Szybszy dojazd z Nowego Targu do Zakopanego. Na DK47 będą dodatkowe pasy ruchu

Szybszy dojazd z Nowego Targu do Zakopanego. Na DK47 będą dodatkowe pasy ruchu

Budowa drogi krajowej DK74
Budowa drogi krajowej DK74 Źródło:GDDKiA
Utrudnienia i korki to stały problem kierowców poruszających się drogą krajową nr 47. Dlatego konieczne są zmiany. GDDKiA chce, by odcinek Zakopianki od Nowego Targu do Szaflar został zaprojektowany na nowo i przebudowany.

W ostatnich miesiącach kilkukrotnie informowaliśmy o planach drogowców dotyczących zwiększenia przepustowość na Zakopiance. Przypomnijmy, w Libertowie ma powstać nowy przejazd pod drogą krajową nr 7 i trzy kładki dla pieszych, przebudowany zostanie węzeł Kraków Południe, a w Krzyszkowicach drogowcy zbudują tunel. Z kolei na drodze krajowej nr 47 kierowcy od września korzystają już z nowego odcinka dwupasmowej drogi z Rdzawki do Nowego Targu (jednokilometrowego odcinka wschodniej jezdni). Informowaliśmy także o zmianach na wjeździe do zimowej stolicy Polski, a konkretnie budowie dwóch rond na drodze krajowej nr 47.

Droga krajowa nr 74

Szybciej między Nowym Targiem a Szaflarami

Tym razem przekazujemy plany GDDKiA dotyczące usprawnienia ruchu na drodze krajowej nr 47 między Nowym Targiem a Szaflarami. Zwiększenie przepustowości na tym 7-kilometrowym fragmencie drogi ma się odbyć poprzez jej przebudowę. Właśnie wybrano firmę, która ma się tym zająć.

Gwałtowny wzrost natężenia ruchu

Na odcinku drogi krajowej nr 47 z Nowego Targu do Szaflar między 2015 a 2021 rokiem ruch zwiększył się aż o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. Najwięcej, bo aż o 73 proc., czyli do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę, przybyło samochodów ciężarowych. A przecież kierowcy muszą liczyć się jeszcze z dodatkowymi utrudnieniami i zatorami, jakie tworzą się w sezonie turystycznym.

Wybrano firmę, która opracuje projekt przebudowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała właśnie najkorzystniejszą ofertę na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. Projekt opracuje firma IVIA, a jego koszt wyniesie 3,75 mln zł. Na przygotowanie projektu wykonawca będzie miał maksymalnie 32 miesiące.

Na DK47 będą dodatkowe pasy ruchu

Według założeń GDDKiA, poprawa przepustowości drogi DK47 ma się odbyć przez przebudowanie w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, mają zostać dobudowane dodatkowe pasy ruchu. Drogowcy planują rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów oraz wybudowanie ok. 1200 m chodnika. Oprócz opracowania dokładnego zakresu przebudowy DK47 do zadań wykonawcy należeć będzie także uzyskanie decyzji środowiskowej.

Plany drogowców na Zakopiance

W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem.

Drogowcy zapowiadają, że posunęli się ostatnio z pracami przygotowawczymi dotyczącymi przebudowy drugiego fragmentu DK47, od Szaflar do ronda w Zakopanem. W styczniu 2023 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tego odcinka. Przewidujemy, że całość prac związanych z przygotowaniem dokumentacji przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.

Czytaj też:
Kluczowe autostrady będą szersze. Znamy szczegóły rozbudowy A1, A2 i A4
Czytaj też:
Via Carpartia na Podkarpaciu. Zapadła ważna decyzja w sprawie budowy nowego odcinka S19

Opracował:
Źródło: GDDKiA