W telegraficznym skrócie. Nowa Toyota Yaris ma po raz pierwszy zastosowaną nową platformę GA-B. Ma nowy napęd hybrydowy czwartej generacji 1,5 l o mocy 116 KM (zużycie paliwa to 3,8 l/100 km). Wóz został zaprojektowany jako najbezpieczniejszy na świecie samochód miejski, w standardzie wyposażony jest w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Mieszczuch opracowany został z myślą o europejskich klientach, a produkowany będzie w Valenciennes we Francji.
Nowy Yaris czwartej generacji ma subkompaktowe proporcje i najlepszy w klasie promień skrętu. Potwierdzamy, że wnętrze jest przestronne, wygodne i wykonane z wysokiej jakości materiałów.
Debiutujący w 1999 roku Yaris pierwszej generacji był pierwszym autem Toyoty z tytułem Europejskiego Samochodu Roku. W ciągu 20 lat Yaris stał się najważniejszym modelem marki w Europie. W 2019 roku sprzedano około 224 tys. egzemplarzy, co stanowiło 7,6 proc. rynku segmentu B. Yaris był najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty w regionie, stanowiąc ponad 22 proc. sprzedaży nowych samochodów marki.
Nowy Yaris i platforma GA-B
W nowym Yarisie po raz pierwszy zastosowano architekturę Toyota New Global Architecture (TNGA). To pierwszy model na modułowej platformie GA-B, która będzie stanowić podstawę dla kolejnych małych aut. Platforma GA-B pełni kluczową rolę w poprawie dynamiki Yarisa. Dzięki niej środek ciężkości położony jest niżej, a nadwozie ma większą sztywność.
Choć samochody z segmentu B stają się coraz dłuższe, nowy Yaris jest krótszy od swojego poprzednika. Całkowita długość to mniej niż cztery metry, a przy tym rozstaw osi został zwiększony o 50 mm, co pozwoliło wygospodarować większą przestrzeń w kabinie. Dzięki zastosowaniu platformy GA-B samochód jest niższy o 40 mm, ale jego szerokość zwiększyła się o 50 mm. Zmniejszono też przednie i tylne zwisy – odpowiednio o 10 mm z przodu (800 mm) i 45 mm z tyłu (580 mm). To pozwoliło osiągnąć wiodący w klasie promień skrętu. W zależności od rodzaju napędu i wyposażenia nowy Yaris ma 15-, 16- lub 17-calowe koła.
Wewnątrz nowego Yarisa jest znacznie więcej miejsca – między kierowcą a pasażerem wygospodarowano dodatkowe 20 mm, konsola przednia też jest szersza. Do tego bagażnik ma głębokość 700 mm i 286 litrów pojemności.
Najważniejsze: napęd hybrydowy 4. generacji
W nowym Yarisie zastosowano czwartą generację napędu hybrydowego. Wydajność napędu hybrydowego wzrosła o 20 proc., a całkowita moc o 16 proc. i wynosi 116 KM. Przyspieszenie od 0-100 km/h wypada lepiej o 15 proc. – auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy!
Poprawiono także jazdę z prędkościami autostradowymi – czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy. Zmiany przeszedł także tryb EV. Samochód może w nim osiągnąć prędkość do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy.
W samochodzie debiutuje całkowicie nowy, pracujący w cyklu Atkinsona silnik Hybrid Dynamic Force Engine 1.5 o mocy 93 KM oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 3600 obr./min.). Auto ma także nowy akumulator litowo-jonowy, hybrydową skrzynię biegów oraz jednostkę sterującą mocą. Napięcie baterii wzrosło ze 144 do 177,6 V, a liczba ogniw została zmniejszona ze 120 do 48, co obniżyło koszty jej produkcji i zapotrzebowanie na cenne surowce. Wszystkie elementy zostały opracowane zgodnie z architekturą TNGA, zapewniającą wydajne projektowanie i łatwość produkcji.
Nowy Yaris jest również dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Gamę Yarisa otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, znany z poprzedniej generacji.
Bogatsze wersje wyposażenia
We wszystkich wersjach w standardzie jest system Toyota Safety Sense, kamera cofania i elektroniczny hamulec postojowy (dla modeli hybrydowych). Wszystkie nowe Yarisy umożliwiają bezprzewodową integrację ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto.
W wyższych wersjach wyposażenia pojawiają się elementy znane z segmentu premium, takich jak podgrzewana kierownica czy niebieskie podświetlenie kabiny w przestrzeni na nogi, panelach drzwi i konsoli środkowej. Dostępne są również indukcyjna ładowarka do smartfonów i pełny pakiet oświetlenia w technologii LED, który obejmuje światła przeciwmgielne. Jako jedyny model w segmencie B Yaris oferuje 10-calowy kolorowy wyświetlacz HUD. Pod koniec roku pojawi się możliwość wyboru ośmiogłośnikowego systemu audio marki JBL.
Najbezpieczniejszy samochód segmentu B
Yaris ma w standardzie jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w tym zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) takich jak asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), układ reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach.
Możliwości układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zostały zwiększone poprzez dodanie systemu wykrywania pieszych oraz rowerzystów. Nowy Yaris został wyposażony w układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który wykrywa ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami lub potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. To także pierwsza Toyota wyposażona w poduszki powietrzne w tunelu środkowym, które zapobiegają zderzeniu się kierowcy i pasażera podczas uderzenia bocznego.
Nowy Yaris powstaje w fabryce Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Toyota zainwestowała w ten zakład 300 milionów euro, aby umożliwić produkcję pojazdów zgodnych z architekturą TNGA. 1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force oraz przekładnia hybrydowa produkowane są przez Toyota Motor Manufacturing Poland.
Ceny nowego Yarisa
Nowy Yaris będzie kosztował od 58 900. Wersja hybrydowa – od 76 900 zł.
Czytaj też:
Czarna czerń od Toyoty. Nowa edycja limitowana RAV4 Hybrid Black Edition by JBL
Nowa Toyota Yaris czwartej generacji