Co pod maską mają Europejczycy? Coraz rzadziej wybierają prąd

Co pod maską mają Europejczycy? Coraz rzadziej wybierają prąd

Audi RS Q8
Audi RS Q8 Źródło: Audi
Ciekawe wieści przynoszą podsumowania sprzedaży samochodów, za ostatni miesiąc i pierwsze półrocze. Okazuje się, że Europejczycy coraz rzadziej chcą elektryków, a hybrydy są dla nich idealne.

W czerwcu nowe, osobowe samochody elektryczne (BEV) miały 14,4 proc. rynku motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, co oznacza spadek z 15,1 proc. rok wcześniej. W tym samym czasie klasyczne hybrydy (HEV) zwiększyły swój udział z 24,4 do 29,5 proc. – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Samochody elektryczne (BEV)

W czerwcu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) w UE spadła o 1 proc. do 156 408 sztuk, a ich łączny udział w rynku zmniejszył się do 14,4 proc. z 15,1 proc.. Pomimo znacznego wzrostu w Belgii (+50,4 proc.) i we Włoszech (+117,4 proc.), wzrosty na tych rynkach nie były w stanie zrównoważyć dwucyfrowych spadków w innych najważniejszych krajach: w Niemczech (-18,1 proc.), Holandii (-15 proc.) i Francji (-10,3 proc.). W rezultacie w pierwszej połowie roku w UE zarejestrowano łącznie 712 637 nowych samochodów elektrycznych na baterie. Oznacza to skromny wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku i stanowi 12,5 proc. rynku.

Hybrydy plug-in (PHEV)

Jak czytamy w opracowaniu IBRM Samar (na podstawie danych ACEA), rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in odnotowały silny spadek o 19,9 proc. w ubiegłym miesiącu, przy znacznych spadkach na trzech największych rynkach: w Belgii (-49,2 proc.), we Francji (-21,7 proc.) oraz w Niemczech (-3,4 proc.). W czerwcu hybrydy plug-in stanowiły 6,1 proc. całego rynku, co oznacza spadek z 7,9 proc. w 2023 roku.

Klasyczne pełne hybrydy (HEV)

Hybrydy (HEV) były jedyną kategorią układów napędowych, która odnotowała wzrost, a liczba rejestracji samochodów wzrosła w czerwcu o 26,4 proc. Wszystkie cztery największe rynki dla tego segmentu odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Francja (+34,9 proc.), Włochy (+27,2 proc.), Hiszpania (+23 proc.) i Niemcy (+16,5 proc.). Wzrost ten sprawił, że udział w rynku klasycznych hybryd wzrósł do 29,5 proc. z 24,4 proc. w czerwcu 2023 r.

Samochody z silnikami benzynowymi…

W czerwcu 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych pozostała względnie stabilna, spadając o zaledwie 0,7 proc. Spadki na kluczowych rynkach, takich jak Francja (-20,2 proc.) i Hiszpania (-7,5 proc.), zostały zrównoważone przez wzrost w Niemczech (+12,1 proc.) i we Włoszech (+6,9 proc.). W rezultacie samochody benzynowe stanowią obecnie 34,4 proc. rynku, co oznacza spadek z 36,2 proc. w czerwcu 2023 roku.

... i wysokoprężnymi

Rynek samochodów z silnikami Diesla odnotował niewielki spadek o 0,9 proc., co dało 12,7 proc. udziału w rynku w czerwcu 2024 roku. Podczas gdy Niemcy odnotowały wzrost o 12,4 proc., spadki zaobserwowano na innych głównych unijnych rynkach, takich jak Włochy (-18,3 proc.), Francja (-8,3 proc.) i Hiszpania (-2,1 proc.).

Czytaj też:
Giganci zbudują sieć ładowania elektrycznych TIR-ów. Konkurencja mile widziana
Czytaj też:
Auta używane. Czy kupując da się poznać, że wóz jeździł jako taksówka?

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar