Peugeot chwali się, że obecnie ma rozbudowaną rodzinę zelektryfikowanych zespołów napędowych, obejmującą hybrydy typu plug-in, jednostki elektryczne i napędy oparte na ogniwach paliwowych. Teraz gamę silnikową poszerzy nowy układ hybrydowy z instalacją o napięciu 48V. Debiutuje właśnie w 3008 i 5008, ale trafi także do pozostałych modeli w gamie francuskiego producenta.
Nawet 50 proc. czasu w trybie EV
System Peugeot Hybrid 48V składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. W połączeniu z akumulatorem trakcyjnym, doładowywanym podczas jazdy, system ten zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i nawet o 15 proc. niższe zużycie paliwa (z emisją CO2 od 126 g/km w modelu 3008 i od 128 g/km w modelu 5008). Podczas jazdy po mieście hybrydowe 3008 i 5008 mogą przez ponad 50 proc. czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.
Silniki mogą pracować razem lub oddzielnie
W codziennej jeździe oba silniki – spalinowy i elektryczny – pracują razem lub oddzielnie w taki sposób, aby zoptymalizować zużycie energii. Podczas dynamicznych przyspieszeń silnik elektryczny dostarcza dodatkowego momentu obrotowego silnikowi benzynowemu przy niskich obrotach. W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny zamienia się w generator prądu doładowujący akumulator trakcyjny 48 V. W mieście na krótkich dystansach i podczas manewrowania samochód napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, zatem porusza się w trybie zeroemisyjnym.
Największe oszczędności w mieście
Peugeot zapewnia, że w porównaniu z niezelektryfikowanym napędem benzynowym o podobnych parametrach nowa hybryda w modelu 3008 zapewnia średnią oszczędność paliwa na poziomie około litra na 100 km (wg WLTP). Oszczędność jest osiągana głównie w mieście (- 2,5 l/100 km) i w ruchu pozamiejskim (- 0,7 l/100 km), natomiast zużycie paliwa na autostradzie pozostaje niezmienione. Konsekwencją niższego zużycia paliwa jest średnie obniżenie emisji CO2 w modelach 3008 i 5008 o 20 g/km (wg WLTP).
Dzięki elektrykowi błyskawiczny start
Przy dostatecznie dużym poziomie naładowania akumulatora system hybrydowy umożliwia ruszanie z miejsca, manewrowanie (np. w celu zaparkowania) i jazdę z małą prędkością (np. przy dużym natężeniu ruchu) w trybie w 100 proc. elektrycznym. Podczas jazdy z wyższą stałą prędkością (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się przy każdym zdjęciu nogi z pedału gazu inicjującym fazę zwalniania.
Dodatkowe konie mechaniczne
W fazach przyspieszania, przy niskich obrotach silnika spalinowego, silnik elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy w postaci chwilowego „boostu”, który pozwala skompensować czas zwłoki turbo i uniknąć niektórych redukcji biegów, co zapewnia większy komfort i dynamikę jazdy. Ponadto przy gwałtownym, pełnym wciśnięciu pedału gazu silnik elektryczny zapewnia dodatkowe ok. 12 KM mocy.
Jak zbudowana jest nowa hybryda Peugeota?
Specjalnie pod kątem napędu hybrydowego na nowo zaprojektowano silnika benzynowy 1.2 PureTech:
- 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1199 cm3,
- Moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr/min,
- Moment obrotowy 230 Nm przy 1 750 obr/min,
- Turbosprężarka o zmiennej geometrii poprawiająca kulturę pracy silnika,
- Łańcuch rozrządu (obniżający koszty przeglądów),
- Działanie zgodne z cyklem Millera, poprawiającym efektywność cieplną procesu spalania,
- Zgodność z normą Euro 6.e.
Skrzynia biegów e-DCS6 (dwusprzęgłowa)
Silnik spalinowy w systemie hybrydowym 48 V współpracuje z nową zelektryfikowaną, 6-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów z ciągłym przenoszeniem momentu obrotowego, zaprojektowaną specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. W obudowie skrzyni biegów umieszczony jest również silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania, co pozwoliło zoptymalizować gabaryty i masę całego zespołu napędowego oraz zapewnić doskonałe parametry pracy podczas jazdy.
Silnik elektryczny
Zespolony ze skrzynią biegów synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi osiąga maksymalną chwilową moc 21 kW (28 KM) i moment obrotowy 55 Nm. Umożliwia on jazdę w trybie w 100 proc. elektrycznym przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy i wspomaga pracę silnika spalinowego w celu ograniczenia zużycia paliwa. W fazach zwalniania silnik ten pełni rolę generatora prądu – umożliwia doładowywanie akumulatora 48 V, wchodzącego w skład napędu hybrydowego. Zintegrowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny zapewnia również rozruch silnika spalinowego w warunkach niskich temperatur (pierwszy rozruch). W pozostałych przypadkach rozruch silnika spalinowego wykonywany jest przez rozrusznik 48V. Rozrusznik zasilany z akumulatora o napięciu 48 V umożliwia szybkie i płynne uruchamianie silnika spalinowego za pośrednictwem paska napędowego.
Akumulator trakcyjny
Litowo-jonowy akumulator trakcyjny 48 V ma pojemność całkowitą 898 Wh i pojemność użyteczną 432 Wh. Został zaprojektowany tak, aby utrzymać niezmieniony poziom wydajności przez cały okres eksploatacji samochodu i jest objęty 8-letnią fabryczną gwarancją lub do przebiegu 160 000 km. Akumulator 48 V jest zamontowany pod lewym przednim fotelem.
Dwie instalacje elektryczne
Modele 3008 i 5008 posiadają dwie instalacje elektryczne. Instalację niskiego napięcia 12 V do zasilania urządzeń samochodu oraz instalację wysokiego napięcia 48 V do zasilania hybrydowego zespołu napędowego. Produkcję energii elektrycznej zapewnia wyłącznie e-motor 48 V. Energia ta jest dostarczana do instalacji 12 V samochodu poprzez przetwornik prądu stałego.
Jasne komunikaty dla kierowcy
Na cyfrowym zespole zegarów wyświetlane są informacje dotyczące jazdy w trybie 100 proc. elektrycznym (niebieski kolor prędkościomierza), przepływów energii w systemie, poziomu naładowania akumulatora, jego stanu pracy za pośrednictwem wskaźnika zużycia energii (Charge, Eco, Power) oraz procentowego udziału dystansu pokonanego w trybie elektrycznym w danym momencie lub na końcu trasy. Dodatkowo modele te są wyposażone w system AVAS (Approaching Vehicle System Alert), który przy prędkościach do 30 km/h generuje na zewnątrz dźwięk, służący ostrzeganiu pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe.
Nowa hybrydowy napęd w cenie od 165 400 zł
Nowy system hybrydowy jest wprowadzony w miejsce silnika 1.2 PureTech 130 EAT8. Jego cena w modelu 3008 zaczyna się od 165 400 zł, a większej 5009-ce od 177 700 zł. Peugeot zapowiada, że w najbliższym czasie będzie również dostępny w innych modelach z gamy Peugeot, takich jak: 208, 2008, 308, 308 SW i 408.
Czytaj też:
Nowa generacja Toyoty Land Cruiser. Wyglądem nawiązuje do przeszłościCzytaj też:
Ma niepowtarzalny styl. Ale, czy fajnie jeździ?