Co czwarte auto sprzedawane w Polsce to samochód z wyższej półki

Co czwarte auto sprzedawane w Polsce to samochód z wyższej półki

Nowe Audi Q5
Nowe Audi Q5 Źródło: Audi
Bogaty jak Polak? Powoli podobne stwierdzenie przestaje być na wyrost, przynajmniej jeśli wziąć pod uwagę sprzedaż nowych samochodów. Jedna czwarta rejestrowanych wozów to tzw. segment premium.

Więcej i więcej. Polacy kupują auta z wyższej półki na potęgę i nie zamierzają się powstrzymywać. Jeśliby wziąć rynek samochodów premium, jako miernik sytuacji ekonomicznej rodaków (wiele osób tak robi), to można by zaryzykować stwierdzenie, że jest lepiej niż dobrze.

Jeden na cztery

Ostatni sprawdzony przez prowadzący statystyki Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, czyli sierpień 2024 roku, był dużo lepszy od sierpnia 2023 roku (choć nieco gorszy od lipca 2024 roku). Udział segmentu premium w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w sierpniu 23,6 proc. W porównaniu do sierpnia 2023 roku w ostatnim miesiącu wakacji krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały o 8,40 proc. aut więcej. W tym roku wzrost segmentu premium to łącznie (miesiące styczeń-sierpień) 22,61 proc. Natomiast od początku roku auta z segmentu premium zdobyły 24,2 proc. udziału w rynku.

Pierwsza trójka jest klasycznie niezmienna i nic nie zapowiada, żeby w najbliższym czasie miało dojść do jakichś większych przetasowań. Rynek premium trzyma Audi-BMW-Mercedes-Benz.

Sierpień wygrała marka z czterema pierścieniami na masce, przed marką z gwiazdą i bawarskim producentem dumnie prezentującym flagę Bawarii, czyli Audi było przed Mercedesem-Benzem i BMW.

Szczegółowo wygląda to tak, że Audi sprzedało oś stycznia 18 649 nowych samochodów (wzrost o 10,50 proc.), Mercedes-Benz 18 248 aut (wzrost o 49,23 proc.), a BMW 17 876 wozów (wzrost o 19,40 proc.).

Best of premium

Najpopularniejsze Audi to modele A4, A3 i Q3. Z kolei najpopularniejsze Mercedesy-Benze to Klasa GLC, Klasa GLC Coupé oraz CLA. A najpopularniejsze BMW to seria 3, X5 oraz seria 5.

Za „wielką trójką” są stali pretendenci. Czwarte miejsce zajmuje Volvo ze sprzedażą 11 171 samochodów i wzrostem o 30,62 proc. a piąte Lexus ze sprzedażą 9 520 samochodów i wzrostem o 37,51 proc.

Od początku roku Polacy nieco odwrócili się od Maserati (największa strata), ale także Mini, DS-a i Jaguara. Natomiast największym wzrostem może pochwalić się McLaren z 10 zarejestrowanymi samochodami.

Top 3 modeli

Jakie są najpopularniejsze samochody premium w Polsce? Numerem 1 nie jest żaden z przedstawicieli wymienionej wyżej „wielkiej trójki”, ale Volvo. A oto pierwsza trójka w rankingu popularności:

  1. Volvo XC60 (4 139 egzemplarzy)
  2. Lexus NX (3 597 egzemplarzy)
  3. Audi A4 (3 300 egzemplarzy).

Czytaj też:
Malucha z najwyższej półki można już zamawiać. Takiego auta Francuzi jeszcze nie mieli
Czytaj też:
Polacy celują w najdroższe auta. Jesteśmy aż tak bogaci?
Czytaj też:
Najdrożej w historii. Tak dużo samochody w Polsce jeszcze nie kosztowały

Opracował:
Źródło: IBRM Samar