Jazdę na nich polubili także dorośli. Wiemy, które hulajnogi są bezpieczne

Jazdę na nich polubili także dorośli. Wiemy, które hulajnogi są bezpieczne

Samochody, rowery, hulajnogi
Samochody, rowery, hulajnogi Źródło:Ford
Prezes UOKiK i Inspekcja Handlowa wzięły pod lupę hulajnogi sportowe. Sprawdzano ich oznakowanie, ale także zbadano je w laboratorium pod kątem bezpieczeństwa.

Kontrolę przeprowadziło 6 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kraków, Łódź i Warszawa. W okresie od stycznia do kwietnia 2023 r. sprawdzono oznakowanie 21 modeli hulajnóg sportowych, przeznaczonych dla różnych grup wiekowych. Eksperci zbadali także ich konstrukcję – 20 modeli hulajnóg było również weryfikowanych w laboratorium.

Cel badania

Prezes UOKiK wraz z Inspekcją Handlową chcieli zadbać o to, by w ręce konsumentów trafiał tylko bezpieczny sprzęt sportowo-rekreacyjny, w tym przypadku hulajnogi sportowe. Planując kontrole, uwzględniono także sezonowość oraz trendy panujące na danym rynku, aby elastycznie reagować na różne zjawiska i mody.

Przedsiębiorców typowano na podstawie monitoringu własnego oraz wyników wcześniejszych kontroli. Uwzględniano też sygnały medialne, informacje od konsumentów i przedsiębiorców.

Miejsce sprzedaży i kraj pochodzenia

Sprawdzano producenta, importerów, sprzedawców hurtowych, a także sklepy detaliczne i wielkopowierzchniowe. Na 21 sprawdzonych modeli hulajnóg 16 pochodziło z Chin, 1 z Polski, a pozostałe 4 z innych krajów Unii Europejskiej.

Kontrola oznakowania

Kontrolerzy z Inspekcji Handlowej weryfikowali hulajnogi pod kątem danych identyfikacyjnych producenta, importera, dystrybutora, który jako pierwszy na terenie Polski udostępnił produkt; informacji identyfikujących produkt (np. model) oraz oznaczeń/ostrzeżeń i instrukcji w języku polskim.

Wyniki kontroli oznakowania

Na 21 skontrolowanych modeli, w przypadku 6 hulajnóg sportowych stwierdzono nieprawidłowości. W 2 przypadkach zanotowano brak danych podmiotów odpowiedzialnych za wprowadzenie produktów na rynek, co z kolei utrudnia działania organom kontroli lub dochodzenie praw konsumentowi. W 3 przypadkach stwierdzono brak danych identyfikujących hulajnogę, wymaganych ostrzeżeń, informacji o maksymalnej masie użytkownika. W 4 przypadkach wykryto niekompletne zapisy w dołączonej instrukcji użytkowania, co może skutkować nieprawidłowym sposobem użytkowania hulajnogi. Dodatkowo 2 hulajnogi posiadały bezpodstawnie naniesiony znak CE (oznakowanie CE powinno znajdować się jedynie na hulajnogach napędzanych elektrycznie oraz hulajnogach zabawkach).

Badanie w laboratorium

Badania laboratoryjne polegały m.in. na próbach uderzeniowych kierownicy i przedniego koła, ciągnięciu uchwytów na zakończeniach kierownicy, przykładaniu obciążeń do wspornika, zakończeń kierownicy oraz podestu. Mierzono także odległości pomiędzy ruchomymi częściami. Weryfikowano sprawność mechanizmów blokujących i regulację kierownicy.

Testy w laboratorium miały dać odpowiedź czy:

  • hulajnogi są trwałe i wytrzymałe,
  • nie powstają pomiędzy elementami hulajnogi szczeliny i otwory, w których mogą utknąć lub zakleszczyć się części ciała użytkownika,
  • pomost posiada antypoślizgową powierzchnię, zapobiegającą ześlizgnięciu się użytkownika podczas jazdy,
  • kierownica hulajnogi posiada bezpieczną regulację, w tym znak minimalnej głębokości osadzenia kierownicy,
  • uchwyty na zakończeniach kierownicy nie ześlizgną się, mechanizmy blokujące działają poprawnie i spełniają swoją funkcję.

