520 KM i niesamowity wygląd. Wyścigowa seria limitowana dwóch Alf Romeo

520 KM i niesamowity wygląd. Wyścigowa seria limitowana dwóch Alf Romeo

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport
Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport Źródło: Stellantis
Alfa Romeo przedstawia nową, limitowaną serię specjalną: Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport. Seria jest hołdem dla wyścigu Mille Miglia i zwycięstwa w niej Alfy Romeo.

Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport to limitowana edycja wyprodukowana w ilości zaledwie 275 egzemplarzy modelu Giulia i 175 modelu Stelvio, które będą sprzedawane na całym świecie. Łącznie to 450 samochodów.

Hołd dla Alfy 6C 1500 Super Sport

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport

Po zajęciu przez RL przyzwoitego miejsca w pierwszej edycji „najpiękniejszego wyścigu świata”, w 1928 roku 6C 1500 Super Sport (Mille Miglia Speciale) prowadzona przez Giuseppe Campariego i Giulio Ramponiego zdominowała rajd Mille Miglia, odbywający się w dniach od 31 marca do 1 kwietnia (1928). Po maratonie liczącym 1621 km, tylko 40 z 82 startujących samochodów dotarło do mety, a przed nimi pojawił się opływowy spider Zagato, który ukończył wyścig w 19 godzin, 14 minut i 5 sekund ze średnią prędkością 84,128 km/h. Dla marki Alfa Romeo było to pierwsze z serii 11 zwycięstw w rajdzie Mille Miglia, rekord, który do tej pory nie został pobity. Było to również pierwsze ważne zwycięstwo nowego modelu 6C 1500, prekursora nowej generacji samochodów Alfa Romeo zaprojektowanych przez Vittorio Jano.

Centrum Stylu Alfy Romeo reinterpretuje emblemat Quadrifoglio

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport

Aby nadać limitowanej edycji specjalnej wyjątkowość i podkreślić nierozerwalną więź ze światem wyścigów, Centrum Stylu Alfy Romeo pracowało nad reinterpretacją Quadrifoglio, symbolu, który od dawna symbolizuje najbardziej ekstremalne osiągi w gamie modelowej. Po raz pierwszy w ponad 100-letniej historii Quadrifoglio białe tło trójkąta, który tradycyjnie otacza zieloną czterolistną koniczynę, ustępuje miejsca czerni. W ubiegłym roku, z okazji stulecia istnienia marki, logo Quadrifoglio zostało ozdobione złotą ramą i datami (1923–2023).

Charakterystyka limitowanej serii specjalnej Quadrifoglio Super Sport

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport

Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport napędza silnik V6 o pojemności 2,9 litra, który generuje moc 520 KM i jest połączony z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To ważne rozwiązanie techniczne, opracowane w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas projektowania Giulii GTA. Przyczynia się do poprawy zachowania samochodu na drodze i zwiększa jego przyczepność, optymalizując przenoszenie momentu obrotowego i zwiększając stabilność, zwinność i zapewniając lepszą prędkość wchodzenia w zakręt.

Silny charakter podkreślony jest przez wyraźnie sportowe nadwozie z nowym logo Quadrifoglio na czarnym tle i szerokie zastosowanie włókna węglowego, widoczne na dachu (opcja tylko dla modelu Giulia), na osłonie kratki chłodnicy w kształcie litery „V” oraz na obudowie lusterek.

Oksydowane, 5-otworowe sportowe felgi aluminiowe – 19-calowe w modelu Giulia i 21-calowe w Stelvio – oferowane są z nowymi, sportowymi czarnymi zaciskami hamulcowymi. Klienci mają do wyboru następujące kolory nadwozia: trójwarstwowy czerwony Rosso Etna, metaliczny czarny Nero Vulcano i biały Bianco Alfa (tylko model Giulia). Z zewnątrz modele te wyróżniają się reflektorami adaptacyjnymi „3+3” z nową matrycą Full-LED, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze dla optymalnego oświetlenia w każdych warunkach.

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport

Ten sam sportowy charakter odnajdujemy również we wnętrzu, w którym debiutuje wykończenie deski rozdzielczej, tunelu środkowego i paneli drzwi z czerwonego włókna węglowego z efektem 3D. Przednie zagłówki są ozdobione czerwonymi przeszyciami z logo Super Sport oraz czarnym numerem samochodu, co oznacza, że samochód ten należy do ekskluzywnej limitowanej serii. Kierownica, obszyta skórą i alcantarą, jest ozdobiona czarnymi szwami i wstawkami z włókna węglowego.

