Olympia to samochód klasy średniej produkowany przez Opla od 1935 roku. Nazwa modelu miała uczcić planowane na 1936 rok Igrzyska Olimpijskie w Berlinie. Olympia była pierwszym masowo produkowanym autem w Niemczech. W 1950 roku, oprócz wersji sedan, Olympia dostępna była także jako samochód dostawczy. Trzy lata później na targach IAA w 1953 roku Opel zaprezentował zrewolucjonizowaną wersję modelu, w postaci całkowicie nowej Olympii Rekord. Po raz pierwszy, oprócz samochodu dostawczego, z fabryki wyjechała również wersja kombi o nazwie Caravan. W modelu Rekord Caravan Opel połączył zalety wygodnego sedana i praktycznego vana (caravan = samochód osobowy i van), tworząc kombi przeznaczone do produkcji na masową skalę.
„To idealny pojazd, który harmonijnie łączy w sobie piękno i praktyczność, w dni powszednie zapewniając dostawy do klientów, a w weekendy przyjemny relaks” – głosiła ówczesna reklama Opla.
Pontonowy przód i pudełkowaty tył
Charakterystycznym element przedniej części nadwozia Olympii Rekord Caravan była paszcza rekina. W Caravanie pontonowe nadwozie sedana, w tylnej części przybierało pudełkowaty kształt, z bocznymi oknami, dzięki czemu pasażerowie w tylnym rzędzie mogli również cieszyć się doskonałymi widokami. Olympia Rekord Caravan nie miała już nic wspólnego ze zwykłym samochodem dostawczym.
Ładowność 480 kg
Eleganckie, czteromiejscowe kombi wyróżniało się dużą przestrzenią ładunkową, którą z łatwością można było zwiększyć prawie dwukrotnie, składając oparcia tylnej kanapy. Składane oparcia przednich foteli ułatwiały pasażerom wsiadanie; szeroka klapa bagażnika umożliwiała załadunek i rozładunek narzędzi roboczych lub materiałów wielkogabarytowych. W przedziale bagażowym można było bez obaw przewozić ładunek do 480 kilogramów. Praktyczność wnętrza zwiększała możliwość jej łatwego czyszczenia.
Oszczędny silnik i komfortowe zawieszenie
Olympię Rekord Caravan zasilał 1,5-litrowy silnik o mocy 40 KM. Dzięki niemu niemieckie kombi rozwijało prędkość do ok. 115 km/h. Praktyczne nadwozie, ekonomiczny silnik i komfortowe zawieszenie sprawiły, że Olympia Rekord Caravan stała się hitem wśród klientów. Prawie dziesięć lat po premierze pierwszego seryjnego kombi niemieckiej marki, w 1963 roku pojawił się Kadett A Caravan. Było to pierwsze kompaktowe kombi Opla, które pomogło marce stać się liderem rynku w tym segmencie samochodów.
Debiut pierwszego elektrycznego kombi w Oplu
Od czasu debiutu Olympii Rekord Caran minęło 70 lat. W najbliższych tygodniach Opel otworzy kolejny rozdział w długiej historii modeli kombi z Rüsselsheim, prezentując nową Astrę Sports Tourer Electric. Premiera modelu odbędzie się podczas targów IAA Mobility 2023. Astra Sports Tourer Electric jest pierwszymw pełni elektrycznych kombi niemieckiego producenta. Jej silnik rozwija moc 156 KM i generuje aż 270 Nm momentu obrotowego. Nowa Astra Sports Tourer Electric osiąga prędkość maksymalną 170 km/h. Zasięg kompaktowego Opla z napędem elektrycznym wynosi ponad 400 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km zajmuje 9,2 s. Bagażnik Astry Sports Tourer Electric mieści standardowo 516 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń pojemność rośnie do 1553 l.
Czytaj też:
Kombi, które potrafi namieszać w terenie. Premiera nowego Mercedesa E All-TerrainCzytaj też:
Ten „mieszczuch” przykuwa uwagę przechodniów. Sprawdziliśmy, co potrafi w trasie