Trzy cylindry, które wspomaga elektryk. Ta hybryda nie pochodzi wcale z japońskiego auta

Trzy cylindry, które wspomaga elektryk. Ta hybryda nie pochodzi wcale z japońskiego auta

Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6
Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6 Źródło:Peugeot
Na rynku debiutuje właśnie nowy zespół napędowy składający się benzyniaka 1.2 o mocy 136 KM oraz montowanego w dwusprzęgłowej skrzyni biegów silnika elektrycznego. Na razie nowa hybryda pojawi się w dwóch francuskich modelach.

Peugeot chwali się, że obecnie ma rozbudowaną rodzinę zelektryfikowanych zespołów napędowych, obejmującą hybrydy typu plug-in, jednostki elektryczne i napędy oparte na ogniwach paliwowych. Teraz gamę silnikową poszerzy nowy układ hybrydowy z instalacją o napięciu 48V. Debiutuje właśnie w 3008 i 5008, ale trafi także do pozostałych modeli w gamie francuskiego producenta.

Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6

Nawet 50 proc. czasu w trybie EV

System Peugeot Hybrid 48V składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. W połączeniu z akumulatorem trakcyjnym, doładowywanym podczas jazdy, system ten zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15 proc. niższe zużycie paliwa (z emisją CO2 od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008). Podczas jazdy po mieście hybrydowe 3008 i 5008 mogą przez ponad 50 proc. czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.

Silniki mogą pracować razem lub oddzielnie

W codziennej jeździe oba silniki – spalinowy i elektryczny – pracują razem lub oddzielnie w taki sposób, aby zoptymalizować zużycie energii. Podczas dynamicznych przyspieszeń silnik elektryczny dostarcza dodatkowego momentu obrotowego silnikowi benzynowemu przy niskich obrotach. W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny zamienia się w generator prądu doładowujący akumulator trakcyjny 48 V. W mieście na krótkich dystansach i podczas manewrowania samochód napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, zatem porusza się w trybie zeroemisyjnym.

Największe oszczędności w mieście

Peugeot zapewnia, że w porównaniu z niezelektryfikowanym napędem benzynowym o podobnych parametrach nowa hybryda w modelu 3008 zapewnia średnią oszczędność paliwa na poziomie około litra na 100 km (wg WLTP). Oszczędność jest osiągana głównie w mieście (- 2,5 l/100 km) i w ruchu pozamiejskim (- 0,7 l/100 km), natomiast zużycie paliwa na autostradzie pozostaje niezmienione. Konsekwencją niższego zużycia paliwa jest średnie obniżenie emisji CO2 w modelach 3008 i 5008 o 20 g/km (wg WLTP).

Dzięki elektrykowi błyskawiczny start

Przy dostatecznie dużym poziomie naładowania akumulatora system hybrydowy umożliwia ruszanie z miejsca, manewrowanie (np. w celu zaparkowania) i jazdę z małą prędkością (np. przy dużym natężeniu ruchu) w trybie w 100 proc. elektrycznym. Podczas jazdy z wyższą stałą prędkością (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się przy każdym zdjęciu nogi z pedału gazu inicjującym fazę zwalniania.

Dodatkowe konie mechaniczne

W fazach przyspieszania, przy niskich obrotach silnika spalinowego, silnik elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy w postaci chwilowego „boostu”, który pozwala skompensować czas zwłoki turbo i uniknąć niektórych redukcji biegów, co zapewnia większy komfort i dynamikę jazdy. Ponadto przy gwałtownym, pełnym wciśnięciu pedału gazu silnik elektryczny zapewnia dodatkowe ok. 12 KM mocy.

Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6

Jak zbudowana jest nowa hybryda Peugeota?

Specjalnie pod kątem napędu hybrydowego na nowo zaprojektowano silnika benzynowy 1.2 PureTech:

  • 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1199 cm3,
  • Moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr/min,
  • Moment obrotowy 230 Nm przy 1 750 obr/min,
  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii poprawiająca kulturę pracy silnika,
  • Łańcuch rozrządu (obniżający koszty przeglądów),
  • Działanie zgodne z cyklem Millera, poprawiającym efektywność cieplną procesu spalania,
  • Zgodność z normą Euro 6.e.

Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6

Skrzynia biegów e-DCS6 (dwusprzęgłowa)

Silnik spalinowy w systemie hybrydowym 48 V współpracuje z nową zelektryfikowaną, 6-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów z ciągłym przenoszeniem momentu obrotowego, zaprojektowaną specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. W obudowie skrzyni biegów umieszczony jest również silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania, co pozwoliło zoptymalizować gabaryty i masę całego zespołu napędowego oraz zapewnić doskonałe parametry pracy podczas jazdy.

Silnik elektryczny

Zespolony ze skrzynią biegów synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi osiąga maksymalną chwilową moc 21 kW (28 KM) i moment obrotowy 55 Nm. Umożliwia on jazdę w trybie w 100 proc. elektrycznym przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy i wspomaga pracę silnika spalinowego w celu ograniczenia zużycia paliwa. W fazach zwalniania silnik ten pełni rolę generatora prądu – umożliwia doładowywanie akumulatora 48 V, wchodzącego w skład napędu hybrydowego. Zintegrowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny zapewnia również rozruch silnika spalinowego w warunkach niskich temperatur (pierwszy rozruch). W pozostałych przypadkach rozruch silnika spalinowego wykonywany jest przez rozrusznik 48V. Rozrusznik zasilany z akumulatora o napięciu 48 V umożliwia szybkie i płynne uruchamianie silnika spalinowego za pośrednictwem paska napędowego.

Akumulator trakcyjny

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny 48 V ma pojemność całkowitą 898 Wh i pojemność użyteczną 432 Wh. Został zaprojektowany tak, aby utrzymać niezmieniony poziom wydajności przez cały okres eksploatacji samochodu i jest objęty 8-letnią fabryczną gwarancją lub do przebiegu 160 000 km. Akumulator 48 V jest zamontowany pod lewym przednim fotelem.

Dwie instalacje elektryczne

Modele 3008 i 5008 posiadają dwie instalacje elektryczne. Instalację niskiego napięcia 12 V do zasilania urządzeń samochodu oraz instalację wysokiego napięcia 48 V do zasilania hybrydowego zespołu napędowego. Produkcję energii elektrycznej zapewnia wyłącznie e-motor 48 V. Energia ta jest dostarczana do instalacji 12 V samochodu poprzez przetwornik prądu stałego.

Peugeot 3008 HYBRID 136 S&S e-DCS6

Jasne komunikaty dla kierowcy

Na cyfrowym zespole zegarów wyświetlane są informacje dotyczące jazdy w trybie 100 proc. elektrycznym (niebieski kolor prędkościomierza), przepływów energii w systemie, poziomu naładowania akumulatora, jego stanu pracy za pośrednictwem wskaźnika zużycia energii (Charge, Eco, Power) oraz procentowego udziału dystansu pokonanego w trybie elektrycznym w danym momencie lub na końcu trasy. Dodatkowo modele te są wyposażone w system AVAS (Approaching Vehicle System Alert), który przy prędkościach do 30 km/h generuje na zewnątrz dźwięk, służący ostrzeganiu pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe.

Nowa hybrydowy napęd w cenie od 165 400 zł

Nowy system hybrydowy jest wprowadzony w miejsce silnika 1.2 PureTech 130 EAT8. Jego cena w modelu 3008 zaczyna się od 165 400 zł, a większej 5009-ce od 177 700 zł. Peugeot zapowiada, że w najbliższym czasie będzie również dostępny w innych modelach z gamy Peugeot, takich jak: 208, 2008, 308, 308 SW i 408.

Czytaj też:
Nowa generacja Toyoty Land Cruiser. Wyglądem nawiązuje do przeszłości
Czytaj też:
Ma niepowtarzalny styl. Ale, czy fajnie jeździ?

Opracował:
Źródło: Peugeot