Opony za drogie dla Polaków? Gigantyczne spadki sprzedaży

Opony za drogie dla Polaków? Gigantyczne spadki sprzedaży

Opony zimowe
Opony zimoweŹródło:Grupa PGD
Dane ze sprzedaży opon w pierwszym kwartale 2023 roku wyraźnie wskazują, że Polacy w czasach szalejącej inflacji zaczęli oszczędzać także na bezpieczeństwie. Wzrosty odnotowano tylko w jednym segmencie pojazdów.

W wielu segmentach pojazdów wróciliśmy do poziomów sprzedaży do dystrybucji z 2020 roku – czyli z czasów pandemii. W części jednak nawet poniżej tamtych minimów. Widać, że panuje niepewność wśród dystrybutorów, co będzie w połowie roku. Mamy nadzieję, że jest to stan tymczasowy i wraz ze spadającą inflacją w drugim półroczu rynek się odbije – poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

Nawet 61-procentowe spadki

W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż opon na rynek zmniejszyła się we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli: opony do samochodów osobowych spadły o -25 procent, do SUV o -15 procent, dostawczych -30 procent, do maszyn rolniczych -34 procent, przemysłowych -61 procent, a do samochodów ciężarowych -37 procent. Wzrosty zanotowano tylko w segmencie opon motocyklowych +2 procent.

Zagrożony rynek zatrudniający 11 tys. osób

Dane za I kwartał tego roku są odbiciem sytuacji gospodarczej i niepewności, jaka jest udziałem dystrybutorów opon w Polsce, ale i w całej Europie. Spowolnienie jest widoczne we wszystkich segmentach. Mamy nadzieję, że druga połowa roku przyniesie poprawę – tak, aby producenci opon, zatrudniający w Polsce łącznie ponad 11 tys. osób, mogli kontynuować swoje inwestycje oraz zwiększać możliwości na polskim rynku pracy – podkreśla Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Członkowie PZPO są przedstawicielami największych w Polsce i na świecie producentów opon. Reprezentują branżę zatrudniającą bezpośrednio w naszym kraju ponad 11.000 pracowników w 6 fabrykach i firmach handlowych. Codziennie z tych fabryk wyjeżdża ponad 135 tys. opon z napisem „made in Poland” do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, czy maszyn rolniczych i przemysłowych.

Spadki sprzedaży opon w całej Europie

W Europie segment opon konsumenckich odnotował spadek o -12 procent w pierwszym kwartale 2023 r. w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 r. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów również spadł, o -18 procent. Podobnie w przypadku opon rolniczych, gdzie sprzedaż spadła o -39 procent. Spadek sprzedaży opon do motocykli wyniósł -3 procent. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. sprzedaż opon do samochodów ciężarowych i autobusów pozostała na tym samym poziomie, ale sprzedaż opon konsumenckich spadła o -4,5 procent.

Czytaj też:
Branża odbiła się mimo pandemii, rynkowe spadki się skończyły. 2022 rok ma być jeszcze lepszy
Czytaj też:
Samochodowy rynek w UE nadal radykalnie mniejszy, niż przed pandemią

Źródło: PZPO