Na początku lipca oficjalnie rozpoczęto budowę obwodnicy Chełma, która będzie fragmentem trasy S12, kluczowego korytarza transportowego na wschód Europy. Wartość całego kontraktu opiewa na kwotę ok. 442 milionów złotych.
Przebieg obwodnicy Chełma
Jak informuje GDDKiA, trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin. Łącznie wybudowanych zostanie 17 obiektów inżynierskich (w tym dwa mosty), 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
„Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście” — zaznaczył Rafał Weber wiceminister infrastruktury.
Błyskawiczny termin budowy obwodnicy
Obecnie na budowie S12 trwają prace przygotowawcze: rozpoznanie saperskie, prace geodezyjne, a także inwentaryzacje dróg i budynków. Rozpoczęły się także procedury związane z wypłatą odszkodowań dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości. Obwodnica Chełma biegnąca w ciągu drogi S12 ma być gotowa w 2025 roku.
Ekspresówka S12 z Piasek do Dorohuska
Trasa pomiędzy Piaskami a przejściem granicznym w Ukrainą w Dorohusku będzie miała długość ok. 75 km. W całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Odcinki między Piaskami a Dorohuczą, Dorohuczą a Chełmem oraz Chełmem a Dorohuskiem mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Przypominamy, że pod koniec czerwca 2023 r. GDDKiA zawarła umowę na realizację 22,5 km odcinka S12 między Dorohuczą, a Chełmem. Jego szacowana wartość to 760 mln zł. Z kolei, pod koniec maja br. podpisano umowy na realizację dwóch odcinków tej trasy: Piaski – Dorohucza i Chełm – Dorohusk o łącznej długość to 33 km. Budowa pełnego, 75-kilometrowego odcinka między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku planowana jest w latach 2024-2027.
Czytaj też:
Tragiczny wypadek polskiej rodziny pod Chemnitz. Niemieckie MSZ szuka krewnychCzytaj też:
Wakacyjny weekend pod namiotem. Przekonaliśmy się, czy było warto?