Jest oszczędny, dynamiczny i praktyczny. Wiemy, który model Toyoty warto wybrać?

Jest oszczędny, dynamiczny i praktyczny. Wiemy, który model Toyoty warto wybrać?

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force
Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force Źródło:Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Toyota jest najpopularniejszą marką samochodową w Polsce, a Corolla najczęściej kupowanym modelem. Przeanalizowaliśmy, co skłania klientów do jej zakupu.

Od stycznia do listopada na polskie drogi wyjechało już 83 471 Toyot, czyli więcej niż dwie kolejne marki w zestawieniu (Skoda i Kia) razem wzięte. Wynik po 11 miesiącach jest lepszy od ubiegłorocznego aż o 25 procent, a w tym samym okresie cały polski rynek samochodów osobowych powiększył się o 13 proc. Toyota ma w nim 19,3 proc. udziału. Niezmiennym liderem sprzedaży pozostaje Corolla. W teście zastanowimy się, co przekonuje klientów w Polsce do zakupu tego modelu?

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Toyota Corolla 2.0 Hybrid – niska utrata wartości

Corolla jest nie tylko najpopularniejszym autem w Polsce, ale także najchętniej wybieranym modelem przez firmy. Dla przedsiębiorców czynnikiem decydującym przy wyborze samochodu jest wartość rezydualna, czyli oczekiwana przyszła wartość samochodu. Portal iSeeCars przeanalizował pod kątem utrzymania wartości po 5 latach ponad 1,1 miliona używanych samochodów sprzedanych w ciągu roku na amerykańskim rynku. W zestawieniu 25 modeli, które najlepiej trzymają wartość. W rankingu tym znalazło się aż 6 modeli Toyoty, wśród nich Corolla z wynikiem (24,5 proc.)

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Toyota Corolla 2.0 Hybrid – lepsze osiągi i równie niskie spalanie

Corolla od momentu debiutu w 2019 roku jest jednocześnie najpopularniejszym autem hybrydowym marki. Przypomnijmy, że od początku 2023 roku w Corollach dostępny jest model z nowym hybrydowym napęd 5. generacji. Klienci w tym modelu mają do wyboru dwie wersje ekologicznego napędu: podstawowa 1.8 o mocy 140 KM i mocniejsza, 196-konna 2.0 Dynamic Force. Choć klienci częściej wybierają tańszą hybrydę 1.8, to my jednak, ze względu na lepsze osiągi i równie niskie zużycie benzyny, jak w słabszej wersji, skłanialibyśmy się do zakupu mocniejszej hybrydy.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Testowana przez nas Corolla TS kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s (o 1,7 s szybciej od wariantu 1.8). Choć ze względu na większą pojemność i moc silnika wariant ten powinien palić więcej od słabszej hybrydy, okazuje się, że jest nawet minimalnie oszczędniejszy (1.8 – 4,8 l/100 km; 2.0 – 4,7 l/100 km -dane śr. wg WLTP). Dzieje się tak, gdyż hybryda 2.0 ma prawie o 18 KM mocniejszy silnik elektryczny, który częściej wyręcza w pracy jednostkę benzynową.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota Corolla 2.0 Hybrid – sedan, hatchback czy kombi?

Choć Corolla TS kombi jest droższym o 7900 zł modelem od sedana i hatchbacka (porównaliśmy ceny wersji 1.8 Hybrid Comfort), to wybralibyśmy tę wersję nadwoziową z praktycznych powodów. Pomijając aspekt większego bagażnika w kombi (1.8/2.0 – 596/581 l), Corolla hatchback – ze względu na krótszy o 6 cm rozstaw osi – jest autem z ciaśniejszym wnętrzem. Z kolei sedana wykluczamy za rozważań, gdyż w tej wersji nadwoziowej nie jest dostępna mocniejsza hybryda.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota Corolla 2.0 Hybrid – kombi lepsze od SUV-a?

Klienci na całym świecie pokochali SUV-y. Choć wydawać by się mogło, że samochód z wyższym nadwoziem jest lepszy pod każdym względem, to ma, co za chwilę udowodnimy, że tak wcale nie jest. W tym celu porównamy walory dwóch kompaktowych modeli Toyoty: Corolli TS Kombi 2.0 Hybrid/196 KM Comfort (129 900 zł) i RAV4 2.5 Hybrid Comfort/218 KM (174 200 zł). Bagażniki obydwu modeli mają niemal taką samą pojemność – odpowiednio 581 i 580 litrów. Pod względem ilości miejsca na kolana w drugim rzędzie obydwa modele są na zbliżonym poziomie. SUV zdobywa przewagę przy porównaniu ilości miejsca nad głową oraz pod łatwości zajmowania miejsca. Cięższy RAV4, choć ma mocniejszy o 22 KM hybrydowy napęd, przyspiesza do „setki” o 0,7 s wolniej.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Wyższa masa i większa powierzchnia czołowa SUV-a nie pozostają obojętne na zużycie paliwa. Przypomnijmy, w Corolli TS Kombi 2.0 średnie spalanie to 4,7 l/100 km, podczas gdy w RAV4 jest o ponad litr na 100 km wyższe (5,8 l/100 km). Koszty zakupu także przemawiają za Corollą kombi, która jest tańsza o 44 300 zł. W kombi niższe będą także koszty serwisowania, choćby ceny wizyt przeglądowych w ASO i wymiany opon – w Corolli Comfort są felgi 16-calowe, w RAV4 Comfort – o rozmiar większe 17-stki.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Kombi w jeszcze jednej kategorii zdobywa przewagę nad SUV-em. Mowa o właściwościach jezdnych modeli. Corolla TS kombi, ze względu na niżej położony środek ciężkości i mniejszą powierzchnię boczną, będzie autem dającym więcej frajdy podczas dynamicznej jeździe na zakrętach, a także mniej wrażliwym na podmuchy boczne. Z kolei sztywniejsze podwozie RAV4 będzie oferował nieco gorszy komfort resorowania.

Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force

Toyota Corolla 2.0 Hybrid – moim zdaniem

Zdaję sobie sprawę, że wielu klientów indywidualnych podczas decyzji zakupowych nie bierze uwagę wyszczególnionych powyżej czynników (np. utraty wartości, wyższego spalania czy różnic w prowadzeniu), a kieruje się emocjami. I bardzo dobrze, bo motoryzacja to nie Excel i ma dawać nam frajdę. Ja jednak jestem praktykiem i lubię liczyć koszty (wiem, że mam węża w kieszeni, gdyż mam w domu Aurisa TS Kombi 1.8 Hybrid z instalacją LPG), podobnie z resztą jak przedsiębiorcy, którzy w Polsce najczęściej wybierają właśnie Corollę (oczywiście bez instalacji gazowej). Lubię jednak dynamiczną jazdę, dlatego przy wyborze Corolli musiałbym przełknąć wyższą cenę mocniejszego wariantu hybrydowego.

Czytaj też:
Ma twardy „zawias”, wolnossący silnik i napęd na tylną oś. To niestety wymierający gatunek
Czytaj też:
Utrata wartości. Kiedy i na jakim aucie tracimy najwięcej?

Galeria:
Toyota Corolla TS Kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force
Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Toyota