Prestiżowa marka odradza się w Europie. Już w przyszłym roku zobaczymy nowy model

Prestiżowa marka odradza się w Europie. Już w przyszłym roku zobaczymy nowy model

Lancia – odrodzenie marki
Lancia – odrodzenie marki Źródło: Stellantis
Lancia zakończyła sprzedaż aut w Europie w 2017 roku. Wyjątek stanowiły Włochy, gdzie jeszcze przez kilka lat sprzedawano produkowanego w tyskim zakładzie Ypsilona. Stellantis postanowił jednak wskrzesić markę na europejskich rynkach.

Przypomnijmy, że Lancia została założona w 1906 roku w Turynie przez Vincenzo Lancia i Claudio Fogolinoda. Od 117 lat Lancia jest synonimem ponadczasowej włoskiej elegancji. Swoją sławę i uznanie zdobyła dzięki kultowym modelom takim jak: Flaminia i Aurelia B24 Spider, Delta, Fulvia i wiele innych. W Polsce marka Lancia kojarzona jest głównie z rządową limuzyną Kappa oraz rajdową Deltą Integrale.

Lancia Kappa

Odrodzenie marki rozpoczęto jesienią 2022 roku

Pierwsze informacje dotyczące odrodzenia się włoskiej marki pojawiły się jesienią ubiegłego roku. Włosi rozpoczęli ten proces dość sentymentalnie. Pod koniec listopada 2022 roku, w trakcie Lancia Design Day, odbyła się podróż do przeszłości, czyli spotkanie z najsłynniejszymi ikonami marki, które jednocześnie stały się inspiracją dla projektu trzech samochodów, które powstaną w przyszłości. Podczas tego wydarzenia można było podziwiać kultowe Lancie, począwszy od Aurelii poprzez Flaminię, Fulvię, Betę HPE, Gammę, Deltę, aż po Stratos i 037.

Dealerzy Lancii w 6 krajach Europy

Stellantis przekonuje, że odrodzenie Lancii postępuje w szybkim tempie i staje się coraz bardziej konkretne, również poza Włochami. Na każdym z 6 europejskich rynków, na które powraca włoska marka, podjęto już liczne działania. Stworzono specjalne zespoły, które pracują nad tym, aby Lancia ponownie stała się pożądaną marką w segmencie premium w Europie. Podpisano już wszystkie listy intencyjne, dzięki czemu powstanie ponad 70 punktów dealerskich w 70 europejskich miastach.

Czynniki decydujące o wyborze kraju

Salony Lancii zobaczymy we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Belgii i Holandii. Stellantis wyjaśnia, że przy wyborze krajów kierowano się trzema kryteriami. Pierwszym z nich było zamiłowanie i pasja do produktów „Made in Italy”, i tutaj na czele listy znalazły się Hiszpania, Portugalia, Belgia i Francja. Drugim kryterium było znaczenie sprzedaży online, w której czołowe miejsca zajmują Holandia i Niemcy. Trzecim to wielkość segmentu premium B, w którym pięć pierwszych miejsc zajmują Niemcy, Hiszpania, Francja, Holandia i Belgia.

Lancia – odrodzenie marki

Premiera nowego Ypsilona już w 2024 roku

Zintensyfikowanie działań związane z odrodzeniem marki jest powiązane także z premierą Ypsilona, którą zaplanowano w 2024 roku. Nowy Ypsilon będzie prawdopodobnie korzystał z platformy Fiata 500e. Wiele wskazuje na to, że do napędu nowego modelu Lancii Włosi wykorzystają hybrydę typu plug-in. Na razie pewne jest to, że Ypsilon 2024 będzie autem pięciodrzwiowym, a jego stylistyka nawiązywać będzie do auta koncepcyjnego Pu+Ra HPE.

„Począwszy od nowego modelu Ypsilon, nasze auta przyszłości będą czerpać inspiracje z Lancii Pu+Ra HPE” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.

Koncept Pu+Ra HPE to samochód w 100 proc. elektryczny o zasięgu wynoszącym ponad 700 km. Czas ładowania akumulatora trakcyjnego wynosi niewiele ponad 10 minut, a zużycie energii jest mniejsze niż 10 kWh na 100 km.

Lancia – odrodzenie marki

Odrodzenie marki rozpisane na 10 lat

W swoim 10-letnim planie strategicznym Lancia przewiduje wprowadzenie na rynek trzech nowych modeli. Pierwszym będzie wspomniany już nowy Ypsilon. Od 2026 roku marka będzie wprowadzać na rynek wyłącznie modele w 100 proc. elektryczne, a od roku 2028 będzie sprzedawać wyłącznie samochody w 100 proc. elektryczne. Plan strategiczny Lancii przywiązuje dużą wagę do zrównoważonego rozwoju. Aż 50 proc. materiałów w modelach tej marki, które będzie można dotknąć, ma być ekologicznego pochodzenia.

Czytaj też:
Był mały i „zły”. Miał tylko 27 KM, ale uznawano go za sportowy model
Czytaj też:
Będzie produkowany w Tychach. Czy stanie się bestsellerem?

Źródło: Stellantis