Są elektryczne, mają napęd na obie osie i duży prześwit. Będą jeździły w polskich parkach narodowych

Są elektryczne, mają napęd na obie osie i duży prześwit. Będą jeździły w polskich parkach narodowych

Subaru Solterra
Subaru SolterraŹródło:Subaru Import Polska
Solterra, pierwszy elektryczny SUV Subaru, trafi do służby w 17 parkach narodowych w Polsce. Subaru Import Polska dostarczy łącznie 33 egzemplarze tego samochodu.

Nie ma wielu takich miejsc, w których ekologiczne aspekty samochodu elektrycznego będą tak bardzo odczuwalne, jak na terenie parków narodowych. To tutaj pojazdy zeroemisyjne mogą wyraźnie wpłynąć na ograniczenie hałasu oraz zmniejszenie emisji spalin. Wkrótce będzie można się o tym przekonać, ponieważ polski importer Subaru wygrał przetarg na dostarczenie 33 egzemplarzy elektrycznego modelu Solterra, do łącznie 17 instytucji w całej Polsce.

Subaru Solterra

Stały napęd na obie osie i 21 cm prześwitu

Solterra to pierwszy elektryczny model Subaru. Na tle rywali wyróżnia się ponadprzeciętnymi zdolnościami do jazdy w terenie. Samochód ma stały napęd na cztery koła oraz największy prześwit spośród modeli w swojej klasie. Wynosi on aż 21 cm, co pozwala bez problemu pokonywać nieutwardzone drogi. Dodatkowo, Subaru Solterra ma typowe dla SUV-ów parametry terenowej jazdy – kąt natarcia wynosi 17,7 stopni, zejścia 25,4 stopni, a kąt rampowy to 18,2 stopni – a także szczelny zestaw akumulatorów, co daje możliwość bez stresu pokonywać głębsze kałuże. Dwa silniki, jeden przy przedniej, a drugi przy tylnej osi, generują moc maksymalną 218 KM i dysponują 337 Nm momentu obrotowego.

Specjalne tryby do jazdy w trudnym terenie

Ponadto Solterra, jak każde Subaru, wyposażona jest w X-MODE – to system wyboru trybów terenowej jazdy, który pozwala zmieniać charakterystykę pracy podzespołów tak, aby auto skutecznie pokonywało terenowe przeszkody, między innymi piach, błoto czy śnieg. Natomiast, dzięki funkcji Grip Control, samochód automatycznie utrzymuje prędkość zjazdu ze wzniesienia czy w trakcie pokonywania trudnego terenu, a kierowca musi jedynie skupić się na kierowaniu autem.

Program „Eko Parki – elektromobilność w parkach narodowych”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako instytucja finansowa ogłosiła program „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”. Budżet tego programu na zakup łącznie 79 samochodów elektrycznych (24 crossoverów, 22 minivanów i 33 SUV-ów) oraz budowę 66 stacji oraz punktów ładowania wynosi 16 mln zł. W ramach tego programu parki narodowe mogły składać zamówienia na trzy rodzaje pojazdów z napędem elektrycznym: auta osobowe, crossovery i SUV-y z napędem na cztery koła. W imieniu wszystkich parków narodowych, Tatrzański Park Narodowy ogłosił przetarg na zakup samochodów zeroemisyjnych. Wyłoniono w nim dostawcę 33 SUV-ów Subaru, których koszt zakupu wyniesie blisko 800 tys. zł.

Wysokie wymagania wobec aut

W przetargu postawiono bardzo precyzyjne wymagania, jakie musiały spełnić SUV-y z napędem na wszystkie koła. Na liście minimalnych wymagań znalazły się: zestaw akumulatorów litowo-jonowych magazynujących co najmniej 65 kWh energii elektrycznej; zasięg nie mniejszy niż 400 kilometrów (wg procedury WLTP); gwarancja na akumulatory wynosząca 8 lat lub 160 000 kilometrów; prześwit nadwozia co najmniej 170 milimetrów itp. Dodatkowo każdy samochód, jaki marka Subaru dostarczy parkom narodowym, zostanie oklejony według wzoru określonego w przetargu.

Lista instytucji, do których trafią elektryczne Subaru

  1. Babiogórski Park Narodowy (1 egzemplarz)
  2. Biebrzański Park Narodowy (2 egzemplarze)
  3. Bieszczadzki Park Narodowy (1 egzemplarz)
  4. Park Narodowy Gór Stołowych (4 egzemplarze)
  5. Gorczański Park Narodowy (2 egzemplarze)
  6. Kampinoski Park Narodowy (4 egzemplarze)
  7. Karkonoski Park Narodowy (2 egzemplarze)
  8. Magurski Park Narodowy (4 egzemplarze)
  9. Pieniński Park Narodowy (1 egzemplarz)
  10. Poleski Park Narodowy (1 egzemplarz)
  11. Roztoczański Park Narodowy (2 egzemplarze)
  12. Słowiński Park Narodowy (2 egzemplarze)
  13. Świętokrzyski Park Narodowy (1 egzemplarz)
  14. Tatrzański Park Narodowy (2 egzemplarze)
  15. Park Narodowy „Ujście Warty” (1 egzemplarz)
  16. Wielkopolski Park Narodowy (2 egzemplarze)
  17. Wigierski Park Narodowy (1 egzemplarz)

Pierwsze egzemplarze Solterry zostaną dostarczane do parków narodowych już na przełomie roku.

Czytaj też:
Szybki na stracie. Wolny na zakrętach
Czytaj też:
Jazda autem terenowym. Jak rozpocząć przygodę z offroadem?

Opracował:
Źródło: Subaru Import Polska