Powstał z fascynacji do amerykańskich vanów i pociągu TGV. Historia Renault Espace

Powstał z fascynacji do amerykańskich vanów i pociągu TGV. Historia Renault Espace

Historia Renault Espace
Historia Renault Espace Źródło:Renault
W 1984 roku pojawił się na rynku jako minivan klasy średniej, z czasem stał się crossoverem klasy wyższej. Jesienią 2023 roku do sprzedaży weszła szósta generacja modelu. Sprawdzamy, jak Renault Espace zmieniał się na przestrzeni 40 lat.

W latach 80. ówczesny dyrektor generalny Renault wraz z dyrektorem Matry wrócili ze Stanów Zjednoczonych zafascynowani dużymi, amerykańskimi vanami. Wyjazd obydwu panów stał się początkiem powstania projektu pojazdu koncepcyjnego P23, który był protoplastą zaprezentowanego w 1983 roku pierwszego dużego rodzinnego vana Renault. Firma Matra była odpowiedzialna za projekt nadwozia, zawieszenia i produkcję pojazdu, z kolei inżynierowie Renault zajęli się kwestiami technicznymi i marketingiem.

Historia Renault Espace

Renault Espace – I generacja (1984-1991)

W 1984 roku Renault wstrząsnęło europejskim rynkiem motoryzacyjnym, prezentując pierwszy duży pojazd klasy MPV. Nazwą Espace pochodzącą od słów przestrzeń i kosmos, model Renault zerwało ze swoją ówczesną strategią stosowania nazw alfanumerycznych. Ówczesne hasło reklamowe „Renault Espace, droga do innowacji” nawiązuje do jego oryginalnego kształtu, przypominającego pierwszą generację superszybkiego pociągu TGV. Nie tylko wygląd Espace był innowacyjny, ale również rozwiązania zastosowane w jego wnętrzu, m.in. możliwość demontażu foteli i ich różnorodnej konfiguracji. W Espace I generacji dwa przednie fotele można było odwrócić, aby stworzyć salon, a siedzenia 2. i 3. rzędu wyjąć i uzyskać w ten sposób potężną przestrzeń ładunkową.

Van Renault wyróżniał się także dużą powierzchnią szyb, która zapewniała doskonałe doświetlenie części pasażerskiej oraz sprawiała wrażenie podróżowania w jeszcze bardziej przestronnym i komfortowym aucie. Dzięki funkcjonalnemu wnętrzu, świetnym właściwościom jezdnym oraz mocnej gamie silnikowej, Espace pierwszej generacji zyskał w latach 80. miano luksusowego auta, idealnego do pokonywania dalekich rodzinnych podróży. Auto wyprodukowano w liczbie 191 674 egzemplarzy.

Historia Renault Espace

Renault Espace – II generacja (1991-96)

Druga generacja Espace została pokazana 1991 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Jego aerodynamiczne nadwozie miało bardziej obłe kształty i lusterka wsteczne usytuowane w jednej linii z górną częścią maski. Espace II był dłuższy od poprzednika, a jego przednie zawieszenie bazowało na konstrukcji z Renault 25. We wnętrzu zastosowano nowocześniejszy design oraz materiały lepszej jakości. Dodano także nowe schowki oraz polepszono funkcjonalność wnętrza, m.in. przeprojektowano fotele, które otrzymały zagłówki. W gamie Espace II pojawiły się dwie ciekawe wersje: Quadra z napędem na wszystkie koła i 2,8-litrowym silnikiem benzynowym V6 (153 KM) oraz F1 z 3,5-litrową jednostką V10 zapożyczoną z bolidu Williams-Renault FW15C (powstały 2 szt.). Model drugiej generacji wyprodukowano w 316 500 egzemplarzy.

