Tym samochodem Toyota rozbije bank. To crossover na bazie Yarisa

Tym samochodem Toyota rozbije bank. To crossover na bazie Yarisa

Dodano: 
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross / Źródło: Toyota
Nie ma żadnych wątpliwości, że ten samochód – pokazany dziś (23 kwietnia) przez Toyotę – będzie się sprzedawał jak świeże bułeczki. A już w Polsce to w ogóle.

Toyota Yaris Cross
Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach. Yaris Cross wyposażony jest w systemy wsparcia kierowcy na poziomie nowego Yarisa. Podobnie będzie też konfigurowalny. Cen na razie nie podano, można się spodziewać, że wóz będzie nieznacznie droższy do swojego miejskiego pierwowzoru.

Toyota Yaris Cross
Jak przystało na małego SUV-a, Yaris Cross jest autem przestronnym i praktycznym. Elektrycznie otwierana tylna klapa ułatwia włożenie bagaży z tyłu auta. Ruchoma podwójna podłoga w bagażniku albo tworzy bezpieczny schowek na dnie, albo pozwala zapakować do auta spore przedmioty. Co więcej, pokrywa podłogi bagażnika składa się z dwóch części, dzięki czemu można uzyskać zarówno schowek, jak i uzyskać więcej miejsca na pakunki. Oparcia kanapy składają się w proporcjach 40:20:40. Wspomnieliśmy, że to rzadkość, ale nowy crossover ma napęd AWD-i, który rozbudowuje napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Współpraca zapewnia przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4.

Toyota Yaris Cross
Yaris Cross to klasyczny mały SUV, którego twórcy wykorzystali doświadczenia z budowy RAV4 i C-HR-a. Jak w przypadku obu tych aut postawili na odważną stylistykę. Mały model wykorzystuje napęd hybrydowy 4. generacji. Ma napęd z silnikiem 1.5, który znalazł zastosowanie w nowych modelach Corolli, RAV4, Camry i Toyoty C-HR. Układ jest oparty na 1.5-litrowym, 3-cylindrowym silniku benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona, którego precyzyjnie opracowana konstrukcja pozwoliła ograniczyć tarcie i mechaniczne straty energii oraz zoptymalizować szybkość spalania mieszanki. Nowy Yaris Cross ma moc 116 KM. Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm w porównaniu z hatchbackiem. Prześwit zwiększono o 30 mm, a wysokość auta wzrosła o 90 mm.

Toyota Yaris Cross
Co to więc za nowy crossover, czyli SUV segmentu B? To drugi model oparty na platformie GA-B z serii TNGA. Ma większy prześwit i inteligentny napęd na cztery koła AWD-i (rzadkość wśród crossoverów), wreszcie ma napęd hybrydowy czwartej generacji Toyoty, który budzi zaufanie od dawna, w przypadku większych aut. Co ważne, konstrukcja i stylistyka nowego Yarisa Cross powstały w Europie z myślą o rynkach Starego Kontynentu. Auto spełnia więc oczekiwania europejskich kierowców. Samochód będzie produkowany w fabryce we Francji, razem z nową generacją Yarisa. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w 2021 roku.

Toyota Yaris Cross
Wreszcie po trzecie, Yaris Cross wygląda bardzo ciekawie, po prostu dobrze. A Toyoty, zwłaszcza w Polsce, od jakiegoś czasu są kupowane także „oczami”, co nigdy wcześniej nie miało miejsca, bo Japończycy kusili klientów głównie jakością i niezawodnością, oddając pole w kategorii design bez walki.

Toyota Yaris Cross
Dopiero za jakiś czas, kiedy epidemia koronawirusa będzie przykrym wspomnieniem, ale bez wątpienia nowa Toyota Yaris Cross stanie się bestsellerem. Dlaczego? W Polsce Toyota od początku roku jest liderem sprzedaży. Polacy polubili zarówno nową Corollę, jak też małego Yarisa oraz kompaktowe SUV-y – CH-R-a i nową RAV-4. Z drugiej strony, najmodniejszym i najbardziej pożądanym typem samochodu jest dziś SUV i jego mniejsza wersja, czyli crossover. A Yaris Cross to właśnie coś takiego – niby mały, ale wygląda na okazalszy.
Czytaj także:
Tak bezpiecznie wymienisz opony na letnie bez wysiadania z auta
Czytaj także:
Najnowszy raport: Polska branża moto w zapaści. Eksport spadnie o jedną trzecią

Źródło: Toyota

Czytaj także