Powstał w ponad 30 mln egzemplarzy. W tym roku obchodził 50. urodziny

Powstał w ponad 30 mln egzemplarzy. W tym roku obchodził 50. urodziny

Historia Volkswagena Passata
Historia Volkswagena Passata Źródło: Volkswagen
W 1973 roku zadebiutował z dwu- i czterodrzwiowym nadwoziem, dziś występuje tylko jako kombi. Z okazji 50-lecia modelu przedstawiamy historię trzech najstarszych generacji Volkswagena Passata.

Pod hasłem „Początek nowej ery VW” 14 maja 1973 roku rozpoczęła się w Wolfsburgu produkcja pierwszej generacji Passata. Zapowiadał on zupełnie nową rodzinę modeli z silnikami chłodzonymi cieczą, napędem na przednie koła i z bardzo nowoczesnym nadwoziem. Jako samochód średniej klasy Passat zastąpił VW 1600 (Typ 3 z silnikiem umieszczonym z tyłu i chłodzonym powietrzem oraz z napędem na tylną oś).

Volkswagen Passat

Nikt w Wolfsburgu nie przypuszczał wówczas, że powstanie ponad 30 milionów Passatów (liczbę tę osiągnięto w maju 2019 roku) i że przewyższy on liczbę legendarnych Garbusów (21,5 miliona). Razem z Golfem (35 milionów) i Garbusem Passat należy do najpopularniejszych modeli Volkswagena w historii.

Historia Volkswagena Passata

Historia trzech generacji Volkswagena Passata – B1 (1973-1981)

Za projekt Volkswagena Passata pierwszej generacji odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro. Choć jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty, to Giugiaro opracował kolejny. Ostatecznie nadwozie Passata powstało na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Passat B1 występował w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 roku.

Passat I miał długość 4190 mm, a jego rozstaw osi wynosi 2470 cm. Był niezwykle lekki, ważył około 880 kg (mniej niż miejski Up). Dostępny był z czterocylindrowymi benzyniakami o pojemności 1,3 do 1,6 l (55-85 KM), które przekazywały napęd na przednie koła za pośrednictwem z 4-stopniowej, manualnej skrzyni lub 3-biegowej przekładni automatycznej. Silnik Diesla 1.5 l o mocy 50 KM zadebiutował w tym modeli w 1978 roku. Passat B1 został zmodernizowany w 1977 roku.

Historia Volkswagena Passata

Historia trzech generacji Volkswagena Passata – B2 (1981-1987)

Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja modelu była znacznie większa (długość 4440 mm, rozstaw osi 2550 mm) od swojego dość filigranowego poprzednika. Auto produkowane było jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi (Variant). Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena miała napęd na cztery koła, turbosprężarkę i rozbudowaną elektronikę (m.in. nawigację, infotainment i inne innowacyjne rozwiązania).

Historia Volkswagena Passata

Gama silników składała się z mocniejszych jednostek benzynowych (4- i 5-cylindrowych) o pojemności 1.8/90 KM i 2.0 (115-136 KM), a także turbodiesla 1.6/70 KM. W Passacie B2 zadebiutował zapożyczony z Audi 80 quattro napęd 4x4 (Syncro).

Historia Volkswagena Passata

Historia trzech generacji Volkswagena Passata – B3 (1987-1993)

Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania (np. silniki poprzecznie ustawione) były wówczas całkowitą nowością. Auto miało bardziej opływowe linie, a pozbawiony wlotu powietrza przedni pas nawiązywał do modeli 411 i 412, z silnikiem umieszczonym za tylną osią. W stosunku do poprzednika jego nadwozie urosło w każdym kierunku – długość z 4450 do 4580 mm, a rozstaw osi z 2550 do 2630 mm. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz kombi.

Pod maską Passata trzeciej generacji można było znaleźć 8-zaworowe benzyniaki: 1.6 z zasilaniem gaźnikowym mocy 75 KM, 1.8/90 KM ze wtryskiem jednopunktowym oraz 1.8 o mocy 112 KM ze wtryskiem wielopunktowym. Dostępna była także wersja 16V 1.8 o mocy 136 KM oraz 6-cylindrowa 2.8 VR6 (174 KM). Ciekawą wersją benzynową w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1.8/160 KM, z napędem na wszystkie koła. Diesle reprezentowane były przez wolnossące silniki 1.6/80 KM i 1.9/68 KM. Lifting Passata B3 przeprowadzono w 1993 roku.

Historia trzech generacji Volkswagena Passata – najstarszy egzemplarz na świecie

Passat B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie. Pojazd ten można było podziwiać wiosną tego roku podczas targów Techno Classica 2023 w Essen (Niemcy).

Historia trzech generacji Volkswagena Passata – podsumowanie

Volkswagen Passat na przestrzeni tych pięciu dekad był nieustannie ulepszany i rozwijany. Przez dziesięciolecia i osiem generacji prezentował odważne rozwiązania techniczne. Premiera dziewiątej generacji Passata odbyła się w sierpniu 2023 roku. Nowy model występuję wyłącznie z nadwoziem kombi.

Czytaj też:
Powstał z fascynacji do amerykańskich vanów i pociągu TGV. Historia Renault Espace
Czytaj też:
Wygląda jak amerykański krążownik. Model 1400 obchodzi 70. urodziny

Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Volkswagen