Wyniki badań laboratoryjnych

Na 20 modeli hulajnóg sportowych w 4 stwierdzono nieprawidłowości konstrukcyjne. W każdym modelu wykryto inną nieprawidłowość:

  • zbyt duże odległości między elementami mechanizmu składania – ryzyko przycięcia palców użytkownika w trakcie składania hulajnogi,
  • uszkodzenie mechanizmu składania – ryzyko niekontrolowanego złożenia się hulajnogi podczas jazdy,
  • złamanie się wspornika kierownicy – ryzyko niekontrolowanego odłączenia się kierownicy podczas jazdy,
  • odłączenie się uchwytów od zakończeń kierownicy – ryzyko niekontrolowanego odłączenia się nakładek podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem.

Podsumowanie kontroli

Na 21 modeli hulajnóg sportowych 8 miało nieprawidłowości w oznakowaniu (6 modeli) i/lub konstrukcyjne (4 modele). W 2 hulajnogach odnotowano, zarówno nieprawidłowości w oznakowaniu, jak i konstrukcyjne.

Po sprawdzeniu i przebadaniu hulajnóg Inspekcja Handlowa skierowała do Prezesa UOKiK 3 wnioski o wszczęcie postępowań administracyjnych. Ich efektem może być nałożenie administracyjnych kar pieniężnych. W przypadku 5 modeli hulajnóg sportowych przedsiębiorcy podjęli działania naprawcze i uzupełnili oznakowanie.

Porady dla sprzedawców hulajnóg

Przedstawiciele Inspekcji Handlowej radzą, by przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą hulajnóg kupowali je od sprawdzonych dostawców oraz weryfikowali, czy do hulajnogi sportowej dołączona jest instrukcja w jęz. polskim oraz czy hulajnoga posiada wymagane oznakowanie. Przypominają także, że hulajnogi sportowe napędzane siłą mięśni nie powinny być oznakowane znakiem CE.

Doradzają, by sprawdzić jakie obowiązki ciążą na producencie, importerze lub dystrybutorze. Ostrzegają, że ich niedopełnienie może wiązać się z administracyjną karą pieniężną. Wprowadzenie na rynek przez producenta (importera) hulajnóg sportowych niespełniających ogólnych wymagań bezpieczeństwa (np. wady konstrukcyjne, nieprawidłowości w oznakowaniu) zagrożone jest karą do 100 tys. zł.

Inspektorzy informują, że niebezpieczny produkt zgłaszany jest przez UOKiK do unijnego systemu Safety Gate RAPEX – tak aby nie trafił w ręce europejskich konsumentów.

Porady dla kupujących hulajnogi

Pamiętaj, by wybierając hulajnogę dopasować ją do masy ciała użytkownika (kupując ją dla siebie lub w prezencie dla innej osoby). Klasa A jest przeznaczona dla użytkowników o masie 20-100 kg. Klasa B – dla użytkowników o masie 20-50 kg.

Kupując hulajnogę, należy także sprawdzić, czy:

  • mechanizm składania/rozkładania działa w sposób płynny, bez zacięć
  • wspornik kierownicy posiada znak minimalnej głębokości jej osadzenia w rurze
  • zakończenia kierownicy zaopatrzone są w uchwyty lub zaślepki
  • pomost ma powierzchnię antypoślizgową
  • koła są zabezpieczone na ośkach przed niezamierzonym odłączeniem
  • hamulec działa skutecznie i płynnie redukuje prędkość, bez nagłego zatrzymania
  • średnica przedniego koła lub kół wynosi co najmniej 12 cm.

Jeśli zauważysz w hulajnodze nieprawidłowości, o których mowa w raporcie – poinformuj o tym producenta lub importera (dystrybutora) oraz wojewódzką Inspekcję Handlową. Możesz także sprawdzić ogłoszenia publikowane na stronie UOKiK. Przy zgłoszeniu nieprawidłowości postępuj zgodnie z zawartymi tam wskazówkami podmiotu odpowiedzialnego za produkt (producenta/importera/pierwszego dystrybutora).

