Pandemia nie uderzyła w bogatych. Przynajmniej patrząc na ich zakupy w salonach

Pandemia nie uderzyła w bogatych. Przynajmniej patrząc na ich zakupy w salonach

Audi E-Tron Sportback
Audi E-Tron Sportback / Źródło: Audi
Samochody z wyższej półki miały się w ubiegłym roku znacznie lepiej niż cały rynek pojazdów osobowych. W gronie czterech głównych graczy, do których należy 85,6 proc. rynku, wszystkie marki zajęły pozycje sprzed roku. I nie narzekają, podobnie jak ich klienci.

W ostatnim miesiącu ubiegłego roku Polacy kupili i zarejestrowali 8 704 nowe samochody klasy premium, o 28,80 proc. więcej w zestawieniu z listopadem 2020 r. oraz o 5,69 proc. mniej niż w grudniu roku 2019. W całym 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, tylko o 4,63 proc. mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem.

Zamożni nie przestali kupować

Auta klasy premium nadal miały się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 51 513 samochodów osobowych, o 1,88 proc. mniej niż rok wcześniej. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 428 377 samochodów osobowych, o 22,90 proc. mniej w stosunku do roku poprzedniego. Tymczasem, co widać wyżej, sprzedaż aut premium spadła tylko o 4,63 proc. jak wskazuje IBRM Samar.

Mercedes, przed BMW i Audi

W 2020 roku liderem polskiego rynku samochodów premium został Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 19 653 samochody, o 6,74 proc. mniej w stosunku do roku 2019. W gamie producenta najlepszy wynik uzyskała klasa A, przed Mercedesem GLC oraz GLE.

Wiceliderem zestawienia na koniec grudnia 2020 r. było BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 18 290 aut tej marki, o 11,64 proc. mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. Najczęściej rejestrowanymi modelami bawarskiego koncernu były: BMW serii 3, X3 oraz BMW X5.

Brąz przypadł w udziale Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w minionym roku łącznie 15 602 samochody, o 13,25 proc. więcej niż w 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami, w ubiegłym roku najlepiej sprzedawała się Q5-tka. Drugie było Q3, a trzecie miejsce zajął model A3.

W czołowej czwórce, do której należało w ubiegłym roku 85,6 proc. rynku premium, znalazło się jeszcze Volvo. W ciągu dwunastu miesięcy 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 10 926 aut tej szwedzkiej marki, zaledwie o 0,45 proc. mniej niż w roku 2019. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60, przed Volvo XC40. Ostatnie miejsce na podium zajęło XC90.

Audi i Lexus ze wzrostami. Tesla goni

W całym 2020 r. dwie marki w Top 10 mogły pochwalić się wzrostem liczby rejestracji liczonych rok do roku. Były to: Audi (plus 13,25 proc.) oraz Lexus (plus 12,57 proc.). Z kolei największy procentowy spadek liczby rejestracji miał w tym gronie na swoim koncie Jaguar (-48,95 proc.).

W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu ponownie może pochwalić się, zajmująca 11. pozycję, Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 158 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 68,09 proc.

Czytaj też:
Nowy Jeep Grand Cherokee. Nowoczesny, ale z V8

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
+
 0

Czytaj także