Jak dużo Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Jak dużo Polacy są skłonni wydać na auto elektryczne?

Samochód elektryczny
Samochód elektrycznyŹródło:VGP
Spośród osób, które deklarują rozważanie zakupu samochodu elektrycznego niemal połowa wybiera auto do 150 tys. złotych. Ale aż 21 proc. respondentów wskazuje przedział między 150 a 200 tys. zł.

Spośród osób, które deklarują rozważanie zakupu samochodu elektrycznego, niemal połowa wybiera auto do 150 tys. zł. Według badania tańsze auta częściej wzbudzają zainteresowanie mężczyzn, niż kobiet.

InsightOut Lab i marka Volkswagen regularnie badają wiedzę i nastawienie Polaków do elektromobilności. Najnowsza analiza przynosi odpowiedź na pytanie, w jakim przedziale cenowym mieści się auto, którego zakup rozważają ankietowani? Z badania dowiadujemy się również kim jest statystyczna osoba zainteresowana BEV (ang. Battery Electric Vehicle) oraz jakie są jej opinie na temat bezpieczeństwa „elektryków”.

Częściej wybieramy auto z dolnego przedziału cenowego

Rozważanie zakupu auta elektrycznego deklaruje 19 proc. ankietowanych. Około 1/5 respondentów nie jest zdecydowana w tej sprawie. Natomiast 59 proc. badanych twierdzi, że nie bierze pod uwagę zakupu BEV.

Osoby, które zadeklarowały rozważanie zakupu auta elektrycznego zostały zapytane, w jakim przedziale cenowym mieści się samochód, o którym myślą. Okazuje się, że niemal połowa zamierza wydać maksymalnie 150 tys. zł. Kolejne 21 proc. wskazuje przedział między 150 a 200 tys. zł. Wyższe kwoty padają zdecydowanie rzadziej. W sumie mówi o nich 13 proc. respondentów.

Ile Polacy są w stanie wydać na auto elektryczne?

Kobiety wolą auta z górnego przedziału cenowego

Kim jest statystyczna osoba, która deklaruje rozważanie zakupu auta elektrycznego? Ma 25-44 lata, mieszka w mieście, liczącym powyżej 500 tys. mieszkańców i nieco częściej jest mężczyzną.

Rozważanie zakupu BEV najczęściej deklarują osoby w wieku 25-34 i 35-44 lata. W obu grupach ten wskaźnik wynosi 27 proc. Natomiast najmniej entuzjastów samochodów elektrycznych jest wśród osób w wieku 55+, tylko 13 proc. Gdzie mieszkają potencjalni nabywcy „elektryków”? 28 proc. z nich żyje w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Natomiast najmniej w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców – 15 proc. Mężczyźni nieco częściej niż kobiety myślą o zakupie auta elektrycznego – 22 proc. wobec 17 proc.

Ile Polacy są w stanie wydać na auto elektryczne?

Z badania wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają auta droższe. Aż 11 proc. z nich deklaruje gotowość do zakupu BEV wartego ponad 250 tys. zł. Tymczasem zaledwie 3 proc. mężczyzn rozważa taką możliwość. Również więcej pań niż panów – 8 wobec 5 proc. – bierze pod uwagę auto z przedziału cenowego 200-250 tys. zł. Mężczyźni częściej niż kobiety deklarują wybór auta elektrycznego z dwóch niższych przedziałów cenowych. Jednocześnie warto pamiętać, że w praktyce klienci decydujący się na zakup BEV, często korzystają z leasingu jako formy finansowania auta. Wówczas różnice w całkowitej cenie samochodu odgrywają mniejszą rolę przy wyborze konkretnego modelu.

Ile Polacy są w stanie wydać na auto elektryczne?

Kto sądzi, że BEV są bezpieczniejsze niż samochody spalinowe?

Ankietowani, którzy deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego inaczej niż badani ogółem odpowiadają na niektóre pytania, dotyczące bezpieczeństwa w BEV. Przede wszystkim częściej wskazują, że „elektryk” jest bezpieczniejszy niż auto z napędem konwencjonalnym. Sądzi tak 28 proc. z nich przy 14 proc. ogółu ankietowanych i tylko 10 proc. tych, którzy deklarują, że nie rozważają kupna BEV. W rzeczywistości trudno uogólniać wnioski, wynikające z badań bezpieczeństwa poszczególnych modeli, na wszystkie auta elektryczne czy spalinowe. W testach Euro NCAP samochody z obydwoma rodzajami napędów uzyskują zarówno najwyższe, jak i nieco niższe noty bezpieczeństwa.

Ile Polacy są w stanie wydać na auto elektryczne?

Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta elektrycznego częściej niż pozostali ankietowani słyszeli o wypadku z udziałem BEV. W ciągu trzech ostatnich miesięcy informacje na ten temat słyszało lub czytało 18 proc. z nich. Wśród tych, którzy zadeklarowali, że nie myślą o zakupie samochodu elektrycznego ten wskaźnik wyniósł 9 proc. Natomiast dla ogółu respondentów utrzymuje się on na poziomie 10 proc.

Respondenci zainteresowani nabyciem auta elektrycznego różnią się od pozostałych badanych jeszcze w jednym aspekcie. Częściej wiedzą, że BEV przechodzą równie rygorystyczne testy bezpieczeństwa, jak auta z konwencjonalnym napędem. Uważa tak 85 proc. z nich przy tylko 68 proc. wśród osób, które nie rozważają kupna auta elektrycznego. Wśród ankietowanych ogółem ten wskaźnik wynosi 70 proc.

Czytaj też:
Ile kosztuje i jak długo trwa ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce?