć, składając oparcia tylnych siedzeń, dzielone w proporcji 60:40. W pełni automatyczny dostęp do bagażnika zapewnia funkcja Hands-Free Access. Standardowe wyposażenie obejmuje również dostęp bezkluczykowy – Keyless-Go.
Czytaj też:
Nowy Mercedes-AMG GT 43 Coupé. Bestia raczej spokojniejszaCzytaj też:
Niemiecki klasyk od AMG w mocnej wersji hybrydowej i z napędem na wszystkie kołaCzytaj też:
Najmocniejszy Mercedes-AMG SL dostępny w sprzedaży w Polsce. Znamy cenyCzytaj też:
Drogowa rakieta od Mercedesa-AMG w specjalnej wersji już na rynkuCzytaj też:
Bestseller Mercedesa-AMG już w salonach. Znamy ceny 421-konnego auta
Nowy Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Kabriolet