Auta tej marki nigdy nie bały się terenu. Dziś mogą być wzorem w dziedzinie offroadu

Auta tej marki nigdy nie bały się terenu. Dziś mogą być wzorem w dziedzinie offroadu

Auto off-road, zdjęcie ilustracyjne
Auto off-road, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Fotolia / Tomasz Zajda
Ford ma długą i ciekawą historię jako producent samochodów terenowych. Pierwszy model przeznaczony do jazdy na nieutwardzonych drogach powstał już na początku XX. wieku.

Przy okazji tegorocznego rynkowego debiutu dwóch terenowych modeli Forda (Bronco i Rangera) przypominamy, jakie były początki amerykańskiej marki w budowie modeli zdolnych do jazdy po bezdrożach.

Modele Forda dostosowane do jazdy w terenie

Już model T nie bał się bezdroży

Pierwszy Ford, Model T z początku ubiegłego wieku miał cechy, które pozwalały mu radzić sobie w nierównym terenie i trudniejszych drogach. Samochód produkowany w latach 1908–1927 miał prostą, ale solidną konstrukcję. Wyposażony był w ramę i wyższy prześwit w porównaniu z samochodami innych producentów. Dzięki temu szybko zdobył uznanie nie tylko w miastach, ale także na obszarach wiejskich. Jego możliwości do przemieszczania się po nieutwardzonych drogach i polnych ścieżkach sprawiły, że stał się także praktycznym pojazdem dla rolników.

Willys-Overland MB 1941-1945

GPW – bliźniaczy model Willysa MB

Kolejnym samochodem Forda, którego zalety doceniły osoby poruszające się po bezdrożach, był model GPW. Tę wojskową terenówkę produkowano w latach 1941–1945 (w okresie II wojny światowej). GPW wyposażony był w czterocylindrowy, dolnozaworowy silnik benzynowy pojemności 2,2 litra i mocy 60 KM. Bazował na licencji Willysa, przekazanej za darmo Fordowi pod warunkiem produkcji modelu wyłącznie na zamówienia rządu USA. Bliźniaczy model Willysa MB zyskał ogromną popularność ze względu na swoją wszechstronność i zdolność do różnorodnych zadań. Miał napęd na cztery koła, wysoki prześwit i wytrzymałą konstrukcję. Doskonale sprawdzał się na polach walki, do pokonywania trudnych tras i podczas trudnych warunków atmosferycznych.

Modele Forda dostosowane do jazdy w terenie

Współczesne terenówki Forda

Ford na przestrzeni lat nigdy nie zrezygnował z tworzenia pojazdów terenowych. Obecnie fani offroadu mogą realizować swoje pasje za kierownicą dwóch modeli: Rangera i Bronco. Pierwszy z nich jest pikapem. Auto zadebiutowało w 1982 roku, a na rynku obecnie dostępny jest model 6. generacji. Ranger wyposażony jest w zaawansowany system napędu na cztery koła, możliwość manualnego oraz automatycznego sterowania napędami i elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Klienci tego modelu mogą wybierać spośród dwóch silników: mocnego benzynowego 3.0 V6 o mocy 240 KM oraz oszczędnego 2-litrowego turbodiesla Bi-Turbo o mocy 205 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Samochód dostępny jest zarówno z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jak i dwoma rodzajami automatycznych przekładni – o 6 i 10 przełożeniach.

Modele Forda dostosowane do jazdy w terenie

Debiut amerykańskiej legendy w Europie

Drugim współczesnym terenowym modelem Forda jest Bronco. Jego pierwszą generację zaprezentowano w USA w 1965 roku. To offroadowa legenda, która niedawno pojawiła się po raz pierwszy w europejskiej ofercie i gwarantuje świetne możliwości offroadowe. Bronco jest dostępny w Polsce w dwóch terenowych wersjach Outer Banks i Badlands. Auto wyposażone jest w zawieszenie High-Performance Stability Suspension oraz niezwykle zaawansowane rozwiązania związane z jazdą w najtrudniejszym terenie. Każda z wersji oferuje też gamę trybów jazdy G.O.A.T. (Goes Over Any Terrain). Amerykańską terenówkę napędza silnik V6 2.7 EcoBoost Bi-Turbo o mocy 335 KM i 563 Nm połączony z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Czytaj też:
Jazda autem terenowym. Jak rozpocząć przygodę z offroadem?
Czytaj też:
Rekordowe zakupy pojazdów dla Straży Granicznej. Nie tylko terenówki, ale także elektryki i motocykle

Źródło: Ford