W autach zastosowano lekkie materiały: aluminium w przypadku silnika i włókno węglowe w przypadku wału napędowego, pokrywy silnika, tylnego spojlera i bocznych, zewnętrznych listew progowych. W modelu Giulia, aktywna aerodynamika jest wzmocniona przez aerodynamiczny wysuwany dolny spoiler przedniego zderzaka wykonany z włókna węglowego: po aktywacji, steruje jakością przepływu powietrza przechodzącego pod pojazdem, zwiększając stabilność i osiągi. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest układ wydechowy Akrapovič (dostępny jako wyposażenie dodatkowe), który zapewnia wydechowi niepowtarzalne brzmienie.

Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio Super Sport

W autach zastosowano nowy zestaw wskaźników wyróżniający się „teleskopową” tablicą zegarów, w tym w pełni cyfrowym ekranem TFT o przekątnej 12,3”. W wersji Quadrifoglio, oprócz trzech konfiguracji dostępnych w całej gamie Alfy Romeo – Evolved, Relax i Heritage, debiutuje również ekskluzywna konfiguracja Race. Konfiguracja Race gromadzi na centralnym ekranie wszystkie niezbędne informacje, które każdy kierowca chce mieć pod kontrolą: wskazania obrotomierza, prędkościomierza i wskaźnik zmiany biegów. Układ można dostosować do własnych potrzeb, umieszczając na bocznych paskach ekranu dodatkowe informacje, w tym komunikaty dotyczące aktualnych parametrów i osiągów.

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport

Dzień po wygraniu mistrzostwa świata za kierownicą Tipo P2, Vittorio Jano odpowiedział na zapotrzebowanie na nowy samochód drogowy o średniej pojemności skokowej i doskonałych osiągach, projektując model 6C 1500, którego zapowiedź pokazano publiczności na salonie samochodowym w Paryżu w 1925 roku pod inicjałami NR („Nicola Romeo”). Jednak nowy samochód – wyposażony w 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1487 cm3 i mocy 44 KM – musiał poczekać do 1927 roku, aby wejść do produkcji.

Odniósł on natychmiastowy sukces, zarówno na rynku, jak i w wyścigach; często i szybko pojawiały się jego stale udoskonalane wersje o zwiększonej mocy, w tym najwyższej klasy wersja Super Sport z doładowaniem i „stałą głowicą” o mocy 84 KM i prędkością maksymalną 155 km/h.

W 1928 roku, do drugiego wyścigu Mille Miglia Alfa Romeo zgłosiła sześć samochodów. Kierowcami byli Bruno Presenti, Attilio Marinoni, Giovan Battista Guidotti i Giuseppe Campari, który wraz z Giulio Ramponim zasiadał w modelu 6C 1500 noszącym inicjały MMS („Mille Miglia Speciale”), udoskonalonym przez Jano pod kątem balansu masy. W pierwszej części wyścigu pokonali zagrożenie ze strony trzech oficjalnych samochodów Bugatti prowadzonych przez Gastone Brilli-Peri, Pietro Bordino i Tazio Nuvolari. Na punkcie kontrolnym w Rzymie duet Campari-Ramponi objął prowadzenie, które utrzymał aż do mety w Brescii, kończąc wyścig na pierwszym miejscu w klasyfikacji generalnej ze średnią prędkością 84,128 km/h. W latach 1927-1929, oprócz sukcesów w wyścigach, kolejne wersje modelu 6C 1500 zapewniły Alfie Romeo znakomite wyniki handlowe: sprzedano aż 1064 egzemplarze, co jak na tamte czasy było wynikiem wzbudzającym szacunek.

Czytaj też:
„Polska” Alfa Romeo wyceniona. Ile za produkt made in Tychy?
Czytaj też:
Wielki skandal w motoryzacji, z Polską w tle. Włosi się wściekli i zablokowali nazwę Alfy Romeo
Czytaj też:
10 tys. euro. O tyle taniej Alfę Romeo zbudują w Tychach, niż we Włoszech

Galeria:
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio Super Sport
Opracował:
Źródło: Stellantis