Projektowanie samochodu zaczyna się od spotkania specjalistów z różnych działów. W „burzy mózgów" udział biorą m.in. designerzy, inżynierowie i marketingowcy. Później trwają prace nad szkicami i ogólną koncepcją auta. W międzyczasie swoje trzy grosze wtrącają inżynierowie. Następnie powstają modele komputerowe, a później z gliny buduje się nadwozie w skali 1:1. Przykleja się do niego plansze imitujące opony, szyby, karoserię i reflektory. W miejscach szyb montuje się plansze pomalowane na czarno.
Długa droga przed testami drogowymi
Później buduje się prototypy, które (w całości lub ich pojedyncze części) trafiają do komór klimatycznych. Tam poddawane są skrajnym warunkom atmosferycznym. Zanim odbędą się pierwsze testy drogowe, przeprowadza się sprawdzian samochodu na stanowisku „Hydropuls”. Pojazd montowany jest na hydraulicznych siłownikach, które przenoszą przez koła na całą konstrukcję potężne siły. Oceny wytrzymałości materiałów na stanowiskach testowych i w laboratorium, symulują 40 lat rzeczywistego użytkowania pojazdu. Dopiero gdy auto przejdzie sprawdzian wytrzymałościowy na stanowisku, trafia do rygorystycznych testów drogowych. Te przeprowadza się na całym świecie w różnych strefach klimatycznych.
Testy odbywają się na pustyni i kole podbiegunowym
Skoda poinformowała, że właśnie zakończyła intensywny międzynarodowy program testów Kodiaq i Superba w ekstremalnych warunkach. Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie.
„Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej oceniamy wszystkie z około 7 tys. komponentów. Nasze rygorystyczne programy testowe dostarczają dokładnych danych na temat odporności, trwałości i jakości każdej części” – dodaje Florian Weymar, kierownik działu zapewnienia jakości Skoda Auto.
Sprawdzanie układu hamulcowego w górach
Inżynierowie przetestowali także holowanie przyczep po alpejskiej drodze Grossglockner. Obydwa nowe modele (Superb i Kodiaq) z powodzeniem sprawdziły się jako pojazdy holownicze górach Austrii. Testy na drogach o nachyleniu sięgającym 13 proc. dostarczyły cennych informacji dotyczących skuteczności hamulców i ich odporności termicznej.
Z racji tego, że Superb i Kodiaq będą również dostępne w wersjach PHEV o zasięgu elektrycznym przekraczającym 100 km, pracownicy Skody ocenili również, nie tylko europejską, infrastrukturę ładowania.
Premiery Kodiaqa i Superba jeszcze tej jesieni
Po pomyślnym zakończeniu testów drogowych obydwa modele są teraz gotowe do seryjnej produkcji. Ich światowe premiery odbędą się jeszcze tej jesieni. Skoda Kodiaq zadebiutuje w październiku, a Superb nowej generacji w listopadzie bieżącego roku.
Czytaj też:
Szybki na stracie. Wolny na zakrętachCzytaj też:
Pożeracz autostrad czy rasowy hot hatch? Na pewno jazda nim będzie pełna emocji