Jaką sprawność ma akumulator auta elektrycznego po 100 000 km? Wyniki są zaskakujące

Jaką sprawność ma akumulator auta elektrycznego po 100 000 km? Wyniki są zaskakujące

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 Źródło:VW
Inżynierowie z ADAC w ciągu 2,5 roku przejechali Volkswagenem ID.3 ponad 100 000 km. Po tym okresie zbadali sprawność użyteczną akumulatora trakcyjnego.

Specjaliści z Centrum Technicznego ADAC w Landsberg am Lech otrzymali do testu długodystansowego Volkswagena ID.3 w wersji Pro S z akumulatorem o pojemności netto 77 kWh. By jak najszybciej przejechać nim 100 000 kilometrów, wbrew zaleceniom producenta, często ładowali go do 100 procent na stacjach szybkiego ładowania. W trakcie testów analizowali osiem głównych kryteriów i ponad 300 podkryteriów – od technologii i bezpieczeństwa po łatwość obsługi i wpływ na środowisko.

Volkswagen ID.3 po 100 tys. km – ważne aktualizacje

Podczas testu długodystansowego ID.3 w ADAC oprogramowanie w badanym egzemplarzu było aktualizowane kilkakrotnie. Oprócz eliminacji różnych błędów, aktualizacje przyniosły między innymi zwiększenie mocy ładowania do 170 kW. Aktualizacje miały również pozytywny wpływ na zużycie energii, a tym samym na zasięg. Szczególnie widoczne było zwiększenie zasięgu podczas jazdy na krótkich dystansach i w temperaturach w przedziale od 0 do 5 stopni Celsjusza.

Volkswagen ID.3 po 100 tys. km – przydatny planer podróży

Kierowcy testowi z ADAC pozytywnie ocenili także planer trasy dla samochodów elektrycznych, który w testowym ID.3 pojawił się podczas jednej z aktualizacji systemu. Przypomnijmy, że podczas pokonywania dłuższych tras planuje on postoje na ładowanie w taki sposób, aby jak najszybciej dotrzeć do celu. Oprócz stanu naładowania akumulatora system bierze również pod uwagę aktualną sytuację na drodze i prognozę pogody. Przystanki na ładowanie są wyznaczane na bieżąco i biorą pod uwagę moc ładowarek na drodze. W praktyce system może zaproponować dwa krótkie przystanki ładowania na stacji o dużej mocy zamiast jednego długiego postoju przy ładowarce o niskiej mocy, co pozwoli skrócić czas podróży.

Po przejechaniu 100 000 kilometrów w ciągu 2,5 roku akumulator trakcyjny w Volkswagena ID.3 został poddany testowi sprawności. Okazało się, że po tym dystansie zachował pojemność użyteczną na poziomie 93 procent.

Czytaj też:
Szybki na stracie. Wolny na zakrętach
Czytaj też:
Ma 292 KM i osiąga „setkę” w 6,6 s. Test Mercedesa EQE SUV 350 4Matic

Opracował:
Źródło: Volkswagen