Ma 5 cylindrów, przyspiesza w 4,2 s i potrafi driftować. Test Cupry Formentor VZ5

Ma 5 cylindrów, przyspiesza w 4,2 s i potrafi driftować. Test Cupry Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5Źródło:Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Cupra VZ5 to sportowy crossover klasy średniej z 390-konnym benzyniakiem i zaawansowanym napędem 4x4. Daje frajdę podczas codziennej jazdy i weekendowego upalania na torze.

W dobie downsizingu i wyśrubowanych norm emisji spalin w nowych autach coraz rzadziej można spotkać silniki mające więcej niż cztery cylindry. BMW słynące z rzędowych 6-cylindrowych jednostek ma ich w swoich modelach jak na lekarstwo, także w Fordzie czy Volvo nie uświadczymy już 5-cylindrowych motorów, o wspaniale brzmiących silnikach V6 i V8 możemy prawie już zapomnieć. Klienci szukający mocnych aut mogą za to teraz kupić hybrydy z 4-cylindrowym benzyniakiem lub modele z elektrycznym napędem, które może i mają duży zapas koni mechanicznych, ale nie brzmią tak rasowo, jak jednostki starszej konstrukcji. Dlatego z niecierpliwością czekaliśmy na test Cupry Formentor VZ5 – hiszpańskiego crossovera wyposażonego w 2,5-litrową benzynową jednostkę Audi, napęd na obie osie z zaawansowanym tylnym dyferencjałem, obniżone adaptacyjne zawieszenie oraz wysoce skuteczny układ hamulcowy firmy Akebono.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – cywilne auto w wyścigowym wydaniu

Już samo patrzenie na ten model powoduje wzrost adrenaliny. W Formentorze VZ5 uwagę przyciąga matowy grafitowy lakier ze świetnie kontrastującymi miedzianym malowaniem widocznym na felgach, logo, zaciskach hamulcowych czy końcówkach wydechu. Rasowy charakter VZ5 potęgują także 20-calowe felgi oraz karbonowe wstawki znajdujące się na dyfuzorze i lotkach przedniego zderzaka. Nocą sportowy model Cupry rozpoznamy po tylnej poziomej listwie LED oraz powitalnych projekcjach oznaczenia VZ5 z zewnętrznych lusterek.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – sportowy duch we wnętrzu

Sportowym charakterem emanuje także wnętrze topowego Formentora. W oczy rzucają się zwłaszcza lakierowane w kolorze miedzianym wstawki i kubełkowe fotele wykończone skórą. Po uruchomieniu silnika, przyciskiem umieszczonym na kierownicy, uruchamiają się wirtualne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem i znajdującym się w jego środku stoperem. Niepowtarzalny przy starcie jest także ryk silnika oraz pochodzące od niego wibracje – lepszego powitania nie można sobie chyba wyobrazić.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – świetne auto do driftu

Jeszcze większe emocje czekają na kierowcę podczas jazdy. Nawet lekki nacisk na pedału gazu powoduje mocne wciskanie w fotel, a dodatkowy wzrost adrenaliny potęgują niepowtarzalne brzmienie 5-cylindrowego benzyniaka oraz rasowy gang wydechu. Komu mało sportowych wrażeń zalecamy by skorzystał z przycisku z logo Cupry umieszczonym z lewej strony kierownicy. Jego wciśnięcie wywołuje sportowe tryby jazdy, które wyostrzają charakter 390-konnego sportowego crossovera. Polecamy (oczywiście nie na drogach publicznych) włączenie trybu Drift, który w niebywały sposób zmienia rozdział siły napędowej układu 4x4. Po jego wywołaniu dwa sprzęgła wielopłytkowe znajdujące się w tylnym dyferencjale potrafią przekazać do 100 proc. momentu obrotowego na jedno z kół. Wówczas czteronapędowa Cupra, po mocnym wciśnięciu pedału połączonym z gwałtownym skrętem kół, wpada w poślizg i prowadzi się zupełnie jak tylnonapędowy pojazd.Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – na zakrętach jak przyklejony

Zawieszenie VZ5 jest nie tylko obniżone o 10 mm, ale także sztywniejsze, a poza tym wyposażono je w specjalne adaptacyjne amortyzatory. O precyzję prowadzenia dba bezpośrednio działający układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem oraz system wektorowania tylnej osi. Na suchej nawierzchni, po rozgrzaniu opon, Formentor VZ5 trzyma się asfaltu jak przyklejony, a jego nadwozie, mimo wysoko umieszczonego środka ciężkości, wcale się nie wychyla. Z kolei w trybie Comfort, podczas codziennej jazdy, zawieszenie Formentora VZ5 nie wstrząsa przesadnie podróżnymi. Za to podczas parkowania równoległego, kierowca będzie musiał być niezwykle ostrożny, bo inaczej zarysuje piękne, 20-calowe felgi.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – wysokie spalanie

Stres podczas jazdy VZ5 pojawia się także podczas wizyty przy dystrybutorze. Na drogach lokalnych w trakcie jazdy z prędkością do 90 km/h, udało nam się zejść ze spalaniem poniżej 9 l/100 km, a na autostradzie i w ruchu miejskim komputer pokładowy wskazywał minimalne spalanie na poziomie 13 l/100 km. Średnia z testu wyniosła 11,5 l/100 km – o litr więcej niż obiecuje producent.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – skuteczne hamulce

390-konna Cupra VZ5 nie tylko świetnie przyspiesza (0-100 km/h w 4,2 s), ale także błyskawicznie wytraca przyczepność. O skuteczne hamowanie dbają potężne przednie tarcze hamulcowe (375 mm), które są nawiercane i wyposażone w 6-tłoczkowe zaciski. Układ hamulcowy do VZ5 dostarcza firma Akebono. O dobrą przyczepność dbają także sportowe szerokie opony w rozmiarze 255/35 R 20.

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – moim zdaniem

Formentor VZ5 jest tak diametralnie różnym autem od pozostałych modeli Cupry, że śmiało mógłby stanowić oddzielną markę w grupie Volkswagena. Pod względem osiągów, prowadzenia i sportowego charakteru może konkurować z Mercedesem-AMG GLA, czy Porsche Macanem Turbo. I co ważne, w niektórych aspektach wypada od nich lepiej. Nie mogę wyjść z podziwu, że Formentor VZ5 mimo swojego sportowego charakteru pozostaje w pełni funkcjonalnym autem do codziennej jazdy. Kto jest zainteresowany zakupem najmocniejszego modelu Cupry musi przygotować się na duży wydatek. Jego ceny zaczynają się od 350 tys. zł. Chętni muszą się też spieszyć. Hiszpanie w 2021 roku zapowiedzieli, że produkcja Formentora VZ5 będzie limitowana i wyniesie 7000 sztuk. Pod koniec sierpnia bieżącego roku pojawił się jednak komunikat o nowej limitowanej wersji tego modelu – Cupry Formentor VZ5 BAT (500 szt.).

Czytaj też:
Miejski modniś. Seat Arona w wersji FR sprawdzi się także w trasie
Czytaj też:
Pożeracz autostrad czy rasowy hot hatch? Na pewno jazda nim będzie pełna emocji

Galeria:
Cupra Formentor VZ5
Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Cupra