Rośnie sprzedaż samochodów. Czy to trwały trend?

Rośnie sprzedaż samochodów. Czy to trwały trend?

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris Źródło: TMP
Liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych wzrosła w marcu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Była też wyższa w stosunku do poprzedniego lutego 2021 roku.

Skokowy wzrost sprzedaży samochodów w marcu 2021 roku wobec analogicznego miesiąca roku ubiegłego to przede wszystkim efekt niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii koronawirusa w Polsce. W marcu 2020 roku niski poziom sprzedaży spowodowany był strachem klientów przed odwiedzaniem salonów, zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów sprzedaży, a także zawieszeniem produkcji fabryk samochodów, jak zauważa IBRM Samar.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w marcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 55 532 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 63,40 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 27,58 proc. więcej niż w lutym 2021 roku. Dane skumulowane (135 947 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 12,32 proc.

Toyota liderem rynku

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault - o 3,45 proc. Największy wzrost odnotowało BMW – 44,56 proc.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 20 394 auta tej marki, o 24,14 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,30 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła o 0,25 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,79 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali o 7,33 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54 proc. Na czwartej pozycji była Kia, a na piątej BMW.

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Dacia Duster, a za nią Skoda Fabia.

Czytaj też:
Wielka transformacja na auta elektryczne za pasem. Branża wzywa prezydenta