Masz elektryka? Dzięki tym zasadom bateria posłuży na dłużej

Masz elektryka? Dzięki tym zasadom bateria posłuży na dłużej

Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA Źródło:Daimler
Do 2030 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w kraju wzrośnie ponad dziesięciokrotnie. To oznacza, że przybędzie nowych właścicieli elektryków, którzy będą musieli poznać specyfikę tego typu samochodów. Jak zadbać o najważniejszy element e-samochodu, czyli baterię? Podpowiada ekspert.

Baterie litowo-jonowe, stosowane w elektrykach, jak wszystkie części samochodowe zużywają się. Praktyka pokazuje jednak, że przy normalnej eksploatacji z powodzeniem służą przy przebiegach sięgających nawet 300 000 kilometrów i więcej. W tym celu warto jednak podejmować kroki, które pozwolą wydłużyć ich żywotność.

Optymalne ładowanie

Według ekspertów motoryzacji, jednym z głównych czynników, który wpływa na żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, jest nie tylko liczba cykli użytkowania, ale i sam proces ładowania.

Do ładowania baterii powinniśmy podchodzić z odpowiednią wiedzą. Jedną z podstawowych porad jest ta, by unikać rozładowywania baterii do zera, a z drugiej strony nie ładować jej za każdym razem do pełna. – Naładowana na 100 proc. bateria jest nam potrzebna w zasadzie tylko w chwili, kiedy wyruszamy w dłuższą trasę, bo przekłada się to na zasięgi, a zużycie tej energii podczas dalekiej podróży jest też inne. W ramach jazdy po mieście czy na krótszych odcinkach powinniśmy jednak utrzymywać poziom naładowania baterii w przedziale od 20 do 80 proc. – mówi Adam Dutkowski, product manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Im wolniej, tym lepiej

Wskazówką, która może zaskoczyć niejednego kierowcę, jest oparcie procesu ładowania o „wolniejsze” ładowarki z prądem przemiennym (AC). Ładowanie oparte o tzw. „szybki” prąd stały (DC) to bardzo intensywny proces dla baterii. Podobnie jak przy ładowaniu wszystkich innych baterii, szybkie ładowanie powoduje wzrost temperatury. To niekorzystne dla ogniw, ponieważ ponadnormatywne ciepło zwiększa tempo ich degradacji. Wysoka temperatura i moc ładowania w dłuższej perspektywie zmniejszają pojemność baterii, jednocześnie skracając jej trwałość. Najkorzystniejsze ładowanie dla naszego elektryka to takie, które opiera się na prądzie przemiennym, które jest wolniejsze i łagodniejsze dla baterii, ale też bardziej ekonomiczne dla naszego portfela.

Kontrola temperatury i poziomu naładowania

Kolejnym czynnikiem, o którym powinni pamiętać kierowcy chcący wpłynąć na żywotność baterii swojego elektryka, to utrzymywanie jej w optymalnej temperaturze. Baterie litowo-jonowe nie lubią bowiem ekstremalnych zmian w temperaturze powietrza i dotyczy to zarówno zimowych mrozów, jak i letnich upałów. – Możemy podejmować kroki związane z kontrolą poziomu naładowania ogniw, szczególnie w przypadku dłuższego postoju. Wtedy warto pamiętać, by pozostawić baterię naładowaną na około 50 proc. jej pojemności, co zapewni ogniwom bezpieczeństwo. Długotrwały postój na poziomie poniżej 15 proc., ale również na pełnym, stuprocentowym naładowaniu, może doprowadzić do szybszej degradacji ogniw – mówi Adam Dutkowski.

Jak podkreślają eksperci, o baterię samochodu elektrycznego warto dbać już od początku użytkowania auta. Rozsądne zarządzanie ładowaniem, kontrolowanie poziomu energii baterii i regularne sprawdzanie stanu technicznego ogniwa samochodu, to tylko kilka kroków, które mogą wydłużyć żywotność baterii. Szczęśliwie, kierowcy nie są zdani tylko na siebie, mogą liczyć też na wsparcie producentów.

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz