Hartowane lub laminowane. Czy wiesz, które szyby w aucie rozpadają się na kawałki?

Hartowane lub laminowane. Czy wiesz, które szyby w aucie rozpadają się na kawałki?

Szyby samochodowe – rodzaje i zastosowanie
Szyby samochodowe – rodzaje i zastosowanie Źródło:Skoda
Szyby w nowoczesnych autach pełnią wiele funkcji, a zastosowana w nich technologia jest niezwykle ciekawa i ciągle ewoluuje. Z materiału dowiecie się jakie rodzaje szkła stosowane są obecnie w samochodach, jak montowane są szyby oraz jakie pełnią funkcje.

Obecnie szkło w samochodach ma bardzo szerokie zastosowanie. Znajdziemy je nie tylko w szybach czołowych, bocznych i tylnych, ale także na dachu auta, w ekranach systemów multimedialnych, światłach oraz w wyświetlaczach przeziernych. Poniżej dzielimy się wiedzą dotyczącą historii zastosowania szkła w samochodach, rodzajami szyb samochodowych oraz ich właściwościami.

Szyby samochodowe – rodzaje i zastosowanie

Historia zastosowania szkła w autach

Szkło pojawiło się w autach na początku XX wieku, a pierwsze szyby były zupełnie proste. Bezpieczne szkło laminowane zaczęto stosować w latach 30-tych XX wieku, a zaokrąglone szyby w latach 50-tych. Na przykład przednia szyba Skody 1200 z 1952 r. była wykonana z dwóch płaskich tafli, a modelu 440 Spartak z 1955 r. miała już zaokrąglone przednią i tylną szybę. Na powyższych przykładach widzimy, że znaczna część technologii do produkcji szyb samochodowych została opracowana wiele dekad temu. Nie zmieniły się także najważniejsze funkcje szyb: gwarancja dobrej widoczności i bezpieczeństwa, a także pomoc w osiągnięciu komfortu termicznego. Przez lata zmianie uległ jednak sposób ich montażu w nadwoziu pojazdu. W przeszłości szkło mocowano na gumowej uszczelce, a dziś jest ono osadzane za pomocą specjalnych, elastycznych klejów.

Rodzaje szyb samochodowych: hartowane i laminowane

Obecnie w samochodach stosowane są zasadniczo dwa podstawowe rodzaje szkła: jednowarstwowe hartowane i laminowane. Pierwsze z nich jest stosowane głównie w szybach bocznych czy w otwieranych częściach szyberdachów. Rozpada się ono na niewielkie odłamki, które stanowią znacznie mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów niż duże, ostre fragmenty klasycznego szkła. Drugi rodzaj – szkło laminowane – składa się zasadniczo z trzech części: dwóch warstw szkła oraz cienkiej folii pomiędzy nimi. Ten rodzaj nie rozsypuje się na kawałki podczas stłuczenia, jest więc stosowany bez wyjątku w szybach przednich. Szkło laminowane może być również stosowane na szybach bocznych i tylnych, zazwyczaj w celu poprawy izolacji akustycznej.

Produkcja szyb samochodowych

Co na temat budowy szyb samochodowych mówią przepisy?

Według przepisów szyby przednia i boczne z przodu muszą mieć co najmniej 70 proc. przejrzystości. W związku z tym nie mogą być przyciemniane. Pewien poziom nieprzezroczystości (do 30 proc.) wynika z samego materiału szyby oraz prawdopodobnie technologii podgrzewania. Przednia szyba musi zapewniać dobrą widoczność nie tylko dla kierowcy, ale także dla wszelkich kamer i czujników pod nią zamontowanych. Jest też ważną powierzchnią „projekcyjną” dla nowoczesnych wyświetlaczy head-up. W szybach przednich znajduje się specjalna folia, która kompensuje podwojenie obrazu, znane również jako „ghosting”.

Reflektor

Im większe zakrzywienie, tym bardziej zniekształcony widok

Do zniekształcania obrazu nie powinien przyczyniać się również kształt szyby. Obecnie produkowane szyby mogą mieć bardzo złożone kształty, ale im bardziej są skomplikowane – tym wyższa ich cena. Jednocześnie, im większe zakrzywienie, tym bardziej zniekształcony widok, a parametry te są oczywiście starannie kontrolowane przez ekspertów.

Szyby samochodowe – rodzaje i zastosowanie

Sposoby przyciemniania szyb: folią lub pigmentem

Przyciemniane szyby mają zapewnić pasażerom komfort. Zbyt ciemne okna mogą jednak skutkować półmrokiem wewnątrz auta. Przyciemniania dokonuje się na dwa sposoby: poprzez dodanie kolorowego pigmentu bezpośrednio do stopionego szkła lub poprzez użycie kolorowej folii, która tworzy wewnętrzną warstwę laminowanego szkła.

Skoda Enyaq Coupé RS iV

Okno dachowe i szyberdachy

Jednym z obszarów, w którym nie obowiązują ścisłe przepisy dotyczące przezroczystości, są szyberdachy. Panoramiczne okno dachowe powinno sprawiać, że wnętrze jest przewiewne, ale jednocześnie musi w jak największym stopniu chronić przed nadmiernym nagrzewaniem. Rolety są tylko częściowym rozwiązaniem w tym zakresie, dlatego wiele aut nie posiada ich już w wyposażeniu. Nowoczesny, panoramiczny szyberdach, zapewnia ochronę termiczną wnętrza dzięki cienkiej, metalowej warstwie wewnątrz laminowanej struktury. Powłoka ta odbija promienie słoneczne i lepiej chroni wnętrze przed przegrzaniem. Dodatkowo, na wewnętrzną stronę szyby nałożono specjalną warstwę antyrefleksyjną.

„Bajery” czy praktyczne rozwiązania?

Wraz z panoramicznymi szyberdachami producenci wprowadzają różne innowacje. Najnowsze osiągnięcia to okna, które można przyciemnić lub rozjaśnić w zależności od aktualnej sytuacji i życzeń pasażerów. Takie szyby z pewnością zobaczymy w najbliższej przyszłości m.in. w samochodach marki Skoda.

Trwałość szyb samochodowych

Jeśli szyba nie pęknie, jej żywotność jest w zasadzie nieograniczona. Szyby samochodowe nie wymagają specjalnej konserwacji. Wystarczy regularnie sprawdzać wycieraczki i w razie potrzeby czyścić je lub wymieniać, aby drobne cząsteczki kurzu i małe kamienie nie porysowały szkła. Tego rodzaju uszkodzenia są praktycznie niemożliwe do naprawienia i mogą być oznaczone jako usterka podczas przeglądu samochodu.

Czytaj też:
Kradzieże samochodów. Znamy nowy sposób na złodziei
Czytaj też:
Bez trudu zrobisz to sam. Rączki jednak trzeba nieco pobrudzić

Opracował:
Źródło: Skoda