Szykuje się hit. Jeździliśmy nową Toyotą Yaris czwartej generacji. Ile będzie kosztować?

Szykuje się hit. Jeździliśmy nową Toyotą Yaris czwartej generacji. Ile będzie kosztować?

Nowa Toyota Yaris czwartej generacji
Nowa Toyota Yaris czwartej generacji Źródło: TMP
Bardzo duże zmiany przeszła Toyota Yaris. Jedno z ulubionych aut Polaków w nowej wersji ma rozwiązania z segmentów wyższych, na dodatek wyładniało. Czy będzie się sprzedawać tak dobrze, jak nieco większa Corolla nowej generacji, która stała się w Polsce rynkowym fenomenem, odpornym nawet na COVID-19?

W telegraficznym skrócie. Nowa Toyota Yaris ma po raz pierwszy zastosowaną nową platformę GA-B. Ma nowy napęd hybrydowy czwartej generacji 1,5 l o mocy 116 KM (zużycie paliwa to 3,8 l/100 km). Wóz został zaprojektowany jako najbezpieczniejszy na świecie samochód miejski, w standardzie wyposażony jest w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Mieszczuch opracowany został z myślą o europejskich klientach, a produkowany będzie w Valenciennes we Francji.

Nowy Yaris czwartej generacji ma subkompaktowe proporcje i najlepszy w klasie promień skrętu. Potwierdzamy, że wnętrze jest przestronne, wygodne i wykonane z wysokiej jakości materiałów.

Debiutujący w 1999 roku Yaris pierwszej generacji był pierwszym autem Toyoty z tytułem Europejskiego Samochodu Roku. W ciągu 20 lat Yaris stał się najważniejszym modelem marki w Europie. W 2019 roku sprzedano około 224 tys. egzemplarzy, co stanowiło 7,6 proc. rynku segmentu B. Yaris był najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty w regionie, stanowiąc ponad 22 proc. sprzedaży nowych samochodów marki.

Nowy Yaris i platforma GA-B

W nowym Yarisie po raz pierwszy zastosowano architekturę Toyota New Global Architecture (TNGA). To pierwszy model na modułowej platformie GA-B, która będzie stanowić podstawę dla kolejnych małych aut. Platforma GA-B pełni kluczową rolę w poprawie dynamiki Yarisa. Dzięki niej środek ciężkości położony jest niżej, a nadwozie ma większą sztywność.

Choć samochody z segmentu B stają się coraz dłuższe, nowy Yaris jest krótszy od swojego poprzednika. Całkowita długość to mniej niż cztery metry, a przy tym rozstaw osi został zwiększony o 50 mm, co pozwoliło wygospodarować większą przestrzeń w kabinie. Dzięki zastosowaniu platformy GA-B samochód jest niższy o 40 mm, ale jego szerokość zwiększyła się o 50 mm. Zmniejszono też przednie i tylne zwisy – odpowiednio o 10 mm z przodu (800 mm) i 45 mm z tyłu (580 mm). To pozwoliło osiągnąć wiodący w klasie promień skrętu. W zależności od rodzaju napędu i wyposażenia nowy Yaris ma 15-, 16- lub 17-calowe koła.

Wewnątrz nowego Yarisa jest znacznie więcej miejsca – między kierowcą a pasażerem wygospodarowano dodatkowe 20 mm, konsola przednia też jest szersza. Do tego bagażnik ma głębokość 700 mm i 286 litrów pojemności.

Najważniejsze: napęd hybrydowy 4. generacji

W nowym Yarisie zastosowano czwartą generację napędu hybrydowego. Wydajność napędu hybrydowego wzrosła o 20 proc., a całkowita moc o 16 proc. i wynosi 116 KM. Przyspieszenie od 0-100 km/h wypada lepiej o 15 proc. – auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy!

Poprawiono także jazdę z prędkościami autostradowymi – czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy. Zmiany przeszedł także tryb EV. Samochód może w nim osiągnąć prędkość do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy.

W samochodzie debiutuje całkowicie nowy, pracujący w cyklu Atkinsona silnik Hybrid Dynamic Force Engine 1.5 o mocy 93 KM oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 3600 obr./min.). Auto ma także nowy akumulator litowo-jonowy, hybrydową skrzynię biegów oraz jednostkę sterującą mocą. Napięcie baterii wzrosło ze 144 do 177,6 V, a liczba ogniw została zmniejszona ze 120 do 48, co obniżyło koszty jej produkcji i zapotrzebowanie na cenne surowce. Wszystkie elementy zostały opracowane zgodnie z architekturą TNGA, zapewniającą wydajne projektowanie i łatwość produkcji.

Nowy Yaris jest również dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Gamę Yarisa otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, znany z poprzedniej generacji.

Bogatsze wersje wyposażenia

We wszystkich wersjach w standardzie jest system Toyota Safety Sense, kamera cofania i elektroniczny hamulec postojowy (dla modeli hybrydowych). Wszystkie nowe Yarisy umożliwiają bezprzewodową integrację ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto.

W wyższych wersjach wyposażenia pojawiają się elementy znane z segmentu premium, takich jak podgrzewana kierownica czy niebieskie podświetlenie kabiny w przestrzeni na nogi, panelach drzwi i konsoli środkowej. Dostępne są również indukcyjna ładowarka do smartfonów i pełny pakiet oświetlenia w technologii LED, który obejmuje światła przeciwmgielne. Jako jedyny model w segmencie B Yaris oferuje 10-calowy kolorowy wyświetlacz HUD. Pod koniec roku pojawi się możliwość wyboru ośmiogłośnikowego systemu audio marki JBL.

Najbezpieczniejszy samochód segmentu B

Yaris ma w standardzie jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w tym zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) takich jak asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), układ reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach.

Możliwości układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zostały zwiększone poprzez dodanie systemu wykrywania pieszych oraz rowerzystów. Nowy Yaris został wyposażony w układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który wykrywa ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami lub potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. To także pierwsza Toyota wyposażona w poduszki powietrzne w tunelu środkowym, które zapobiegają zderzeniu się kierowcy i pasażera podczas uderzenia bocznego.

Nowy Yaris powstaje w fabryce Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Toyota zainwestowała w ten zakład 300 milionów euro, aby umożliwić produkcję pojazdów zgodnych z architekturą TNGA. 1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force oraz przekładnia hybrydowa produkowane są przez Toyota Motor Manufacturing Poland.

Ceny nowego Yarisa

Nowy Yaris będzie kosztował od 58 900. Wersja hybrydowa – od 76 900 zł.

Czytaj też:
Czarna czerń od Toyoty. Nowa edycja limitowana RAV4 Hybrid Black Edition by JBL

Galeria:
Nowa Toyota Yaris czwartej generacji
Źródło: TMP