Lista 20 modeli skontrolowanych przez Inspekcję Handlową (stan na 04.08.2023 r.):

  1. Hulajnoga Lucky Crew Pro, 22S Royale, kod EAN 0753359827292 – nieprawidłowości w oznakowaniu.
  2. Hulajnoga freestylowa Madd Gear CARVE Pro X item: 23331, kod EAN 9334052084772 – produkt zgodny z wymaganiami.
  3. Hulajnoga Hyper Motion ROCKSTER HYP 20, kod EAN 5900168934191 – produkt zgodny z wymaganiami.
  4. Hulajnoga Globber Flow Elements Comfort Lights model 727-102, kod EAN 4895224407829 – produkt zgodny z wymaganiami.
  5. Hulajnoga dwukołowa Marvell Comics, seria 202110, kod EAN 5902308599932 – uszkodzenie mechanizmu składania. UOKiK wszczął postępowanie administracyjne.
  6. Hulajnoga OXELO, MF540,kod EAN (01) 03583784042109(21) – nieprawidłowości w oznakowaniu.
  7. Hulajnoga dwukołowa STUNT STING, LAUBR SPORT, YX-S219-R, kod EAN 6935352126358 – nieprawidłowości w oznakowaniu.
  8. Hulajnoga Newcastle (ST003) nr partii SN.120.11, kod EAN 5902786365722 – produkt zgodny z wymaganiami.
  9. Hulajnoga Firefly nr A180.1.0 414746, kod EAN 7624769572269 – produkt zgodny z wymaganiami.
  10. Hulajnoga HM 250 NILS EXTREME, kod EAN 590769554158 – zbyt duże odległości między elementami mechanizmu składania – niskie ryzyko. Dobrowolne działania naprawcze przeprowadzone pod nadzorem WIIH.
  11. Hulajnoga miejska MOVINO INFINITY, kod EAN 5903714010080 – produkt zgodny z wymaganiami.
  12. Hulajnoga wyczynowa model HGR symbol art. 22776, kod EAN 5900724048300 – produkt zgodny z wymaganiami.
  13. Hulajnoga NAPLES (FS007-5), kod EAN 5902786146550 – produkt zgodny z wymaganiami.
  14. Hulajnoga METEOR YELLO, kod EAN: 5900724028005 – nieprawidłowości w oznakowaniu.
  15. Hulajnoga OXELO MID 7, klasa A 20-100 kg, kod (01) 03583788036005 (21) – produkt zgodny z wymaganiami.
  16. Hulajnoga FIREFLY A 200, 414748, kod EAN 7624769572245 – produkt zgodny z wymaganiami.
  17. Hulajnoga dziecięca QZ-2036 (H8) – złamanie się wspornika kierownicy, nieprawidłowości w oznakowaniu. UOKiK wszczął postępowanie administracyjne.
  18. Hulajnoga HST1-100 red, kod EAN 5903240678730 – odłączenie się uchwytów od zakończeń kierownicy, nieprawidłowości w oznakowaniu. Trwają czynności wyjaśniające UOKiK.
  19. Hulajnoga BOTTARI, kod – 75702/YTA – 66304, kod EAN 8052194757026 – produkt zgodny z wymaganiami.
  20. Hulajnoga STUNT CITYZONE YX-S07XA-H Gold, kod EAN 6935352126372 – produkt zgodny z wymaganiami.

Za podstawę prawną kontroli uznano ustawę o ogólnym bezpieczeństwie produktów, z uwzględnieniem wymagań normy PN-EN 14619:2019-11 Sprzęt sportowy rolkowy. Hulajnogi. Wymagania bezpieczeństwa i metody badań.

Czytaj też:
Fiat Panda 3. generacji. Pechowa informacja na 12-ste urodziny
Czytaj też:
Miejski modniś. Seat Arona w wersji FR sprawdzi się także w trasie

Opracował:
Źródło: UOKiK