Smart się zmienił. Modele Fortwo i Forfour – dwu- i czteroosobowe – mają inteligentne funkcje łączności oraz wyłącznie elektryczno-akumulatorowe zespoły napędowe.
Już pierwowzór Smarta miał być napędzany prądem. Pierwsze rozważania Mercedesa na temat samochodu do jazdy po mieście z 1972 roku zakładały koncepcję napędu całkowicie elektrycznego. Także wizjoner Nicolas Hayek od samego początku wyobrażał sobie Smarta z bezemisyjnym układem napędowym.
Od 2007 roku Smart oferuje wariant w pełni elektryczny, a teraz cała marka przeszła na bezemisyjne zasilanie prądem. Tym samym, jako pierwszy producent samochodów na świecie, całą swoją gamę przestawił z silników spalinowych na elektryczne układy napędowe.
Nowe Smarty to napęd, ale też minimalistyczne wzornictwo z wyraźnie podkreślonymi nadkolami. Do tego krótkie nawisy i – tak było zawsze – personalizowane dodatki. To nadal Smarty, ale na nowo, ze zintegrowanymi w pełni diodowymi reflektorami i przeprojektowaną kratą wlotu powietrza do chłodnicy.
Odnowione wnętrze to nowe, rozbudowane schowki i przeprojektowana koncepcja interfejsu użytkownika. Najnowsza generacja systemów informacyjno-rozrywkowych obejmuje integrację ze smartfonami. Proste jest sprawdzenie informacji dotyczących samego samochodu, ładowania, parkingu, wskazówek na temat dojazdu, czy efektywnego „tankowania” Smarta. Dedykowana wozowi jest apka Smart EQ Control oraz usługi „Ready to” pozwalające robić wszystko za pomocą intuicyjnych aplikacji mobilnych.
Bazowy model występuje w trzech liniach wyposażenia: Passion, Pulse oraz Prime. Ponadto klienci mogą wybrać jeden z trzech pakietów wyposażenia: Advanced, Premium lub Exclusive, a na koniec preferowany kolor. To wygląda trochę jak zamawianie jedzenia w fastfoodzie.
Opcjonalna ładowarka pokładowa o mocy 22 kW, wyposażona w funkcję szybkiego ładowania, sprawia, że nowe Smarty można naładować w zakresie od 10 proc. do 80 proc. w niecałe 40 minut. Dzięki współpracy z dostawcą usług ładowania, firmą Plugsurfing, właściciele mogą korzystać z praktycznie wszystkich stacji ładowania. Rejestracja i opłaty odbywają się za pomocą całkowicie wspomnianej aplikacji.
Nowe Smarty – Fortwo, Fortwo cabrio i Forfour – mają silnik o mocy maksymalnej 60 kW (82 KM). Maksymalny moment obrotowy to 160 Nm. Zasięg wynosi od od 140 do 159 km, przyspieszenie do 60 km/h trwa 4,8-5,2 sekundy, a do 100 km/h 11,6-12,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 130 km/h.
Czytaj też:
Jest nowy Porsche Taycan, znamy jego ceny! Ma 761 KM i 2,8 s do 100 km/h