Historia Renault Espace

Renault Espace – III generacja (1996-2002)

Trzecią generację Espace'a zaprezentowany w grudniu 1996 roku. Auto dostępne było po raz pierwszy także w wersji Grand z wydłużonym o 27 cm nadwoziem (w ofercie od stycznia 1998 r.). Espace III względem poprzednika miał bardziej obłe kształty oraz innowacyjny układ wnętrza. Zestaw cyfrowych zegarów zawierający, m.in. prędkościomierz został przeniesiony na centralną część deski rozdzielczej. Ponadto w modelu tym znalazły się dwa oddzielne panele sterujące systemem ogrzewania i klimatyzacji, które umieszczono w skrajnych częściach deski rozdzielczej. W 2000 roku Espace III został poddany gruntownej modernizacji. Dokonano wówczas drobnych zmian stylistycznych, a w ofercie pojawił się silnik wysokoprężny 2.2 dCi. Model trzeciej generacji był ostatnim powstałym przy współpracy między Renault a Matrą. Wyprodukowano go w liczbie 365 200 egzemplarzy.

Historia Renault Espace

Renault Espace – IV generacja (2002-2015)

Zaprezentowany w 2002 roku Espace IV był najdłużej wytwarzaną generacja tego modelu i jednocześnie wyprodukowaną w największej liczbie. Nowy model został w całości produkowana przez Renault w zakładzie w Sandouville. Jego konstrukcja opierała się na płycie podłogowej wspólnej dla Laguny 2 i Vel Satisa. Prężniejsza i unowocześniona linia nadwozia Espace IV dobrze podkreślała jego przynależność do segmentu wysokiej klasy vanów. Najważniejsza innowacja dotyczyła nadwozia, którego elementy nie były już wykonywane z materiałów kompozytowych, lecz z blachy stalowej. Kolejną innowacją w modelu 4. generacji był zespół klimatyzacji, który z komory silnikowej został przeniesiony pod podłogę kabiny. W 2012 auto zostało poddane gruntownej modernizacji. Udoskonalono wówczas gamę silników Diesla, m.in. zastosowano odzyskiwanie energii podczas hamowania), innowacyjną pompę oleju oraz układu recyrkulacji spalin EGR. Dokonano korekt w stylizacji nadwozia oraz zmodernizowano układ jezdny.

Historia Renault Espace

Renault Espace – V generacja (2015-2023)

Piąta generacja Espace'a została pokazana we wrześniu 2014 roku na targach w Paryżu. Francuski producent po 31 latach zrezygnował z klasycznej koncepcji vana i Espace stał się crossoverem klasy wyższej. Espace V miał długość całkowitą 4,85 m, szerokość 1,87 m i wysokość 1,68 m, przy rozstawie osi 2,88 m. Pojemność bagażnika wynosiła 660 l. Auto nadal miało funkcjonalne wnętrze z całym szeregiem praktycznych schowków, nowoczesną deską rozdzielczą i 8,7-calowym wyświetlaczem. Producent zastosował także materiały lepszej jakości. Nowością w Espace był, znany z Laguny, układ czterech kół skrętnych (4 Control), oraz tryby jazdy MULTI-SENSE. Auto pojawiło się w polskich salonach w kwietniu 2015 roku.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200

Renault Espace – VI generacja (2023-)

Od października 2023 roku klienci w Polsce mogą zamawiać 6. generację Renault Espace. Nowy Espace, podobnie jak poprzednik nie jest już vanem, a crossoverem. Auto zbudowano na nowej platformie CMF-CD (tej samej, na której powstał Renault Austral) i przy rozstawie osi 2738 mm mierzy 4722 mm, a to oznacza, że jest krótszy względem poprzednika aż o 1400 mm. Renault chwali, że w nowym modelu zwiększono o 20 mm prześwit (do 180 mm) i auto jest aż o 215 kg lżejsze względem Epace'a 5. generacji. Producent zapewnia jednocześnie, że mimo krótszego nadwozia nowy model nic nie stracił na przestronności i funkcjonalności, za to dzięki niższej masie i nowemu hybrydowemu napędowi jest bardziej oszczędny. Napęd E-Tech full hybrid 200 tworzą benzyniak 1.2/130 KM oraz dwa silniki elektryczne – główny 70-konny i dodatkowy o mocy 25 KM.

Czytaj też:
Wygląda jak amerykański krążownik. Model 1400 obchodzi 70. urodziny
Czytaj też:
Wielu chłopców nad łóżkiem miało plakat z tym autem. Historia rajdowej legendy Lancii Stratos

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Renault