Volkswagen Passat, a zwłaszcza wersja B5 produkowana w latach 1996-2005 była przez wiele lat jednym z najbardziej pożądanych samochodów używanych w Polsce. W tym roku, w 50. rocznicę produkcji Passata, odbędzie się premiera dziewiątej generacji tego bestsellerowego modelu klasy średniej, którego sprzedało się ponad 30 milionów egzemplarzy.
Premiera jeszcze w wakacje
Nowy Passat Variant będzie świętować premierę pod koniec sierpnia, ale już dziś niemiecki producent zdradza nieco szczegółów na temat jego najnowszej generacji. Nowy model będzie wyposażony w intuicyjny system infotainment, nowe adaptacyjne zawieszenie, ergonomiczne fotele, a wnętrze będzie wykończone materiałami wysokiej jakości. Odmiana z napędem hybrydowym plug-in będzie mieć zasięg do 100 km na silniku elektrycznym.
„W nowym Passacie położyliśmy nacisk na wysoki komfort podróżowania. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki wydłużeniu rozstawu osi i nowemu adaptacyjnemu zawieszeniu z dwuzaworowymi amortyzatorami. Nowy system infotainment jest niezwykle intuicyjny w obsłudze, a wentylowane fotele z funkcją masażu dopełniają obrazu standardu premium we wnętrzu” – powiedział Kai Grünitz, członek zarządu marki odpowiedzialny za rozwój.
Nowe materiały i lepsze wyciszenie wnętrza
Volkswagen informuje, że przy projektowaniu nowego Passata Varianta starał się maksymalnie wykorzystać potencjał platformy MQB evo. Duży nacisk położono także na przeprojektowanie wnętrza. Zastosowano nowe materiały o wysokiej jakości i skuteczną izolację akustyczną. Volkswagen zapewnia, że dzięki tym zamiano, komfort podróżowania został przeniesiony na nowy wyższy poziom. W opcji będą dostępne fotele ergoActive z elektryczną regulacją (nawet 14-kierunkową, w zależności od modelu i wyposażenia), a także funkcją masażu i wentylacji.
Bardziej intuicyjna obsługa
Niemiecki producent posłuchał rad użytkowników poprzedniej generacji i w nowym Passacie Variantcie zmienił obsługę systemu infotainment. W standardzie ma przekątną 12,9 cala, a opcjonalnie – 15 cali. Pod wyświetlaczem znajdują się podświetlane slidery dotykowe, które służą do obsługi klimatyzacji i sterowania głośnością systemu audio. W opcji będzie dostępny nowy wyświetlacz przezierny head-up, który wyświetla informacje na przedniej szybie w taki sposób, że wydają się one znajdować w przestrzeni przed pojazdem. Ponadto wielofunkcyjna kierownica jest ponownie wyposażona w klasyczne przyciski, aby jeszcze bardziej ułatwić obsługę.
Precyzyjne prowadzenie
Wprowadzono liczne zmiany, których celem była poprawa właściwości jezdnych nowego Passata, pojawił się nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, zmodyfikowane stabilizatory i amortyzatory, a zawieszenie dostrojono do różnych rozmiarów felg. Bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego i dłuższy rozstaw osi Passata Variant także mają pozytywny wpływ na właściwości jezdne samochodu
Lepsza amortyzacja nierówności
Volkswagen w nowym Passacie wprowadzi opcjonalne zawieszenie DCC Pro z amortyzatorami dwuzaworowymi. System ten stale reaguje na nierówności nawierzchni i sytuację na drodze, biorąc pod uwagę kąt skrętu kierownicy, hamowanie i przyspieszanie. Idealne tłumienie jest obliczane indywidualnie dla każdego koła i regulowane na amortyzatorach w ułamkach sekundy. Kierowca ma możliwość dostosowania DCC do indywidualnych preferencji – od bardzo komfortowego do bardzo sportowego.
W rodzinnym kombi rozwiązania z hot hatcha
W nowym Passacie będzie dostępny także system regulacji dynamiki pojazdu (Vehicle Dynamics Manager), który debiutował w obecnym Golfie GTI. System steruje funkcjami elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (XDS) i zawieszeniem DCC Pro. Dzięki temu prowadzenie jest neutralne, stabilne i precyzyjne dzięki interwencji hamulców dla każdego kół osobno i selektywnej regulacji twardości amortyzatorów.
W niektórych odmianach Passat Variant będzie oferowany z nową generacją matrycowych reflektorów LED. Są one mniejsze niż w obecnym Passacie, ale mimo to mają imponujący zasięg do 500 m. Z tyłu nowy model będzie mieć także lampy w technologii LED, z paskiem łączącym światła po obu stronach nadwozia.
Benzyniaki i hybrydy oraz nadal silnik TDI
Dzięki platformie MQB evo nowy Passat Variant może być wyposażony w różne rodzaje napędu. Będą więc odmiany z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi (TDI), turbodoładowanymi silnikami benzynowymi (TSI), hybrydowym napędem z silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem (eTSI) i napędem hybrydowym typu plug-in (eHybrid). Zasięg tej ostatniej wersji z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego został zwiększony do 100 kilometrów (w zależności od wyposażenia). Ponadto ładowanie prądem przemiennym będzie szybsze we wszystkich wersjach eHybrid, a po raz pierwszy będzie możliwe ładowanie prądem stałym.
Dziewiąta generacja Volkswagena Passata Varianta pojawi się w salonach w pierwszym kwartale 2024 roku.
Czytaj też:
Ma niepowtarzalny styl. Ale, czy fajnie jeździ?Czytaj też:
Pierwsza jazda nowym ID.3. Volkswagen posłuchał ludu
Volkswagen Passat Variant B9