Jedną z najczęściej uczulających grup alergenów są pyłki roślin. Koniec maja, czerwiec, do połowy lipca to okres silnego pylenia traw. Dla wielu z nas (w Polsce na alergię choruje 12 mln osób, ok. 8 mln ma alergiczny nieżyt nosa, a 4 mln walczy z astmą) to okres nasilenia kichania, mocnego kataru i szczypania oczu. W przetrwaniu nasilonych objawów alergicznych pomocne są z pewnością leki antyhistaminowe, sterydy czy odczulania, ale sami też we własnym otoczeniu możemy zadbać o jakość powietrza.
Zakurzone fotele zagrożeniem dla alergika
Alergicy w samochodach powinni czuć się lepiej, zwłaszcza w nowszych modelach wyposażonych w klimatyzację. Samo zajęcie miejsca w aucie i zamknięcie drzwi nie wystarczy. Do oczyszczenia powietrza konieczne jest włączenie systemu nawiewu. Kolejny warunek dobrej jakości powietrza w aucie to czyste wnętrze. Nie chodzi wcale o zgromadzone na gumowej wycieraczce błoto czy okruszki po chipsach na siedzeniach. Poważne zagrożenie dla alergików stanowią wszechobecny kurz zalegający na desce rozdzielczej czy wbite w fotel jego pyłki.
Czysty filtr kabinowy to podstawa
Za jakość powietrza w kabinie auta odpowiada system nawiewu, a dokładnie filtr kabinowy. Oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza z ciał stałych (np. z piasku, liści, owadów), a w wersji z węglem aktywnym, także z nieprzyjemnych zapachów. By jednak był skuteczny, musi być drożny, tzn. regularnie wymieniany. Producenci samochodów zalecają wymianę filtra kabinowego raz do roku, nie częściej niż co 15 tys. km. Alergikom oraz osobom cierpiącym na astmę oskrzelową zaleca się częstszą wymianę – nawet dwa razy w roku. By ją przeprowadzić, możemy udać się do warsztatu, ale ze względu na łatwość obsługi, możemy sami ją przeprowadzić. Oczywiście odradzamy, by tę czynność wykonywali alergicy, szczególnie uczuleni na kurz.
Najczęstsze lokalizacje filtra kabinowego
Nie ma reguły, dotyczącej lokalizacji filtra kabinowego. Miejsce jego montażu uzależnione jest od producenta auta. Może się znajdować pod pokrywą silnika na podszybiu, w okolicach schowka pasażera lub przy pedałach. Pierwsze z wymienionych miejsc bywa najtrudniejsze w obsłudze, gdyż wymaga zdjęcia licznych osłon, a poza tym nieprawidłowy montaż części może skutkować przedostawaniem się wody do wnętrza samochodu. Także umiejscowienie filtra kabinowego w okolicy pedałów bywa problematyczne, czasem zdarza się, że do jego wymiany konieczne jest ich wyjęcie. Najłatwiej wymienić filtr kabinowy w drugim przypadku, czyli wówczas, gdy umieszczony jest za schowkiem pasażera. I taką właśnie lokalizację miał filtr kabinowy w Toyocie Auris kombi 1.8 Hybrid, samochodzie, w którym krok po kroku przedstawiliśmy samodzielną jego wymianę.
1. Wyjęcie schowka pasażera.
Trzeba nagiąć pokazane na zdjęciu zaczepy, następnie odpiąć amortyzator zapobiegający gwałtownemu opadaniu schowka i wyjąć go z zawiasów.
Do wykonania tej czynności w Aurisie nie są potrzebne narzędzia.
2. Zdjęcie zaślepki obudowy filtra kabinowego
Kolejna czynność polega na wyjęciu zaślepki zabezpieczającej obudowę filtra. W tym przypadku wystarczy odpiąć klips i pociągnąć zaślepkę do siebie.
3. Wyjęcie starego filtra
Po zdjęciu zaślepki wystarczy chwycić za filtr i pociągnąć do siebie.
4. Montaż nowego filtra
Przed montażem nowego filtra warto oczyścić jego obudowę. Starajmy się nie wykonywać tej czynności szmatką, by przypadkowo nie wpadła nam do kanału wentylacyjnego. Mając do dyspozycji kompresor, można dmuchnąć do wnętrza sprężonym powietrzem.
Wkładając nowy filtr, zwróćmy uwagę na kierunek montażu. Powinien być zgodny ze strzałką widoczną na jego boku.
Dalsze czynności wykonujemy w odwrotnej kolejności. Wkłady filtrów kabinowych (przeciwpyłkowych) są nieszkodliwe dla środowiska, dlatego zużyty element można wyrzucić do kosza.
Ile zaoszczędziliśmy?
Ceny nowego filtra kabinowego do tego modelu w hurtowniach motoryzacyjnych i na portalach aukcyjnych wahają się od 25 do 70 zł. Koszt zakupu uzależniony jest od typu filtra (zwykły lub węglowy) oraz producenta. Zadzwoniliśmy do warszawskiej ASO Toyoty i spytaliśmy o cenę wymiany filtra kabiny w Aurisie kombi 1.8 Hybrid (2015 r.). Ta okazała się przystępna (150 zł), ale tylko dlatego, że natrafiliśmy na 30-proc. promocję.
Naszym zdaniem
Czynność wymiany filtra kabinowego w Aurisie była niezwykle prosta. Nie wymagała żadnych narzędzi i trwała 5 minut. Wymieniając filtr kabinowy samemu, nie tracimy czasu na dojazd do warsztatu, oszczędzamy pieniądze, a przy majsterkowaniu mamy mnóstwo satysfakcji.
Czytaj też:
Wymiana licznika. Poznaj zasady, a unikniesz kłopotówCzytaj też:
Brak badania technicznego. Niedopatrzenie może słono kosztować