Ile kosztuje teraz najtańsze nowe auto? Sprawdzamy, jaki ma silnik i wyposażenie

Ile kosztuje teraz najtańsze nowe auto? Sprawdzamy, jaki ma silnik i wyposażenie

Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star Źródło:Mitsubishi
Mitsubishi Space Star to obecnie najtańszy nowy samochód w Polsce, spośród aut wyprodukowanych w 2023 roku. Prześwietlamy ten model, oceniając osiągi, prowadzenie, koszty zakupu oraz warunki gwarancji.

Z raportu firmy Samar wynika, że ceny nowych samochodów rosną w zastraszającym tempie. W kwietniu 2023 r. średnia cena nowego auta wyniosła aż 174 492 zł, czyli o 12,8 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego okresu. Na powyższą kwotę wpływ miały dwa wskaźniki: średnie ceny samochodów klasy premium (296 645 zł) i aut popularnych (135 199 zł). Według IBRM Samar w kwietniu 2023 r. na zakup nowego samochodu trzeba było przeznaczyć 33 miesięczne pensje, a więc o dwie więcej niż w styczniu 2018 roku.

Salon samochodowy

Z roku na rok jest coraz drożej

Poszliśmy krok dalej i w maju bieżącego roku sprawdziliśmy, o ile podrożały nowe samochody na przestrzeni ostatnich 10 lat. Okazało się, że cena niektórych aut wzrosła nawet o 100 proc. (np. bazowej wersji Duster). Oczywiście modele z 2023 roku w każdym przypadku miały wyższy standard wyposażenia, mocniejsze i z pewnością bardziej ekonomiczne silniki, ale ich nadwozia okazały się bardziej przestronne. Mimo tych faktów wzrost ceny zakupu nowego samochodu na przestrzeni ostatnich kilku lat jest szokująco wysoki i z pewnością nieadekwatny do inflacji występującej w tym okresie.

Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, ile kosztuje najtańsze nowe auto osobowe w salonie. Braliśmy pod uwagę wyłącznie auta z roku produkcji 2023. W najtańszym nowym modelu zwróciliśmy uwagę nie tylko na cenę zakupu, formy finansowania, standard wyposażenia, warunki gwarancji, ale także na osiągi i właściwości jezdne.

Mitsubishi Space Star – w cenie poniżej 60 000 zł

Najtańszym nowym samochodem we wrześniu 2023 roku okazał się Mitsubishi Space Star. Za japońskie miejskie auto wyprodukowane w 2023 roku trzeba zapłacić 59 990 zł. Przypomnijmy, że obecna generacja Space Stara dostępna jest w Polsce od 2018 roku i auto przeszło ostatnią dużą modernizację w 2020 roku.

Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star – trzycylindrowy wolnossący benzyniak

Space Star na polskim rynku występuje tylko z jednym silnikiem, trzycylindrowym wolnossącym benzyniakiem 1.2 o mocy 71 KM. Standardowo jednostka połączona jest z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Dopłata do bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów wynosi 6000 zł, ale nie jest możliwa w bazowej wersji wyposażeniowej Inform. Space Star wyposażony 71-konny silnik nie oferuje oszałamiających parametrów – rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,1 s i średnio spala 5,0 l/100 km (wg WLTP). Zaznaczamy, że nie każdemu użytkownikowi spodoba się dźwięk trzycylindrowej jednostki Space Stara oraz jej głośna praca (silnik jest słabo wyciszony).

Mitsubishi Space Star – przestronna kabina, mały kufer

Wnętrze Space Stara, jak tę wielkość auta (3845/1665/1490 mm) okazuje się całkiem przestronne, choć pasażerowie powyżej 180 cm wzrostu będą z tyłu narzekać na brak miejsca na nogi i nad głową. Ze względu na wąskie nadwozie nie ma co liczyć, że w drugim rzędzie wygodnie podróżować będą trzy dorosłe osoby. Bagażnik Space Stara nie rozpieszcza przestrzenią. 235-litrów pojemności, nawet jak na auto klasyfikowane między klasami A i B, to niewiele. Na plus przestrzeni bagażowej zaliczyć trzeba seryjną w każdej wersji dzielona kanapę (w proporcjach 60:40).

Mitsubishi Space Star – skromne materiały we wnętrzu

Tworzywa, z którego jest wykonane wnętrze Space Stara są twarde w dotyku. Ze względu na brak osiowej regulacji kierownicy (tylko góra/dół) nie każda osoba znajdzie w tym modelu optymalną dla siebie pozycję (w standardzie jest regulacja wysokości fotela kierowcy). Brakuje także centralnego podłokietnika, a wyciszenie pozostawia wiele do życzenia. Nie zachwyca także sposób wykończenia bagażnika.

Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star – komfortowy, ale nie prowadzi się idealnie

Auto jest zwrotne i łatwe w manewrowaniu oraz parkowaniu. W bazowej wersji Inform zapomnijmy jednak o kamerze cofania (dostępna od wersji Invite) czy czujnikach parkowania (akcesoryjne od 340 zł). Samochód prowadzi się poprawnie i całkiem dobrze radzi sobie z nierównościami drogi. Czuć, że jest to lekka konstrukcja – Space Star waży zaledwie 865 kg. Nam najbardziej w tym modelu przeszkadzał jednak nieprecyzyjny układ kierowniczy.

Mitsubishi Space Star – w standardzie 6 airbagów i klima

Wersja podstawowa Inform zawiera m.in. 6 airbagów, system ostrzegania i nagły hamowaniu, elektrycznie regulowane lusterka, regulację wysokości siedzenia kierowcy, oparcie tylnej kanapy składane i dzielone (60:40), regulację wysokości kierownicy, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, radio z CD/MP3 i USB, elektrycznie sterowane szyby przednie i wspomaganie kierownicy. Do bazowej wersji Inform nie ma możliwości zakupienia opcjonalnych elementów (wybór dotyczy jedynie lakierów: metalizowany/perłowy – 2300/2600 zł), są za to liczne akcesoria.

Mitsubishi Space Star – nieoprocentowany kredyt

Najmniejszy model japońskiej marki – Space Star – z rocznika modelowego 2023 jest dostępny w nieoprocentowanym, 12-miesięcznym kredycie 50/50 lub w kredycie z ratą od 679 zł miesięcznie. Ponadto klienci otrzymują w prezencie komplet kół zimowych. Kupujący mogą wybierać wśród modeli dwóch roczników modelowych 2023 i 2024. W pierwszym wypadku cena promocyjna samochodu w wersji Inform rozpoczyna się od 57 990 zł. Klienci, którzy skorzystają z finansowania w banku Santander oraz zakupią u dealera pakiet ubezpieczeń w PZU lub Warcie uzyskują rabat do 2000 zł. Mitsubishi Space Star jest także dostępny w programie Lease&go a miesięczne raty startują od 721 zł netto.

Standardowa gwarancja Mitsubishi

Kupując Space Stara, klient otrzymuje bezpłatny pakiet ochronny. Zawiera on m.in.:

  • 5 lat gwarancji producenta do przebiegu 100 000 km (w zależności co nastąpi wcześniej),
  • 5 lat assistance bez limitu przebiegu,
  • nieodpłatną usługę kontroli stanu pojazdu (sprawdzanych jest 25 punktów samochodu),
  • 12 lat gwarancji na perforację blach nadwozia.

Za dopłatą dostępny jest 2-letnia ochrona pogwarancyjna. To rodzaj ubezpieczenia, do którego może przystąpić właściciel Space Stara zakupionego w sieci dealerskiej w Polsce, będącego na gwarancji producenta, czyli w wieku do 5 lat i przebiegu nieprzekraczającym 100 000 km.

Mitsubishi Space Star – naszym zdaniem

Space Star to auto o dość wiekowej konstrukcji. Zaprojektowano go w 2012 roku, pierwszy lifting przeszedł w 2016 roku, a ostatnią poważną modernizację przeprowadzono w 2020 roku. Jego stylistyka jest jednak nadal atrakcyjna, nie zawodzi także pod względem funkcjonalności czy poziomu wyposażenia. To idealna propozycja dla osób, które nie mają dużych wymagań dotyczących najnowszych rozwiązań odpowiadających za komfort i bezpieczeństwo. W podstawowej wersji jest to co najpotrzebniejsze, czyli 6 airbagów, system ostrzegania przed kolizją oraz klimatyzacja manualna. Auto jest lekkie, przez co wolnossący, 71-konny silnik wystarczy do sprawnej jazdy miejskiej. Najbardziej wiek samochodu czuć w układzie jezdnym. Space Star choć jest autem bezpiecznym i komfortowym, to prowadzi się nieprecyzyjnie. Zachętę do jego zakupu stanowi atrakcyjna forma finansowania oraz 5-letnia gwarancja producenta.

Czytaj też:
Historyczna zmiana. Już co piąte nowe auto w Europie to elektryk
Czytaj też:
Przybywa samochodów na unijnym rynku. To wskazuje na koniec kryzysu

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Mistubishi